Submissions
Submission Preparation Checklist
As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.- If submitting to a peer-reviewed section of the journal, please follow the instructions in Securing an anonymous review.
- The submission has not been previously published, nor has it been submitted for consideration by any other journal (or an explanation has been provided in the Comments to the Editor).
- Where possible, URLs are provided for references.
- The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which appear in About the journal.
- The submission file is in OpenOffice or Microsoft Word format.
- The text has been written taking into account editorial recommendations Good publishing practices in gender equality in favour of the use of inclusive language.
- The "original file" version of the manuscript includes in the acknowledgements the source of funding for the published articles, as well as the reference of the project in the framework of which the research is carried out, if applicable.
- DOI references have been included when available.
- In the article the feet of the images are inserted in the corresponding place.
- The mandatory metadata has been added in the corresponding section (author(s), affiliation, ORCID code, funding of the work if any, etc.) and the file with the full details of the author(s) has been included, as indicated in the Guidelines for Authors.
Articles (RESEARCH AREA)
ARTÍCULOS
Los artículos pueden ser de dos tipos.
Artículos primarios
Son consecuencia de investigaciones originales, cuyos resultados y conclusiones suponen un avance para la disciplina.
Su extensión máxima será de 12.000 palabras y el contenido del artículo ha de ajustarse a la siguiente estructura:
- Introducción: Se enuncia el tema de investigación (¿Qué?), especificando su justificación y alcance desde el punto de vista de su trascendencia para la solución de problemas o de su aportación para el avance del conocimiento (¿Por qué?) y se fijan claramente los objetivos y finalidades del trabajo (¿Para qué?). Asimismo se expone, de manera concisa, el estado de la cuestión. Así encontraremos respuesta a las siguientes preguntas: ¿Qué se ha dicho antes? ¿qué se ha investigado en este campo? ¿cómo se ha hecho? ¿qué resultados se han alcanzado?. Se redacta de forma que se despeje la duda acerca de la novedad y originalidad del tema, se fijen los antecedentes y se ubique teóricamente el problema.
- Metodología: Pretende responder a la pregunta ¿Cómo hemos desarrollado la investigación?. Implica la descripción pormenorizada de los materiales, criterios y procedimientos que se han empleado en la investigación. La finalidad de esta operación es informar sobre el proceso de investigación llevado a cabo, para que pueda ser repetido por otro investigador.
- Resultados: el contenido de este apartado responde a la pregunta ¿Qué hemos encontrado? Es importante identificar y describir los hallazgos de manera inteligible y concisa. Por ello, cuando sea posible, se emplearán tablas, gráficos o esquemas que muestren los resultados de “un vistazo”.
- Discusión: es la sección donde se procede al análisis e interpretación de los resultados. Mediante la agrupación, ordenación, clasificación y comparación de los datos se pueden esclarecer los hallazgos, verificar o refutar las hipótesis, deducir consecuencias, resolver problemas, sugerir nuevos caminos. En definitiva, en este apartado se responderán las siguientes preguntas: ¿Qué significa lo que hemos encontrado? ¿Cómo se relaciona con lo que otros habían ya encontrado? ¿Cómo se inserta en lo ya conocido? ¿qué aplicaciones tiene? ¿Qué aporta? ¿Qué exigencias plantea en el futuro?
Artículos de revisión
Son fruto de la investigación realizada sobre un tema concreto, en la que se reúnen, analizan y discuten informaciones ya publicadas. Su finalidad es discutir nuevas perspectivas que se desprenden del estado actual del tema y de los vacíos que aún permanecen por ser aclarados.
En este tipo de artículos se deben tener en cuenta todos los trabajos publicados que han hecho avanzar el tema, o que lo hubieran hecho avanzar si se hubiesen tomado en consideración.
Su extensión máxima será de 10.000 palabras, y se organizará de acuerdo con la siguiente estructura:
- Introducción: en la que se exponen las razones por las que se ha realizado el estudio y los propósitos a conseguir mediante su realización.
