The inagraphy with photographic appearance in the art of the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/umatica.2023.v5i6.16748

Keywords:

photography, artificial intelligence, visual arts, inagrafía

Abstract

Artificial intelligence has introduced completely new procedures and technologies in the visual arts, constituting an emerging field of artistic exploration in 21st century art. Among them, the use of deep learning algorithms to generate images with the appearance of photography is generating great controversy in the artistic, cultural and social spheres. The objective of this work is to develop a conceptual framework that favors reflection on the use of artificial intelligence applied to the creation of images with a photographic appearance. In this context, the neologism «inagraphy» is introduced, defined as a procedure or technique that allows obtaining still images through an artificial intelligence system. Its differentiation with photography is essential to understand the contributions of this new technology to visual art. The development of this study offers a holistic vision for the analysis of inagraphic creation and for the debate on the present and the future of art in all its dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Adsuara, A. (2021, 19 de octubre). Imágenes sintéticas sin fin último. Gráffica. https://graffica.info/imagenes-sinteticas-sin-fin-ultimo-por-alberto-adsuara/

Alzubaidi, L., Zhang, J., Humaidi, A., Al-Dujaili, A., Duan, Y., Al-Shamma, O., Santamaría, J., Fadhel, M., Al-Amidie, M., Farhan, L. (2021). Review of deep learning: concepts, CNN architectures, challenges, applications, future directions. Journal of Big Data, 8(53), 1-74. http://doi.org/10.1186/s40537-021-00444-8

Art AI Festival. (2019, 23 de mayo). Mario Klingemann at the Art AI Festival conference on 23 May 2019 [video]. YouTube. https://youtu.be/1EFI6VMhlJ0

Bajac, Q. (2015). La fotografía: la época moderna 1880-1960. Barcelona: Blume.

Barthes, R. (2021). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y de la escritura. Barcelona: Ediciones Paidós.

Benjamin, W. (1989). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En BENJAMIN, W. (Ed.). Discursos Interrumpidos I: Filosofía del arte y de la historia. (pp. 15-57). Buenos Aires: Taurus.

Berenguer, X. (1991). La imagen sintética como lenguaje. Temes de Disseny, 5, 165-173.

Bostrom, N. (2005). In defense of posthuman dignity. Bioethics, 19(3), 202-214. https://doi.org/10.1111/j.1467-8519.2005.00437.x

Bourached, A., CANN, G. H. (2019). Raiders of the Lost Art. arXiv, 1909.05677 [cs.CV], 1-4. https://doi.org/10.48550/arXiv.1909.05677

Bretón, A. (2006). Nadja. Madrid: Cátedra.

Cyland, Media Art Lab. (2018). Uncanny Mirror-Mario Klingemann (Germany) [video]. YouTube: https://youtu.be/47UEpNU4lUE.

Danto, A. C. (2020). Qué es el arte. Barcelona: Paidós.

Dehouche, N., Dehouche, K. (2023). What’s in a text-to-image prompt? The potential of stable diffusion in visual arts education. Heliyon, 9, e16757. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16757

De Propios, C. (2022). Arte e inteligencia artificial: técnicas de aprendizaje automático en el arte generativo actual (Tesis Doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

De Tommasi, A. (2022, 12 de julio). Brad Pitt, sobre su enfermedad: me cuesta reconocer las caras. Vanity Fair. https://www.revistavanityfair.es/articulos/brad-pitt-prosopagnosia-no-reconoce-caras.

Devillers, S. (2022, 10 de mayo). El revés de las imágenes: obras de arte e inteligencia artificial [video]. ARTE Concert. https://www.arte.tv/es/videos/110342-003-A/el-reves-de-las-imagenes/

Elgammal, A. (2018, 17 de octubre). Meet AICAN, a machine that operates as an autonomous artist. The Conversation. https://theconversation.com/meet-aican-a-machine-that-operates-as-an-autonomous-artist-104381

Epstein, Z., Levine, S., Rand, D. G., Rahwan, I. (2020). Who Gets Credit for AI-Generated Art?. IScience, 23(9), 101515. https://doi.org/10.1016/j.isci.2020.101515

Ferguson, K. (2014). Embrace the remix [vídeo]. TED-Ed. YouTube: https://youtu.be/Ltbi0uHZpOs

Flusser, V. (1999). Una filosofía de la fotografía. Madrid: Síntesis.

