Imago Imaginis” an example of visual propaganda from the popular and literary point of view

Authors

  • Juan Antonio Sánchez López

DOI:

https://doi.org/10.24310/BAETICA.1995.v0i17.612

Abstract

Engraving was in the Modern Age an excellent mass-media for Sacred Iconography divulgation. An image in sculpture, dated on the XVIII century and located in San Sebastian church in Antequera (Málaga), and four contemporary engraved pictures which reproduce it, are the example taken for studying ideological context and for comparing “cultured” and “popular” versions from the same reference image.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Archivo Municipal de Antequera.

ARNAIZ, J. M. (1988): “El álbum de Vicente Camarón y otros dibujos españoles inéditos”, Academia, 67, Madrid.

BIALOSTOCKI, I. (1973): Estilo e iconografía. Contribución a una ciencia de las Artes, Barcelona.

CARDERERA, V. (1950): Manuel Salvador Carmona, Valencia.

CARRETE PARRONDO, J. (1988): “El grabado y la estampa barroca”, en AA.VV. El Grabado en España (Siglos XV-XVIII). Summa Artis. Historia General del Arte, XXXI, Madrid.

CARRETE PARRONDO, J. (1989): El grabado a buril en la España ilustrada: Manuel Salvador Carmona, Madrid.

CASCALES AYALA, M. (1989): “Un grabado desconocido de Nuestro Padre Jesús de la Sangre de la Cofradía de los Estudiantes”, Pregón.

CHRISTIAN Jr., W. A. (1991): Religiosidad local en la España de Felipe II, Madrid.

ESCALANTE JIMÉNEZ, J. (1993): “Historia de la Semana Santa de Antequera”, Pregón.

ESCALANTE JIMÉNEZ, J. (1995): “El Caudal del Santísimo Cristo del Mayor Dolor”, Pregón.

ESCALANTE JIMÉNEZ, J.; ROMERO BENÍTEZ, J. y BARON RÍOS, M. (1994): “Antequera”, en AA.VV. Semana Santa en la Provincia de Málaga, Málaga.

FREEDBERG, D. (1992): El poder de las imágenes. Estudio sobre historia y la teoría de la respuesta, Madrid.

GARCÍA GAINZA, Mª. C. (1990): El escultor Luis Salvador Carmona, Navarra.

GÓMEZ MORENO, Mª. E. (1963): Escultura del siglo XVII. Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte hispánico, XVI, Madrid.

MÂLE, E. (1985): El Barroco. El Arte Religioso del siglo XVII, Madrid.

MARTÍN GONZÁLEZ, J. J. (1993): El artista en la Sociedad Española del siglo XVII, Madrid.

MARTÍNEZ MEDINA, F. J. (1989): Cultura religiosa en la Granada Renacentista y Barroca (Estudio iconológico), Granada.

MOLINA, A. (1776): Exercicios espirituales. De las excelencias, provecho y necesidad de la oración mental, Barcelona.

MORENO GARCÍA, J. M. (1988): “Tres pasos para un mismo tema”, Pregón.

OROZCO DÍAZ, E. (1981): Manierismo y Barroco, Madrid.

PALOMO DÍAZ, F. J. (1985): “Metodología para una investigación en el Arte Popular”, Jábega, 50, pp. 235-40.

PEDRO DE ALCÁNTARA (1731): Tratado de Oración, Meditación y Devoción, Madrid.

PÉREZ DE COLOSIA RODRÍGUEZ, Mª. I. (1990): “Pedro de Mena, familiar del Santo Oficio”, Simposio Nacional. Pedro de Mena y su época, Málaga.

PÉREZ RIOJA, J. A. (1988): Diccionario de Símbolos y Mitos. Las ciencias y las artes en su expresión figurada, Madrid.

PSEUDO DIONISIO AEROPAGITA (1990): Obras completas, Madrid.

REAU, L. (1957): Iconographie de L´Art chrétien. Tome Second: Iconographie de la Bible II Nouveau Testament, París.

RODRÍGUEZ MOÑINO, A. y LORD, A. E. (1952): “Juan Antonio Salvador Carmona, grabador del siglo XVIII (1740-1805)”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 56, pp. 47-86.

ROMERO BENÍTEZ, J. (1989): “Una obra inédita de Andrés de Carvajal: el Cristo amarrado a la Columna de Estepa”, Pregón.

ROMERO TORRES, J. L. (1981): “Fernando Ortiz. Aproximación a su problemática estilística”, Boletín del Museo Diocesano de Arte Sacro, 1-2.

ROMERO TORRES, J. L. (1982): “Problema social del artista: El pleito de Málaga en 1782”, Boletín de Arte, 3, pp. 207-34.

SÁNCHEZ LÓPEZ, J. A. (1990): “La imagen de las Hermandades y su Iconografía: Litografía y grabado”, AA.VV. Patrimonio Artístico de las Cofradías, Málaga.

SÁNCHEZ LÓPEZ, J. A. (1990): Muerte y Cofradías de Pasión en la Málaga del siglo XVIII (la imagen procesional del Barroco y su proyección en las mentalidades), Málaga.

Published

2015-06-09

How to Cite

Sánchez López, J. A. (2015). Imago Imaginis” an example of visual propaganda from the popular and literary point of view. BAETICA. Estudios De Historia Moderna Y Contemporánea, (17). https://doi.org/10.24310/BAETICA.1995.v0i17.612

Issue

Section

Histórico