Network Representation and Prosopography: the Case of the I Count of Toreno and his Family, the Queipo de Llano
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2020.v1i40.7254Keywords:
Toreno, 17th century, Queipo de Llano, social network, UCINETAbstract
Álvaro Queipo de Llano and Bernaldo de Quirós (1599-1662) reached the nobility, as first count of Toreno, at the end of a long career serving the Crown. The study of its correspondence shows in detail this service, but, at the same time, it also highlights Queipo de Llano’s family framework. This paper will try to testify, from this historical and family context, how the evolution of a project originally centered on a single individual and its family, can naturally extends to a larger social network research. It also tries to point out the usefulness of the graphic representation of an egocentrated study, and the limits of its application.
Downloads
Metrics
References
BARRIENTOS GRANDON, Javier, “Álvaro Queipo de Llano y Valdés”, en Diccionario biográfico electrónico, Real Academia de la Historia. URL: <http://dbe.rah.es/biografias/76433/alvaro-queipo-de-llano-y-valdes>
CARRASCO MARTÍNEZ, Adolfo (2016), “Redes de patronazgo y clientela señoriales en la Edad Moderna. Una reflexión”, en J. M. IMÍZCOZ BEUNZA y A. ARTOLA RENEDO (coords.), Patronazgo y clientelismo en la monarquía hispánica (siglos XVI-XIX), Universidad del País Vasco, Bilbao, pp. 75-85.
CHACÓN JIMÉNEZ, Francisco (2011), “Familias, sociedad y sistema social. Siglos XVI-XIX”, en F. CHACÓN JIMÉNEZ y J. BESTARD COMAS (coords.), Familias: historia de la sociedad española (del final de la Edad Media a nuestros días), Cátedra, Madrid, pp. 325-392.
FELANI PINTOS, Alberto Juan (2019), “Las relaciones de patronazgo y clientelismo en la Monarquía Hispánica: un estado de la cuestión”, Tiempos Modernos, 9, 38, pp. 59-70.
FERNÁNDEZ GARCÍA, Pelayo (2017), “El conde de Toreno. Estrategias familiares y redes sociales”, en J. F. HENAREJOS LÓPEZ y A. IRIGOYEN LÓPEZ (eds.), Escenarios de familia: trayectorias, estrategias y pautas culturales, siglos XVI-XX, Universidad, Murcia, pp. 159-170.
FERNÁNDEZ GARCÍA, Pelayo (2018), “La familia Queipo de Llano: auge y desarrollo en la época del I conde de Toreno”, en F. CHACÓN JIMÉNEZ, A. ESTEVE PALÓS y R. CICERCHIA (eds.), Construyendo identidades y analizando desigualdades. Familias y trayectorias de vida como objeto de análisis en Europa y América Siglos XVI-XXI, Centre d’Estudis Demogràfics, Barcelona, pp. 53-69.
FERNÁNDEZ GARCÍA, Pelayo (2018), “La familia Queipo de Llano. Religión e influencia en la primera mitad del siglo XVII”, en E. SERRANO MARTÍN y G. PÉREZ (eds.), Poder, sociedad, religión y tolerancia en el mundo hispánico, de Fernando el Católico al siglo XVIII, Institución Fernando el Católico, Zaragoza, pp. 1337-1352.
FERNÁNDEZ GARCÍA, Pelayo (2018), El I conde de Toreno: logística y economía de guerra en la crisis de la monarquía hispánica, Ministerio de Defensa, Madrid.
IMÍZCOZ BEUNZA, José María y ARTOLA RENEDO, Andoni (2016), “Vínculos verticales, entramado social y lealtad política. Reflexiones a modo de presentación”, en J. M. IMÍZCOZ BEUNZA y A. ARTOLA RENEDO (coords.), Patronazgo y clientelismo en la monarquía hispánica (siglos XVI-XIX), Universidad del País Vasco, Bilbao, pp. 9-15.
IMÍZCOZ BEUNZA, José María (2009), “Las redes sociales de las élites: conceptos, fuentes y aplicaciones”, en E. SORIA MESA, J. J. BRAVO CARO, J. M. DELGADO BARRADO, F. CHACÓN JIMÉNEZ y J. BESTARD COMAS (coords.), Las élites en la época moderna la monarquía española, vol. 1, Universidad, Córdoba, pp. 77-112.
IMÍZCOZ BEUNZA, José María (2011), “Las redes de la monarquía: Familias y redes sociales en la construcción de España”, en F. CHACÓN JIMÉNEZ y J. BESTARD COMAS (coords.), Familias: historia de la sociedad española (del final de la Edad Media a nuestros días), Cátedra, Madrid, pp. 393-444.
IMÍZCOZ BEUNZA, José María (2016), “Las relaciones de patronazgo y clientelismo: declinaciones de la desigualdad social”, en J. M. IMÍZCOZ BEUNZA y A. ARTOLA RENEDO (coords.), Patronazgo y clientelismo en la monarquía hispánica (siglos XVI-XIX), Universidad del País Vasco, Bilbao, pp. 19-42.
IMÍZCOZ BEUNZA, José María (2017), “Actores de procesos de cambio. Reflexiones metodológicas desde el "análisis relacional"”, en M. T. NAVA RODRÍGUEZ (coord.), De ilustrados a patriotas: Individuo y cambio histórico en la Monarquía española, Sílex, Madrid, pp. 19-40.
IRIGOYEN LÓPEZ, Antonio (2016), “El patronazgo de los obispos en la España moderna”, en J. M. IMÍZCOZ BEUNZA y A. ARTOLA RENEDO (coords.), Patronazgo y clientelismo en la monarquía hispánica (siglos XVI-XIX), Universidad del País Vasco, Bilbao, pp. 135-150.
MARTÍNEZ MILLÁN, José (1996), “Las investigaciones sobre patronazgo y clientelismo en la administración de la monarquía hispana durante la Edad Moderna”, Studia Historica. Historia Moderna, 15, pp. 83-106.
PANIAGUA LÓPEZ, Julián (2012), Curso de análisis de redes sociales. Metodología y estudios de caso, Universidad de Granada, Granada.
STONE, Lawrence (1971), “Prosopography”, Daedalus, 100, 1, pp. 46-79.
TRUJILLO, Humberto; MAÑAS, Fernando M. y GONZÁLEZ CABRERA, Joaquín (2010), “Evaluación de la potencia explicativa de los grafos de redes sociales clandestinas con UciNet y NetDraw”, Universitas Psychologica, 9, 1, pp. 67-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.