History and didactic in the university: data
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.1997.v2i19.564Abstract
The author poses the need to reflect on the didactics of history teaching at University and suggests that changes in the ideas over this field in Secondary Education can prove helpful in a debate that should part, to a large extent, from this Area. He also proposes three starting points: the cognitive value of history, the problematic that concerns the multiple uses of the past in our culture and the need to define a cultural canon as an essential nucleus for any teaching project.
Downloads
Metrics
References
BERMEJO, J. C.: (1993) ‘’Explicating the past: in praise of History’’. History and Theory 32, 1, 14-24.
BLACK, B., BONWELL, Ch.: (1991) ‘’The training of teaching assistents in Departments of History’’. The History Teacher, 24, 4, 435-444.
BOOTH, M.: (1987) ‘’Ages and concepts: A critique of Piagetian approach to history teaching’’ en C. Portal (ed.) The history curriculum for teachers. Londres.
BRICKLEY, P.: (1994) ‘’Teaching Post-Modern History: a rational proposition for the classroom?’’, Teaching History, 74, 17-21.
BURGOS, J. I., SOLSONA, M.: (1986) ‘’Pedagogía y Universidad’’. Cuadernos de Pedagogía 141, 58-60.
CARRETERO, M.: (1993) ‘’Una perspectiva cognitiva’’. Cuadernos de Pedagogía 213, 10-14.
CASTÁN, G., CUESTA, R., FERNÁNDEZ, M.: (1992) ‘’Los contenidos de enseñanza como problema teórico y práctico. Un proyecto curricular basado en el estudio de problemas sociales’’. Aula de Innovación Educativa, 8, 1992, pp. 10-6.
COUSINET, R.: (1983) L’insegnamento della storia e l’educazione nuova. Florencia, (edic. orig. 1950).
DHOQUOIS, G.: (1977) En favor de la historia. Barcelona.
DOMÍNGUEZ, J.: (1988) ‘’El lugar de la Historia en el currículum 11-16. Un marco general de referencia’’ en Graves, N. J., Domínguez, J., de Luis, A., (Grupo Cronos, ed.), Reflexiones sobre la enseñanza de la geografía y la historia en el Reino Unido y España, Salamanca, 35-47.
DOSSE, F.: (1988) La historia en migajas. De Annales a la Nueva Historia. Valencia.
ELIAS, N.: (1994) Teoría del símbolo. Un ensayo de antropología cultural. Barcelona, (1995) Mi trayectoria intelectual. Barcelona.
Enseñanza de la Historia: números monográficos, secciones o bibliografías comentadas en Cuadernos de Pedagogía 34, 1977; 41, 1978; 178, 1990; 213, 1993; 221, 1994; 236, 1995; v. también 177, 1990 y 178, 1990; 180, para su diseño curricular. También en Aula de Innovación Educativa (8, 1992; 19, 1993); Studia Paedagogica, Salamanca, 1991 a) y 1991 b). infancia y Aprendizaje, 23-4, 1983; Humanidades a Debate, Monográfico en Vela mayor, Revista de Anaya Educación 2, 6, 1995; Los procedimientos en Historia, Monográfico en IBER. Didáctica de las Ciencias sociales, Geografía e Historia 1, 1994.
FONTANA, J.: (1992) La historia después del fin de la historia. Barcelona, 1992.
GARCÍA PÉREZ, F.: (ED.) (1991) Didáctica de las ciencias sociales. Geografía e Historia. Estado de la cuestión. Sevilla.
GONZÁLEZ GARCÍA, J. M.: et al. (ed.) (1995) Geografía e Historia. Lo que saben los alumnos al término del bachillerato. Madrid.
GONZÁLEZ MUÑOZ, M. C.: (1996) La enseñanza de la historia en el nivel medio. Situación, tendencias e innovaciones. Madrid, (una síntesis muy recomendable).
GRUPO 13-16 (1990) Taller de Historia. Proyecto curricular de Ciencias Sociales. Madrid, (ed.) (1991) Proyectos de enseñanza de las Ciencias Sociales. Salamanca.
GUARRACINO, S.: (1984) Guida alla storiografia e didattica della storia. Per insenanti di scuola media e superiore. Roma.
HERNÁNDEZ, F. X.: (1992) ‘’El futuro de la Historia en la reforma educativa’’. Aula de Innovación Educativa 8, 36-40.
HERNÁNDEZ, F. X., SANTACANA, J.: (1995) ‘’Ideas, estrategias, recursos’’, Cuadernos de Pedagogía 236, pp. 12-25.
INHELDER, B., PIAGET, J.: (1972) De la lógica del niño a la lógica del adolescente. Buenos Aires.
LE GOFF, J.: (1991) El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Barcelona, (1991), Pensar la historia. Modernidad, presente, progreso. Barcelona.
LOWENTHAL, D.: (1985) The Past is a Foreign Country. Cambridge, Londres etc.
MATTOZZI, I.: (1994) ‘’Storia insegnata. Formazione del ‘’Prof’’’’. I Viaggi di Erodoto, 8, 23, 86-95.
PANIAGUA FUENTES, J.: (1995) ‘’Crisis social. Crisis de la Historia’’. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 3, 87-94.
PRATS, J.: (1989) ‘’Las experiencias didácticas como alternativas al cuestionario oficial: reflexiones críticas sobre las experiencias ‘’Germania-75’’ e ‘’Historia 13-16’’ en Carretero, M., Pozo, J. I.: Asensio, M., (eds.), La Enseñanza de las Ciencias Sociales durante la adolescencia, Madrid, 201-10.
ROZADA MARTÍNEZ, J. M.: (1992) ‘’La enseñanza de las ciencias sociales: una cuestión ‘’indisciplinada’’, necesariamente’’. Aula 8, 5-9.
SHEMILT, D.: (1983) ‘’Formal operation thought in History. Some first impressions on the evaluation of Schools Council Project: Historia 13-16’’ en Fines, J. (ed.) Teaching History, Edimburgo, 152-6.
The Philosophy of History Teaching, Monográfico en History and Theory, 22, 4, 1983.
UBIETO, A.: et al. (1985) Aspectos didácticos de la historia. Zaragoza.
VALDEÓN, J.: (1991) La historia se defiende. Debates por una historia viva. Bilbao.
VALDEÓN, J.: (1994) ‘’Enseñar historia, todavía una tarea importante’’. IBER. Didáctica de las Ciencias sociales, Geografía e Historia 1, 99-105.
VALDEÓN, J.: (1995), ‘’La Historia Hoy’’, Vela Mayor, Revista de Anaya Educación 2, 6, 41-7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.