Fontcuberta, J. (2011, 11 de mayo). Por un manifiesto posfotográfico. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/cultura/20110511/54152218372/por-un-manifiesto-posfotografico.html.

Fontcuberta, J. (2017). La furia de las imágenes: notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Fontcuberta, J., ROSADO, P. (2019). Prosopagnosia. Madrid: RM.

Fontcuberta, J. (2022, 26 de noviembre). Fotografía Algorítmica y Revolución Visual [ponencia]. Festival Internacional de Fotografía (FIVVAL), Valdivia, Chile. YouTube. https://youtu.be/Jqod2zPCaAE

Fotografía DSLR. (2015, 24 de febrero). Grandes manipulaciones fotográficas antes de Photoshop. Fotografía DSLR. https://fotografiadslr.wordpress.com/2015/02/24/grandes-manipulaciones-fotograficas-antes-de-photoshop/

Fukuyama, F. (2015). ¿El fin de la Historia? y otros ensayos. Madrid: Alianza.

Gascoigne, E. (2021, 24 de febrero). Edward Curtis and «The North American Indian»: an exploration of truth and objectivity. Photography Ethics Centre. https://www.photoethics.org/content/2021/2/24/edward-curtis-and-the-north-american-indian-an-exploration-of-truth-and-objectivity

Google Arts & Culture. (2019, 8 de mayo). Explore infinite patterns through machine learning [vídeo]. YouTube. https://youtu.be/ezp1VYzjme0

Green, B.P. (2018). Ethical reflections on artificial intelligence. Scientia et Fides, 6(2), 9-31. http://dx.doi.org/10.12775/SetF.2018.015

Guadamuz, A. (2017). Artificial intelligence and copyright. Wipo Magazine, 5, 14-19.

Krishnan, A., Abdilla, A., Moon, A. J., Souza, C. A., Adamson, C., Lach, E. M., Ghazal, F., Fjeld, J., Taylor, J., Havens, J. C., Jayaram, M., Morrow, M., Rizk, N., Ricaurte-Quijano, P., Çetin, R. B., Chatila, R., Dotan, R., Mhlambi, S., Jordan, S., Rosenstock, S. (2021). Inteligencia Artificial: un manifiesto descolonial. https://manyfesto.ai/index1.html

Liu, G. (2022, 21 de junio). The World’s Smartest Artificial Intelligence Just Made Its First Magazine Cover. Cosmopolitan. https://www.cosmopolitan.com/lifestyle/a40314356/dall-e-2-artificial-intelligence-cover

López De Mántaras, R. (2016). La inteligencia artificial y las artes: Hacia una creatividad computacional. En Martínez-Deaño, Nuria (Ed.). El próximo paso: la vida exponencial (pp. 101-123). Madrid: BBVA, 2016.

Lyotard, J. F. (2006). La condición postmoderna. Madrid: Cátedra.

Manovich, L. (2019). AI Aesthetics. Moscow: Strelka Press.

Martínez, G. (2019). Manipulación fotográfica y credibilidad del medio periodístico a través de la fotografía. Correspondencias & Análisis, 9, 105-125. https://doi.org/10.24265/cian.2019.n9.06

Martínez-Sánchez, R. S. (2017). La obra de arte en la era del remix. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte, 2, 1-18.

Mccarthy, J., Minsky, M., Rochester, N.; Shannon, C. (2006). A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence: August 31, 1955. AI Magazine, 27(4), 12-14. https://doi.org/10.1609/aimag.v27i4.1904

Miller, A. I. (2020). The Artist in the Machine: The World of AI-Powered Creativity. Cambridge, MA: MIT Press.

