Effectiveness of ict in collaborative work for flipped classroom methodology

Authors

  • Marcela Herrera Mueses a:1:{s:5:"es_ES";s:46:"Unidad Educativa Fiscal San Francisco de Quito";} Ecuador
  • Joffre Isaac Perugachi Mediavilla Unidad Educativa Fiscal San Francisco de Quito, Ecuador Ecuador
  • Paúl Francisco Baldeón Egas Universidad Tecnológica Israel, Ecuador Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11196

Keywords:

TIC, flipped classroom, collaborative work, significant learning process

Abstract

It has been demonstrated that the use of ICT through the reverse classroom methodology generates greater effectiveness and motivation in students, leading to an increase in the development of skills and abilities that are ratified in a Significant Learning Process (SLP). On this occasion, collaborative work is highlighted as an essential mechanism in the teaching-learning process, taking into consideration: teamwork, problem solving, communication and project development, as fundamental factors that fit in and are directly linked to the other phases of the reverse class. For this reason, the use of technological tools is proposed, aimed at achieving the educational standards set out by the Ministry of Education of Ecuador, within the framework of a constructivist pedagogical criterion and based on the design of learning in the 21st century. To verify the achievement of the application of ICT in the collaborative work phase, a comparative analysis of academic performance before and after using these tools is established based on the experience of the authors, using applied research, for which the subject of Language and Literature in the third year of the Bachillerato General Unificado (BGU) in the Unidad Educativa Fiscal San Francisco de Quito was taken as a practical case, obtaining favourable results in the academic performance of the students and thus achieving an effective PAS; In this way, it is possible to promote the present research in the different subjects of the institution and at the same time in other educational centres.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguirre, E. I. R., González, N. L. M., & González, R. M. G. (2012). Aprendizaje colaborativo en ambientes virtuales y sus bases socioconstructivistas como vía para el aprendizaje significativo. Apertura, 4(2), 32-41.
Ander-Egg, E. (2001). El trabajo en equipo. Editorial Progreso.
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10).
Badia, A., & García, C. (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos.
Báez, C. J. (2000). La comunicación efectiva. Intec.
Coll, C., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: Del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. Psicología de la educación virtual, 74-103.
Calzadilla, M. E. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana de educación, 29(1), 1-10.
Del Valle Coronel, M., & Curotto, M. M. (2008). La resolución de problemas como estrategia de enseñanza y aprendizaje. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 7(2), 464.
Escobar Zapata, F. A. (2016). El uso de las TIC como herramienta pedagógica para la motivación de los docentes en el proceso de aprendizaje y enseñanza en la asignatura de inglés.
Férez, P. E. G. (2005). Un acercamiento al trabajo colaborativo. Revista iberoamericana de educación, 36(7), 1-14.
Ferreiro, Ramón (2012). La pieza clave del rompecabezas del desarrollo de la creatividad: la escuela. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2),6-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551/55124596002
García Bacete, F. J., & Doménech Betoret, F. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar.
García-Valcárcel, A., Basilotta, V., & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 21(42), 65-74.
Herrera Mueses, M. L., Perugachi Mediavilla, J. I., & Baldeón Egas, P. F. (2019). Las TIC en el desarrollo de clase inversa: experiencia Unidad Educativa Fiscal San Francisco de Quito. Revista Conrado, 15(70), 248-257. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1133.
IBEC. (2019). Habilidades del siglo 21. p. 2
i Catasús, M. G., Fontanillas, T. R., & Pérez-Mateo, M. (2007). competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 4(1), 1.
Martí, J. A., Heydrich, M., Rojas, M., & Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos. Revista Universidad EAFIT, 46(158).
Ministerio de Educación del Ecuador. (2010). Actualización y Fortalecimiento Curricular de la Educación General Básica. p.16.
Ministerio de Educación de Ecuador (2017). Manual para la implementación y evaluación de los estandares de calidad educativa. p.17
Soto Ortiz, J. L., & Torres Gastelú, C. A. (2016). La percepción del trabajo colaborativo mediante el soporte didáctico de herramientas digitales. Apertura (Guadalajara, Jal.), 8(1), 0-0.

Published

2021-06-19

How to Cite

Herrera Mueses, M., Perugachi Mediavilla, J. I., & Baldeón Egas, P. F. (2021). Effectiveness of ict in collaborative work for flipped classroom methodology. International Journal of New Education, (7). https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11196

Issue

Section

ARTICLES