The Domain of Interpretation

Authors

  • Sixto Castro Universidad de Valladolid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi12.10552

Keywords:

interpretation, beauty, art

Abstract

In this paper, I review the ideas of artistic interpretation and of work of art in the light of Nietzsche’s ideas, and these in the light of some contemporary ontological, epistemological and aesthetic thesis. I analyze the discredit of taste in contemporary art in terms of resentment and guilt, following the Nietzschean analysis in The Genealogy of Morals. Finally I stress the importance of beauty in Nietzsche’s writings on art as a
reminder for future art.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sixto Castro, Universidad de Valladolid

Sixto J. Castro es Profesor Titular de Estética en la Universidad de Valladolid y profesor invitado de la misma materia en la Universidad de Bayreuth (Alemania). Ha sido investigador en Oxford, Temple (Filadelfia) y Houston. Dirige la revista Estudios Filosóficos. Ha publicado La trama del tiempo (2002), En teoría es arte (2005) y Vituperio de orbanejas (2007), y ha coeditado Arte y ciencia, mundos convergentes (2010) y The Paths of Creation (2011).
Direccion:

References

Belting, H., Imagen y culto. Una imagen anterior a la era del arte. Madrid: Akal, 2010

Calinescu, Matei, Cinco caras de la modernidad, Madrid: Tecnos, 2003.

Danto, A. C., Nietzsche as philosopher, New York: Columbia University Press, 1965.

Diéguez, A., «Las bases evolucionistas del realismo nietzscheano», en Estudios Nietzsche 8 (2008), 64-90.

Foucault, M., «¿Qué es un autor», en Entre filosofía y literatura, Barcelona: Paidós, 1999, p. 334.

Goehr, L., TheImaginary Museum of musical Works, Oxford: Oxford University Press, 1992, p. 203.

Goodman, G., «On Starmaking», en P. McCormick (ed.), Starmaking, Cambridge: MIT Press, Mass., 1996, p. 144.

Goodman, Nelson, Los lenguajes del arte, Barcelona: Seix Barral, 1976.

Groys, B., Sobre lo nuevo, Valencia: Pre-Textos, 2005.

Heidegger,M., Nietzsche I, trad. de J. L. Vermal, Barcelona: Destino, 2000.

Margolis, J. Art and Philosophy: Conceptual Issues in Aesthetics, Brighton: Harvester Press.

Margolis, J., «Relativism and Interpretive Objectivity»: Metaphilosophy 31 (2000), 216.

Margolis, J., Pragmatism without Foundations, Oxford: Blackwell, 1986.

Margolis, J., The arts and the definition of the human, Stanford, CA: Stanford University Press, 2009.

Nietzsche, F., Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016

Nietzsche, F., Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016

Nietzsche, F., Correspondencia I-VI. (CO). Director ed. Luis E. de Santiago Guervós. Madrid : Trotta, 2005- 2012.

Nietzsche, F., Correspondencia I-VI. (CO). Director ed. Luis E. de Santiago Guervós. Madrid : Trotta, 2005- 2012.

Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos I-IV (FP). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006-2010.

Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos I-IV (FP). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006-2010.

Putnam, H., Reason, TruthandHistory, Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

Ridley, A., «Perishing of the Truth: Nietzsche's Aesthetic Prophylactics»: British Journal of aesthetics 50 (2010),

-437.

Sánchez Meca, D., En torno al superhombre, Barcelona: Anthropos, 1989.

Sánchez Meca, D., La experiencia dionisíaca del mundo, Madrid: Tecnos, 2009.

Santiago Guervós, Luis E. de, Arte y poder. Aproximación a la estética de Nietzsche. Madrid: Trotta, 2004.

Sontag, S. , «Contra la interpretación», en Contra la interpretación, Barcelona: Seix Barral, 1984.

Vattimo, G., Las aventuras de la diferencia, Bar­celona: Península, 1989.

Vattimo, G., , «Arte e identidad. Sobre la actualidad de la estética de Nietzsche», en Diálogo con Nietzsche, Barcelona: Paidós, 2002.

Published

2012-12-01

How to Cite

Castro, S. (2012). The Domain of Interpretation. Estudios Nietzsche, (12), 25–40. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi12.10552