Playful mathematics club for students from Liceo La Colina-Quito
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11852Keywords:
club, mathematics, teaching, playfulAbstract
A mathematics club is an environment to contemplate mathematics from angles that are not usually present in school practice: the experimental, the aesthetic, the recreational and the cultural. Taxing the Mission that the Liceo la Colina has to train students with initiative and creativity from an early age with a personalized, bilingual teaching process that is academically demanding and aimed at developing skills; in an affective environment and with values, contributing to their personal, social and academic growth. The initiative arose to Propose a Mathematics Club with playful work spaces, in which the students of the Liceo la Colina have the opportunity of integration, interaction and development of cognitive processes around current mathematical challenges. The scope of this research contributes to awakening in the students of La Colina High School the taste for mathematics, since it constitutes a very valuable wealth within the daily and scientific knowledge in addition to interacting in a special space, creating and inventing logical thinking games, to exploit their mental potential and that they can apply it to their daily life from the context of the Institution.
Downloads
Metrics
References
Alsina, A. (2006). Desarrollo de Competencias Matemáticas con Recursos Lúdicos Manipulativos, 2ª. Ed. Madrid España. Edit. NARCEA, S.A.
Alsina, A. (2008). Matemática Inclusiva: Propuesta para una Educación Accesible.
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Guía para su elaboración. Caracas, Venezuela: Episteme.
Confrey, J. (2006). The evolution of design studies as methodology. En R. Keith Sawyer (Ed.) The Cambridge handbook of the learning sciences. Nueva York: Cambridge University Press. pp. 135-152.
Frade Rubio, L. (2011). Elaboración de rúbricas: Metacognición y aprendizaje. México: Inteligencia educativa.
Gutiérrez, L., Ariza, L. y Jaramillo, J. (2014). Estrategias didácticas en el uso y aplicación de herramientas virtuales para el mejoramiento en la enseñanza del cálculo integral. Revista Academia y Virtualidad, 7(2), 64- 75. Madrid España. Edit. NARCEA, S.A
Navas, L. (1996). Un modelo estructural del rendimiento académico en Matemática en la educación secundaria.
Nunez, P. (2002). Educación lúdica técnicas y juegos pedagógicos. Bogotá. Editorial Loyola.
Ortiz, F. (2001). Matemática: estrategias de enseñanza y aprendizaje. México: Editorial Pax.
Rinaudo, M., y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a
Distancia, 22, 1-29
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2014). Manual de Trabajo de Grado de Especialización, Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: (F.E.D.U.P.E.L).
Varela, H., García, M., Menéndez, A. y García, G. (2017). Las estrategias de enseñanza aprendizaje desde el análisis químico alimentos. Revista Cubana de Química, 29(2), 266-283.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.