- Fuentes y metodología: en este apartado se especifican las fuentes revisadas y los motivos por los que se han escogido. También en este epígrafe se informará sobre los métodos y criterios adoptados para la realización del estudio.
- Desarrollo crítico: en este epígrafe se presentan con detalle los principales aspectos (argumentos, temáticas, corrientes, etc.) que han sido objeto de estudio en la bibliografía seleccionada. Se debe estructurar en subapartados lógicos y finalizar con una síntesis discutida y argumentada de los resultados a los que se ha llegado.
- Conclusiones: se presentan aquí las consecuencias extraídas de la revisión, y si es el caso se plantean nuevas hipótesis o se concretan líneas de investigación futuras.
- Referencias bibliográficas: de los documentos utilizados para la realización del estudio.
VISUAL ESSAY
ENSAYO VISUAL
En esta sección aceptamos el envío de ensayos visuales a la revista “Umática”. La información siguiente proporciona una serie de directrices básica para el desarrollo y la producción de su ensayo visual.
Nuestro concepto de un ensayo visual no esta en ningún caso cerrado y puede haber modos alternativos de presentar sus ideas/trabajo. En cualquier caso, sin embargo, le animaríamos (fomentaríamos) a que contacte con nuestro editor de sección para discutir su propuesta por adelantado para asegurar el acierto de su envío.
Un ensayo visual puede ser una pieza completamente visual o se pueden combinar imágenes y texto. La longitud de estos ensayos varía (por lo general entre 6 y 12 páginas).
Un ensayo visual puede enfocar cualquier aspecto creativo, social o político de la cultura visual, esto puede ser una respuesta al trabajo visual de otros, un comentario contra procesos visuales, ideas, etcétera.
El elemento visual del ensayo debería formar parte intrínseca del argumento o las ideas expresadas, más que servir sólo como ejemplo, ilustración o documentación adicional.
Las imágenes en los ensayos visuales pueden provenir de una gama de fuentes, por ejemplo:
- Una colección de imagen que está ya disponible por ejemplo una colección curated o un archivo de imagen.
- Imágenes que han sido producidas para el ensayo.
- Imágenes producidas como datos de investigación.
- Imágenes seleccionadas o producidas.
El ensayo visual puede articularse por tanto con fotografías, dibujos, diseños, ilustraciones, infografías, esquemas, gráficas u otras fórmulas de visualización de datos.
Creative Projects (CREATION ZONE)
UMATICA es una revista de periodicidad anual centrada en el estudio y análisis crítico de la creación artística y la producción audiovisual, proponiendo un enfoque transversal desde una perspectiva interdisciplinar.
UMATICA, para su sección Proyectos de Creación Artística, acepta la presentación de proyectos de creación artística e interdisciplinar, donde tienen cabida proyectos de creación híbrida que supongan una contribución a la investigación en el campo de la producción artística. En esta sección podrán presentarse de forma continuada proyectos de creaciones en fase proyectual (p.e. en fase de pre-producción) y/o proyectos ya producidos (aunque éstos aún no hayan sido expuestos); en cualquier caso, será imperativo detallar con precisión el estado del mismo.
El proyecto presentado deberá aportar una descripción conceptual detallada que acompañe a la producción, obra y resultados del proyecto. La extensión máxima del Proyecto de Creación será de 3.000 palabras, y se organizará de acuerdo con la siguiente estructura:
- Descripción y estado del proyecto: en este apartado se especifican el proceso actual del proyecto, su estado, la fase en la que se encuentra así como en relación al statement del creador, el contexto previo al proyecto, su motivación y la orientación de las líneas de trabajo futuras.
- Contexto y aparato teórico-conceptual: en la que se exponen el contexto teórico del proyecto, su desarrollo y las conexiones con el aparato teórico del proyecto.
- Producción: en este epígrafe se presentan con detalle los principales aspectos que forman parte del proyecto (disciplina, producción, materiales, formatos, lenguajes, temáticas, corrientes, etc.). El trabajo de producción se debe estructurar en las diferentes fases.
- Obra y Resultados: se presentan en dos vertientes pre-proyectual o ya producido según el estado del proyecto.
