Playful mathematics club for students from Liceo La Colina-Quito

Authors

  • Mayra Alejandra Bustillos Peña Universidad Tecnológica Israel Ecuador
  • Yolvy Javier Quintero Cordero Universidad Tecnológica Israel, Ecuador Ecuador
  • Dilida Anayra Luengo Molero Universidad Nacional de Educación, Ecuador Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11852

Keywords:

club, mathematics, teaching, playful

Abstract

A mathematics club is an environment to contemplate mathematics from angles that are not usually present in school practice: the experimental, the aesthetic, the recreational and the cultural. Taxing the Mission that the Liceo la Colina has to train students with initiative and creativity from an early age with a personalized, bilingual teaching process that is academically demanding and aimed at developing skills; in an affective environment and with values, contributing to their personal, social and academic growth. The initiative arose to Propose a Mathematics Club with playful work spaces, in which the students of the Liceo la Colina have the opportunity of integration, interaction and development of cognitive processes around current mathematical challenges. The scope of this research contributes to awakening in the students of La Colina High School the taste for mathematics, since it constitutes a very valuable wealth within the daily and scientific knowledge in addition to interacting in a special space, creating and inventing logical thinking games, to exploit their mental potential and that they can apply it to their daily life from the context of the Institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alcalá, M. (2004). Matemáticas Re – creativas. Barcelona. Edit. GRAO – IRIF, Laboratorio Educativo Venezuela.

Alsina, A. (2006). Desarrollo de Competencias Matemáticas con Recursos Lúdicos Manipulativos, 2ª. Ed. Madrid España. Edit. NARCEA, S.A.

Alsina, A. (2008). Matemática Inclusiva: Propuesta para una Educación Accesible.

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Guía para su elaboración. Caracas, Venezuela: Episteme.

Confrey, J. (2006). The evolution of design studies as methodology. En R. Keith Sawyer (Ed.) The Cambridge handbook of the learning sciences. Nueva York: Cambridge University Press. pp. 135-152.

Frade Rubio, L. (2011). Elaboración de rúbricas: Metacognición y aprendizaje. México: Inteligencia educativa.

Gutiérrez, L., Ariza, L. y Jaramillo, J. (2014). Estrategias didácticas en el uso y aplicación de herramientas virtuales para el mejoramiento en la enseñanza del cálculo integral. Revista Academia y Virtualidad, 7(2), 64- 75. Madrid España. Edit. NARCEA, S.A

Navas, L. (1996). Un modelo estructural del rendimiento académico en Matemática en la educación secundaria.

Nunez, P. (2002). Educación lúdica técnicas y juegos pedagógicos. Bogotá. Editorial Loyola.


Ortiz, F. (2001). Matemática: estrategias de enseñanza y aprendizaje. México: Editorial Pax.

Rinaudo, M., y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a
Distancia, 22, 1-29


Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2014). Manual de Trabajo de Grado de Especialización, Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: (F.E.D.U.P.E.L).

Varela, H., García, M., Menéndez, A. y García, G. (2017). Las estrategias de enseñanza aprendizaje desde el análisis químico alimentos. Revista Cubana de Química, 29(2), 266-283.

Published

2021-06-19

How to Cite

Bustillos Peña , M. A., Quintero Cordero, Y. J., & Luengo Molero, D. A. (2021). Playful mathematics club for students from Liceo La Colina-Quito. International Journal of New Education, (7). https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11852

Issue

Section

ARTICLES