Internet addiction and emotional intelligence: analysis of a relationship
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.10243Keywords:
emotional intelligence, addiction, internet, mobile abuse, youthAbstract
The accessibility and the increase in the use of the internet have been carried out in recent years to carry out new research, mainly aimed at establishing the use of this resource or unhealthy for citizens. The variables that we have been frequently correlated, including Emotional Intelligence and an attempt has been made to determine the role it plays within possible additions. In this study, we try to see the influence that emotional intelligence has on the abusive use of the internet or mobile. For this, we have a sample of 547 subjects who have answered two questions to measure the abusive use of mobile phones and the internet and emotional intelligence. Despite having obtained normal results, a negative correlation has been found between emotional intelligence and Internet and mobile use, with a significant differentiation between the men's and women's. It is proposed to carry out more in-depth research, with different instruments that corroborate the results and to launch preventive programs aimed at improving the levels of emotional intelligence of citizens-harm, to mitigate the possible aversive consequences of use abusive internet.
Downloads
Metrics
References
Aponte Rueda, Deyvar R., Castillo Chávez, Paola, & González Estrella, José E. (2017). Prevalencia de adicción a internet y su relación con disfunción familiar en adolescentes. Revista Clínica de Medicina de Familia, 10(3), 179-186. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1699-695X2017000300179&lng=es&tlng=es.
Barros, S., Hernández, Y., Vanegas, O.S., Cedillo, L., Alvarado, H. y Cabrera, J.A. (2017). Adolescentes de básica superior con adicción a internet y redes sociales y relaciones interpersonales. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(3), 42-68. http://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/61775
Caro, C. y Plaza, J. (2016). Intervención educativa familiar y terapia sistémica en la adicción adolescente a Internet-Intervención educativa familiar y terapia sistémica en adicción a internet adolescente. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(1), 99-113. https://doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.1.2016.17031
Chambi, S., y Sucari, B. A. (2017). Adicción a internet, dependencia al móvil, impulsividad y habilidades sociales en pre-universitarios de la Institución Educativa Privada Claudio Galeno, Juliaca 2017. Juliaca: Imprenta Unión. http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/664
Diaz, N. y Exytremera, N. (2020). Inteligencia emocional, adicción al smartphone y malestar psicológico como predictores de la nomofobia en adolescentes. Know and Share Psychology, 1(2), 7-13. http://dx.doi.org/10.25115/kasp.v1i2.3195
Fargues, M., Chamarro, A., Jordania, C. y Carbonell, X. (2009). Validation of two brief scales for Internet addiction and mobile phone problem use. Psicothema. 21. 480-485. http://www.psicothema.com/pdf/3658.pdf
Huang Z, Wang M, Qian M, Zhong J, Tao R. (2007). Chinese Internet addiction inventory: developing a measure of problematic Internet use for Chinese college students. Cyberpsychol Behav.,10(6), 805-811. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.9950
Lluén, R.I. (2017). Características de la adicción a internet en estudiantes de nivel secundario en colegios estatales en el distrito de Chiclayo. Tesis de pregrado. Universidad de San Martín de Porres. Perú. http://repositorio.usmp.edu.pe/handle/usmp/2539
Marin, C. (2018). Adicción a internet y funcionalidad familiar en universitarios de Lima Norte. CASUS: Revista de Investigación y Casos en Salud, 3(1), 1-8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6538963
Mena-Olmedo, R. (2016). Inteligencia emocional y relaciones sociales. TFG. Universidad de Jaén. España. https://hdl.handle.net/10953.1/3540
Rodríguez, J. C. (2018). Apego e Inteligencia emocional en familias en riesgo social. Editorial Académica Española.
Rodríguez Rodríguez, J. C., Rodríguez Góngora, J., & Rodríguez Rodríguez, J. A. (2020a). Inteligencia emocional en universitarios: análisis descriptivo en alumnos de 1ºy 2º de Grado. Know and Share Psychology, 1(1), 23-37. https://doi.org/10.25115/kasp.v1i1.3081
Yudes, C., Rey, L. y Extremera, N. (2019). Ciberagresión, adicción a internet e inteligencia emocional en adolescentes: un análisis de diferencias de género. Voces de la Educación, 27-44. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02511693
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.