- Referencias artísticas y bibliográficas: de los artistas y documentos utilizados para la realización del proyecto.
El dossier remitido podrá estar redactado en español, inglés, francés o italiano (en el caso de que el texto esté escrito en inglés o cualquier otro idioma distinto al español, se proporcionarán título, resumen y palabras clave en español). Además del dossier del proyecto, se enviará una página de cortesía en un documento aparte, en la que se incluirá el título del proyecto en español y en inglés, el nombre del autor, un breve currículo de hasta 100 palabras, correo electrónico y teléfonos de contacto.
Indicaciones para el envío de imágenes.
Las imágenes deberán estar digitalizadas a 300 ppp. No se aceptarán las que no cumplan estos requisitos. Umática se reserva el derecho de eliminar las ilustraciones que no ofrezcan suficiente calidad para su impresión. El fichero de imagen podrá ser TIF o JPG. Se enviará cada imagen en un fichero individual y debidamente numerado.
Las imágenes deberán ir numeradas, y al final del texto se incluirá un listado con los números y sus pies de fotos. En el texto deberá indicarse además la llamada a imagen, donde corresponda, mediante el número entre corchetes en negrita. Ejemplo: [1].
Además de cada imagen en buena calidad de resolución, al final del texto también deberán incluirse las imágenes, insertas en varias páginas con baja calidad de resolución. En total, el documento con el texto y las imágenes insertadas no deberá superar los 5 MB de capacidad.
Al aceptar su publicación, los autores ceden los derechos de reproducción de las ilustraciones y los derechos para la edición digital. La solicitud de los derechos de reproducción es responsabilidad exclusiva de los autores.
Copyright Notice
All contens publishes in Umática.Revista sobre Creación y Anáisis de la Imágen are protected under the Creative Commos Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0) license.
All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Umática.Revista sobre Creación y Anáisis de la Imágen recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Umática.Revista sobre Creación y Anáisis de la Imágen is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.
Copyright note: Authors who have publications with this journal agree and certify to the following terms:
- That he/she has contributed directly to the intellectual content of the work, for which he/she is responsible for all purposes.
- That he/she approves the contents of the manuscript submitted to the editorial process of UMÁTICA, REVISTA SOBRE CREACIÓN Y ANÁLISIS DE LA IMAGEN, and therefore agrees that his/her name appears as the author(s).
- That the content of the article has not been published and that it does not appear in any other work that is about to be published.
- That he/she agrees not to submit it for consideration of another publication while it is in the process of being reviewed by UMÁTICA, REVISTA SOBRE CREACIÓN Y ANÁLISIS DE LA IMAGEN, nor later in case it is accepted for publication.
- That he/she has not had, nor does any personal or financial affiliations that could prejudice the development or results of the present work.
- That all those persons who have made a substantial contribution to the development of the work, having given their permission for the mention, have been mentioned in the acknowledgments section.
- That he/she agrees to provide, when required by the journal, access to all the data and sources on which the work presented is based.
- That he/she will actively participate in the realization of all those stylistic or orthographic-typographic modifications necessary for the publication of the work when notified by the journal's editorial team.
- That he/she has not violated, and nor will, the laws and human or animal rights during the process of research and publication of this work.
- That, none of the institutions in which he/she carries out his/her scientific and research work has presented objections to the publication of the manuscript submitted for evaluation.
- That data and references to materials published are credited and included in the references and citations and, in the cases required, have the due authorizations of those who own the patrimonial rights.
- That any material used is free of copyright. Author(s) is responsible for any litigation or claim related to intellectual property rights, exonerating UMÁTICA, REVISTA SOBRE CREACIÓN Y ANÁLISIS DE LA IMAGEN (UMÁTICA, CREATION AND ANALYSIS OF IMAGE JOURNAL) of any responsibility.
- That in case the work is approved for publication, authorizes the publisher to include the text in the journal UMÁTICA, REVISTA SOBRE CREACIÓN Y ANÁLISIS DE LA IMAGEN and to reproduce, edit, distribute, exhibit and communicate it in the country and abroad by printed, electronic, CD, Internet or any other means known or to be known.
