Impact on primary education after the health emergency caused by the COVID-19 pandemic

Authors

  • Katherine Belén Chacha Murillo a:1:{s:5:"es_ES";s:26:"Unidad Educativa Machachi ";} Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.11187

Keywords:

virtual education, technological media, pandemic, teaching process-learning, rural sector

Abstract

The health emergency caused by the COVID-19 pandemic has had a significant impact on education systems worldwide as it faces several challenges. The research is based on the problems detected in the educational field after the transition from face-to-face education to virtual teaching. The research approach is mixed, a survey was applied to the parents of the Kiwanis fiscal school belonging to a rural sector of the parish of Machachi, the results were tabulated and an analysis and interpretation of the data was carried out. The main objective of this research is to analyze the impact on primary education after the health emergency caused by the COVID-19 pandemic. According to the data obtained, there are significant changes in primary education in the rural sector, being a challenge for parents, since they have a low level of education and most do not have technological tools and internet access.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Carreño, M. (06 de 10 de 2020). Tras la pandemia, en Ecuador bajó la calidad de la educación. Obtenido de Pastoral Social Caritas del Ecuador: https://www.caritasecuador.org/2020/10/pandemia-calidad-educacion/

Cóndor Herrera, O. (04 de 05 de 2020). Educar en tiempos de Covid. CienciAmérica, 9(2).

Contreras Domingo, J. (1994). LA DIDÁCTICA Y LOS PROCESOS DE ENSENANZA-APRENDIZAJ E. Apple, 13-38. Obtenido de http://rubenama.com/historia_unam/lecturas/contreras_ensenanza_cap1.pdf

Cruz Vasco, A. (2020). Paln educativo aprendamos juntos en casa. Quito: Ministerio de Educación. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2020/08/Plan-Educativo-Aprendamos-Juntos-en-Casa.pdf

De Vicenci, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Revista académica electrónica semestral, 8(16), 67-71. http://200.32.31.164:9999/ojs/index.php/debate- universitario/article/view/238/242

Ducoing Watty, P. (2020). Una expresión de la desigualdad en educación. En J. Aguilar, A. Alcántara, F. Álvarez , R. Amador , C. Barrón, M. T. Bravo, . . . R. Castañeda, Educación y pandemia Una visión académica (págs. 58-59). México: iiSUE. Obtenido de https://api.includere.co/uploads/1591109044_UNAM%20educacion_pandemia.pdf#page=30

El País. (16 de 06 de 2020). Ecuador: la educación online desde casa es imposible e injusta. LA CRISIS DE LA COVID-19. Obtenido de https://elpais.com/elpais/2020/06/12/planeta_futuro/1591955314_376413.html

Guelmes Valdés, E. L., & Nieto Almeida, L. E. (2015). Algunas reflexiones sobre el enfoque mixto de la investigación pedagógica en el contexto cubano. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos Universidad y Sociedad, 24. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n1/rus03115.pdf

Halsey, Rogers; Shwetlena, Sabarwal. (2020). COVID-19: IMPACTO EN LA EDUCACIÓN Y RESPUESTAS DE POLÍTICA PÚBLICA. Grupo Banco Mundial. Obtenido de http://pubdocs.worldbank.org/en/143771590756983343/Covid-19-Education-Summary-esp.pdf

Hurtado Talavera, F. J. (2020). LA EDUCACIÓN EN TIEMPOS DE PANDEMIA: REVISTA ARBITRADA DEL CENTRO DE INVESTIGACIÓN Y ESTUDIOS GERENCIALES, 176-187. Obtenido de http://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176- 187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador MINEDUC. (2020). Plan Educativo COVID-19. Obtenido de https://educacion.gob.ec/plan-educativo-covid-19/

Ministerio de Educación MINEDUC. (12 de 03 de 2020). Acuerdo Ministerial No MINEDUC- MINEDUC-2020-00013-A. Obtenido de https://educacion.gob.ec/plan-educativo-covid- 19-se-presento-el-16-de-marzo/

Ministerio de Educación MINEDUC. (2020). Comunicado Oficial. Obtenido de https://educacion.gob.ec/comunicado-oficial-suspension-de-las-actividades-academicas- para-los-estudiantes-para-precautelar-la-salud-de-la-comunidad-educativa/

Organización Mundial de la Salud OMS. (2019). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID- 19). https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Organización Panamericana de Salud OPS. (2020). Enfermedad del Coronavirus (COVID-19). https://www.paho.org/es/tag/enfermedad-por-coronavirus-covid-19

Quiroz Reyes, C. (2020). «Pandemia Covid-19 e Inequidad Territorial: El Agravamiento de las Desigualdades Educativas en Chile». Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).

Secretaria de Educación Recreación y Deporte. (s.f.). Lineamientos para la implementación del Plan Educativo Municipal ante la declaratoria de emergencia COVID-19. Obtenido de http://www.educacion.quito.gob.ec/colegios/nuevedeoctubre/index.php/micolegio/inclusi on-educativa/2-plan-de-emergencia/41-plan-de-contingencia-covid-19

Unicef Ecuador. (04 de 05 de 2020). Unicef para cada niño. Obtenido de https://www.unicef.org/ecuador/historias/covid-19-c%C3%B3mo-asegurar-el- aprendizaje-de-los-ni%C3%B1os-sin-acceso- internet#:~:text=En%20Ecuador%2C%20solo%20el%2037,los%20hogares%20tiene%2 0este%20servicio.

Villafuerte, H., Bello, P., Cevallos, P., & Vidal, B. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del Covid 19, Una mirada desde el enfoque Humano. REFCaIE, 134-150.

Published

2021-01-24

How to Cite

Chacha Murillo, K. B. (2021). Impact on primary education after the health emergency caused by the COVID-19 pandemic. International Journal of New Education, (6). https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.11187

Issue

Section

ARTICLES