Pieces of silverware from the 18th century in the heritage of the Hermandad Sacramental de Jesús de la Pasión
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.1992.v0i14.683Abstract
After several authors wrote the Catalogue of all gold and silver works in the province of Málaga, a group of unknown objects has been going to be discovered, contributing to complete the knowledge about the stylistic evolution suffered by this Art during the Modern Age. The artistic products belonging to religious Brotherhoods and Confraternities are among them and, particularly, the silver objects studied in the present work -an allegoric rococo dagger and an halo- dated on eighteenth century and included, since 1957, into the Patrimony of the Sacramental Confraternity of Christ´ s Passion.
Downloads
Metrics
References
CLAVIJO GARCÍA, A. (1987): La Semana Santa malagueña en su iconografía desaparecida. 500 años de plástica cofradiera (2 vols.), Arguval, Málaga, pp. 254-257 (vol. I), 164-167 (vol. II).
CLAVIJO GARCÍA, A. y PÉREZ DEL CAMPO, L. (1985): “Orfebrería de la Semana Santa malagueña: aproximación a su tipología”, en Tipologías, talleres y punzones de la orfebrería española. Actas del IV Congreso Nacional de Historia del Arte, Zaragoza, pp. 59-71. Publicado asimismo en La Saeta nº 9, II época, Agrupación de Cofradías-Imp. Salcedo, Málaga, pp. 59-63.
COFRADE (El) (1947): “Bastones, guiones y campanillas, símbolo de la jerarquía y valor humano dentro de las Hermandades”, en La Saeta s/nº, I época, Agrupación de Cofradías, Málaga, s/p.
FERNÁNDEZ, A.; MUNOA, R. y RABACO, J. (1984): Enciclopedia de la plata española y universal americana, Madrid, p. 494.
LLORDEN SIMON, A. (1986): “La insignia de la Santa Cruz en Jerusalén de Antequera. Sus artífices: Nicolás Tercero de Rojas y Miguel Fux”, en La Saeta nº 10, II época, Agrupación de Cofradías-Imp. Salcedo, Málaga, pp. 79-82.
LLORDEN SIMON, A. y SOUVIRON UTRERA, S. (1969): Historia documental de las Cofradías y Hermandades de Pasión de la ciudad de Málaga, Ayuntamiento, Málaga, pp. 46, 449, 519.
MATEO AVILÉS, E. de (1981): “Archicofradía Sacramental de Nazarenos de Nuestra Señora de los Dolores. Un patrimonio artístico considerable”, en Guión. Semana Santa malagueña 1981, Publicidad Diana-Gráficas Urania, Málaga, s/p.
NIETO CRUZ, E. (1987): “El misterio de la flagelación en una desconocida placa de mayordomía. Placa de mayordomía de la Hermandad de Nuestro Padre Jesús de Azotes y Columna. Cofradías Fusionadas de San Juan (Málaga)”, en Nazareno de Málaga nº 4, Graficas San Pancracio, Málaga, pp. 77-80.
NIETO CRUZ, E. (1990): “El ajuar procesional de las Cofradías”, en AA. VV.: Patrimonio Artístico de las Cofradías, Arguval, Málaga, pp. 156, 159-160, 164, 174-175.
NIETO CRUZ, E. (1991): “Orfebrería malagueña en placas de guión”, serie de siete artículos publicados, ininterrumpidamente, en el Diario El Sol del Mediterráneo del 20-II-1991 al 28-II-191, Málaga.
NIETO CRUZ, E. (1991): “Platería del siglo XVIII en Almogía. Los cetros del Nazareno y de la Vera-Cruz”, en Via Crucis nº 10, Revista del Servicio de Publicaciones del Museo Diocesano de Arte Sacro, Málaga, pp. 37-41.
ROMERO TORRES, J.L. (1990): “Orfebrería y Escultura. Aproximación al estudio de sus relaciones”, en AA. VV.: Tipologías, talleres … pp. 329-350.
SÁNCHEZ-LAFUENTE GEMAR, R.: “La plata de la Cofradía de Servitas de Nuestra Señora de los Dolores” (Trabajo inédito destinado al nº 3 del desaparecido Boletín del Museo Diocesano de Arte Sacro que no llegó a ser publicado).
SÁNCHEZ LÓPEZ, J.A. (1990): Muerte y Cofradías de Pasión en la Málaga del siglo XVIII (La imagen procesional del Barroco y su proyección en las mentalidades), Diputación Provincial, Málaga, pp. 38-39.
TEMBOURY ÁLVAREZ, J. (1948): La Orfebrería religiosa en Málaga. Ensayo de catalogación, Ayuntamiento, Málaga, pp. 238, 276-281, 309-310, 314, 359, 373.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.