Privacy Statement
PRIVACY STATEMENT
This Privacy Policy is an integral part of the General Conditions. Accessing and browsing the site, or the use of its services implies acceptance of the Legal Notice - Conditions of Use.
RESPONSIBLE FOR THE FILE
In accordance with Organic Law 15/1999, of 13 December, on the protection of personal data, we inform you that the data you voluntarily provide us with through this website, whether by browsing the portal or by filling in any form, whether it is a user registration form, a member/associate/registered user form, or an information request form, among others, will be included in personal data files.
The entity responsible for this data processing is the editorial team of the magazine:
UMÁTICA magazine
Faculty of Fine Arts
University of Málaga
El Ejido Campus
Plaza de El Ejido nº1
29071 Málaga (Spain)
If you have any doubts or queries, you can contact us by telephone or email as specified in the contact details on our website.
COLLECTION OF PERSONAL DATA
Names and e-mail addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes set out in this magazine.
Visiting and browsing the site does not oblige you to provide any information about yourself.
You will know at all times which of the data requested are obligatory and which are voluntary for the correct provision of the service. The data that, being obligatory, are not filled in or are filled in incompletely or falsely, will prevent the correct execution of the service.
In any case, do not forget that you may change your mind at any time: any consent you have given us regarding the use of your personal data may be revoked at any time, without retroactive effect.
FORMS
The completion of forms or the sending of e-mails or other communications to http://www.revistas.uma.es/index.php/umatica implies the express consent of users to the processing of their personal data.
Unless otherwise stated, it will be considered necessary to fill in all the data requested on the forms. In the event of not providing all the data deemed necessary, UMÁTICA magazine may not proceed with the user's registration or may refuse the service requested.
The user must fill in the forms with true, accurate, complete, and updated data. The user will be solely responsible for any direct or indirect damage that may be caused to the magazine or any third party as a result of filling in the forms with false, inaccurate, incomplete, or out-of-date data.
PURPOSES
By using the site you declare that you are of legal age and that the data you provide us with are correct, and you consent to your personal data being processed automatically or manually.
The data is collected for the following purposes:
To manage the queries you send us through the means of contact made available to you.
To register you in the magazine, through the specific forms available on our website.
Publish information in the journal.
Publish studies and papers on the journal's website; lists of thanks to reviewers, contact telephone numbers and addresses; information about journal assemblies, meetings, and other actions.
To inform you of UMÁTICA actions, news, and actions that may be of interest to you, either by email or through our profiles on different social networks.
To comply with our legal obligations.
Redesign and/or modify the navigation and/or functionality of the website.
To carry out statistical analysis.
In addition to the above purposes, in the data collection forms you will be informed if there are additional purposes, where appropriate.
RIGHT OF ACCESS, RECTIFICATION, CANCELLATION AND OBJECTION
You may always exercise your rights of access, rectification, cancellation, and opposition by writing to the following address, enclosing a copy of your ID card:
UMÁTICA Magazine
Faculty of Fine Arts
University of Málaga
El Ejido Campus
Plaza de El Ejido nº1
29071 Málaga
DATA SECURITY
The journal is committed to fulfilling its obligation of secrecy with respect to personal data and the duty to treat them with confidentiality. To this effect, it adopts the necessary measures to avoid its alteration, loss, treatment, or unauthorised access.
Unfortunately, the Internet is not a completely secure environment. We cannot, therefore, guarantee the security of any information you send us via this medium. We will not be liable for any loss or damage that may be caused to you as a result of any loss of confidentiality of such information.
PROCESSING OF DISSOCIATED DATA
It will not be provided to third parties or used for other purposes.
GOOGLE ANALYTICS
This website uses Google Analytics to analyze visits to the website in order to improve its content. For more information about the privacy policy of Google Analytics, please visit the following link: https://support.google.com/analytics/answer/6004245?hl=es
CHANGES TO THE PRIVACY POLICY
From time to time we may change or adapt this Privacy Policy. You will find the current terms and conditions on this page. We recommend that you visit it every time you browse the site in order to always be informed prior to any data you may provide us with.