Reflections about the existence of an ancient sanctuary in Vrso (Osuna, Sevilla)
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2012.v0i34.81Keywords:
Reliefs, Votive offerings, Sanctuary, II B.C. Century, VrsoAbstract
The study of this work is the analysis of four reliefs in stone that aim to the possible existence of a centre of cult or sanctuary, possibly situated in the access to the ancient city of Vrso (Osuna, Seville).Downloads
Metrics
References
BANDERA ROMERO, Mª L. de la (1979-1980): “Nuevas figuras zoomorfas del Bajo Guadalquivir”, Habis 10-11, Sevilla, 391-400.
BLÁZQUEZ MARTÍNEZ, J. Mª. (1977): Imagen y Mito, Estudios sobre religiones mediterráneas e ibéricas, Madrid.
CUADRADO DÍAZ, E. (1950): Excavaciones en el santuario ibérico del Cigarralejo (Mula, Murcia), Madrid.
CUADRADO, E. y RUANO, E. (1989): “Esculturas de équidos procedentes de la colección Alhonoz (Puente Genil, Córdoba)”, Trab. Preh. 46, Madrid, 204-28.
CHAPA BRUNET, T. (1985): La escultura ibérica zoomorfa, Madrid.
CHAPA BRUNET, T. (1986): Influjos griegos en la escultura zoomorfa ibérica, Madrid.
CHAPA BRUNET, T. (1997): “Osuna (Séville). Sculptures”, en Antiquités de l’Espagne, Paris, 29-57.
CHAPA BRUNET, T. (1998): “Los conjuntos escultóricos de Osuna”, en Los iberos. Príncipes de Occidente, Barcelona, 228-9.
ENGEL, A. y PARIS, P (1906): “Une forteresse ibérique à Osuna (Fouilles de 1903)”, en Nouvelles Archives des Missions Scientifiques et Littéraires, t. XIII, 4 fasc.,
Paris, 349-491.
ENGEL, A. y PARIS, P (1906): “Une forteresse ibérique à Osuna (Fouilles de 1903)”. Nouvelles Archives des Missions Scientifiques et Littéraires, t. XIII, 4 fasc., Paris,
en PACHÓN, J. A.; PASTOR, M. y ROUILLARD, P. (Trad.), Una fortaleza ibérica en Osuna, 1999, Granada.
FERNÁNDEZ CASTRO, Mª C. y CUNLIFFE, B. W. (1998): “El Santuario de Torreparedones”, en Los iberos. Príncipes de Occidente, Barcelona, 148-9.
GARCÍA Y BELLIDO, A. (1943): La Dama de Elche y el conjunto de piezas reingresadas en España en 1941, Madrid.
LILLO CARPIO, P. (1997): “Las divinidades femeninas mediterráneas y su incidencia en la religión y culturas ibéricas”, en La Dama de Elche. Más allá del enigma,
Valencia, 39-71.
LÓPEZ GARCÍA, I. (2001): La escultura en piedra ibérica y romana del taller de Vrso (Osuna, Sevilla), Tesis Doctoral, vol. I-II, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Málaga, inédita.
LÓPEZ GARCÍA, I. (2006): “Ritos y sociedad a través del conjunto iconográfico funerario de “Las Cuevas” (Osuna, Sevilla)”, Anales de Arqueología Cordobesa 17, vol I, Córdoba, 145-56.
LÓPEZ GARCÍA, I. (2008): “Esculturas de Vrso (Osuna, Sevilla) conocidas por referencias literarias y otras interpretaciones”, en V Reunión de Escultura Romana
en Hispania, Murcia, 643-52.
MORENA LÓPEZ, J. A. (1989): El santuario ibérico de Torreparedones (Castro del Río-Baena, Córdoba), Córdoba.
MORENA LÓPEZ, J. A. (2010): “Investigaciones recientes en Torreparedones: prospección geofísica y excavaciones en el santuario y puerta oriental”, en El Reflexión sobre la existencia de un antiguo santuario... 161. Mausoleo de los Pompeyos de Torreparedones (Baena, Córdoba): análisis historiográfico y arqueológico, Baena, 171-208.
MORENA LÓPEZ, J. A. (2011): “Una nueva visión del santuario periurbano de Torreparedones (Baena, Córdoba)”, en Hombres o dioses? Una nueva mirada a la
escultura del mundo ibérico, Museo Arqueológico Regional, Alcalá de Henares, Comunidad de Madrid, 237-60.
NOGUERA CELDRÁN, J. M. (1994): La escultura romana de la provincia de Albacete (Hispania Citerior-Conventus Carthaginensis), Albacete.
NOGUERA CELDRÁN, J. M. (2003): “La escultura hispanorromana en piedra de época republicana”, en ABAD CASAL, L. (Ed.), De Iberia in Hispaniam. La
adaptación de las sociedades ibéricas a los modelos romanos, Murcia, 151- 208.
NOGUERA CELDRÁN, J. M. y RODRÍGUEZ OLIVA, P. (2008): “Scultura ispànica in epoca reppublicana: note su generi, iconografia, usi e cronologia”, en Iberia e Italia, Murcia, 379-454.
OLMOS, R. et alii (1992): “Aproximaciones a unas imágenes desconocidas”, en La sociedad ibérica a través de la imagen, Madrid, 33-167.
PARIS, P. (1910a): Promenades Archéologiques en Espagne, I, París.
PARIS, P. (1910b): “Antigua necrópolis y fortaleza de Osuna”, B.R.A.H. LVI. Madrid, 201-19.
RAMALLO ASENSIO, S. F. et alii (1998): “El Cerro de los Santos y la monumentalización de los santuarios ibéricos tardíos”, REIb, 3, Madrid, 11-69.
RODRÍGUEZ OLIVA, P. et alii (1983): “Exvotos ibéricos con relieves de équidos de la Vega granadina”, en XVI C N.A., Zaragoza, 751-68.
ROUILLARD, P. (1997): “Histoire de la collection ibérique du Louvre”, en Antiquités de l’Espagne, París, 9-16.
ROUILLARD, P. (1998): “El dominio de Roma”, en Los iberos. Príncipes de Occidente, Barcelona, 339-42.
RUANO RUIZ, E. (1981): “Aproximación a un catálogo de escultura ibérica en las provincias de Sevilla, Cádiz, Granada, Almería y Málaga”, B.A.E.A.A. 14. Alcalá, 19-32.
VAQUERIZO GIL, D. (1999): La cultura ibérica en Córdoba. Un ensayo de síntesis, Córdoba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.