MINECO. (2020). ENIA: Estrategia Nacional de Inteligencia Artificial. Madrid: MINECO (Gobierno de España).

OBVIOUS. (2020, 25 de junio). Nike Air Max 97 «AI Inspired» by Obvious [video]. YouTube. https://youtu.be/KO4m6IX4nlI

Ocaña, R. (2021). La influencia de la fotografía en la posición moral. Escritura e Imagen, 17, 291-298. https://doi.org/10.5209/esim.78949

O’neil, C. (2017). Armas de destrucción matemática: cómo el big data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Madrid: Capitan Swing.

ONKAOS. (2019, 28 de mayo). Circuit Training by Mario Klingemann – AI: More than Human – Barbican (London) [video]. Vimeo: https://vimeo.com/onkaos/circuit

ONKAOS. (2018, 30 de octubre). Memories of Passersby I by Mario Klingemann [video]. Vimeo: https://vimeo.com/onkaos/marioklingemann

Paez, D. (2019, 21 de febrero). This Person Does Not Exist Creator Reveals His Site’s Creepy Origin Story. Inverse. https://www.inverse.com/article/53414-this-person-does-not-exist-creator-interview

Paglen, T. (2018, 28 de junio). Visiones de Máquina. Ciudad de México: Museo Tamayo. http://old.museotamayo.org/images/uploads/boletines/hojadesala_trevor_esp-ilovepdf-compressed.pdf

PARLAMENTO EUROPEO (2023, 14 de junio). Ley de IA de la UE: primera normativa sobre inteligencia artificial. Bruselas: Parlamento Europeo. https://www.europarl.europa.eu/news/es/headlines/society/20230601STO93804/ley-de-ia-de-la-ue-primera-normativa-sobre-inteligencia-artificial

Peco, R. (2019, 29 de marzo). La inteligencia artificial provoca que tus fotos cada vez sean más extrañas. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20190329/461313983836/inteligencia-artificial-fotos-algoritmos-fotografia-computacional-fotos-irreales.html

Proposal Directive 2022/0303, of 28 September 2022, of the European Parliament and of the Council, on adapting non-contractual civil liability rules to artificial intelligence (AI Liability Directive). European Commission COM(2022) 496 final. https://commission.europa.eu/system/files/2022-09/1_1_197605_prop_dir_ai_en.pdf

Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, regularizando, aclarando y armonizando las disposiciones legales vigentes sobre la materia. Boletín Oficial del Estado, núm 97, de 22 de abril de 1996, pp. 14369 a 14396. https://www.boe.es/eli/es/rdlg/1996/04/12/1/con

ReHUMANISM. (2019, 7 de junio). Antonio “Creo” Daniele - Grammar#1 - ReHumanism Art Prize [vídeo]. YouTube. https://youtu.be/KVnQEFFnOvw

Rosado, P., Fernández, R., Reverter, F. (2021). GANs and Artificial Facial Expressions in Synthetic Portraits. Big Data and Cognitive Computing, 5(4), 63. https://doi.org/10.3390/bdcc5040063

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Madrid: Caja Negra.

Suwajanakorn, S. (2018, 25 de julio). Fake videos of real people and how to spot them [video]. TED. YouTube. https://youtu.be/o2DDU4g0PRo

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés.

Verostko, R. (1998). Algorithmic Art: Composing the Score for Visual Art. Site map for Roman Verostko. http://www.verostko.com/algorithm.html#THE_ALGORISTS

Zylinska, J. (2017). Nonhuman Photography. Cambridge: MIT Press.

Zylinska, J. (2020). AI Art: Machine Visions and Warped Dreams. London: Open Humanities Press.

Published

2023-11-15

How to Cite

Ocaña, R. (2023). The inagraphy with photographic appearance in the art of the 21st century. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 5(6), 23–51. https://doi.org/10.24310/umatica.2023.v5i6.16748