Contributions to the project of the architect Felipe de Unzurrunzaga
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.1997.v1i19.535Abstract
Málaga began to enjoy a period of economic prosperity in the 18th century, and local architecture flourished at the time, beginning in the final decades of the previous century with the artistic sponsoring of Count Buenavista family. The Basque architect Felipe de Unzurrunzaga worked for them and in the more than forty years that he lived in Málaga he designed remarkable buildings, imbuing them with his personal style and great aesthetic quality. The present article analyzes his great contribution to architecture in Málaga.
Downloads
Metrics
References
Archivo Diocesano de Málaga.
Archivo Histórico Provincial de Málaga.
BORRAS GUALIS, G. (1987): Enciclopedia temática de Aragón, Historia del Arte II. De la Edad Moderna a nuestros días, pp. 393-400.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1981): Málaga Barroca. Arquitectura religiosa de los siglos XVII y XVIII. Málaga.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1984): “Desamortización y ciudad: Málaga, la obra de Gerónimo Cuervo”, en Baetica 7.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1986): La emblemática y la mística en el Santuario de la Victoria de Málaga. Madrid, F.U.E., pp. 11-25.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1988): “El dibujo en el taller de Mena” en Pedro de Mena y su época.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1990): “Ciencia y mito en una imagen macabra: la cripta del hospital de San Lázaro de Málaga”, en Lecturas de Historia del Arte, II, pp. 159-176.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1993): “Cuando Málaga no era blanca”, en Boletín de Arte nº 13-14, pp. 143-170.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1996): “Málaga pintada. La arquitectura barroca como soporte de una nueva imagen”, en Atrio. Revista de Historia del Arte, 8/9, pp. 19-36.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. y ROMERO MARTÍNEZ, J. Mª. (1986): El palacio de los condes de Villalcázar. Col. Asuntos de Arquitectura. El Barroco. Colegio de Arquitectos de Málaga.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. y ROMERO MARTÍNEZ, J. Mª. (1986): La iglesia de San Felipe Neri de Málaga. Col. Asuntos de Arquitectura. El Barroco. Colegio de Arquitectos de Málaga.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. y ROMERO MARTÍNEZ, R. (1986): La iglesia del Sagrario de Málaga. Col. Asuntos de Arquitectura. El Barroco. Colegio de Arquitectos de Málaga.
DÍAZ DE ESCOVAR, N. (1867): Décadas malagueñas.
GALLEGO BURIN, A. (1956): El barroco granadino.
GALLEGO BURIN, A. (1961): Granada. Guía artística e histórica de la ciudad.
GARCÍA DE LA LEÑA, C. (MEDINA CONDE, C.) (1792): Conversaciones históricas malagueñas, Vol. IV.
GARCÍA DE LA LEÑA, C. (MEDINA CONDE, C.) (1792): Conversaciones históricas malagueñas, Vol. IV.
GÓMEZ GARCÍA, Mª. C. (1986): Instituciones religiosas femeninas en Málaga en la transición del siglo XVII al XVIII.
LLORDEN, A. (1962): Arquitectos y canteros malagueños. Ávila.
MIRO DOMINGUEZ, A. (1987): Ronda. Arquitectura y urbanismo.
MONTOYA, Fray L. (1619): Crónica General de la Orden de los Mínimos de San Francisco de Paula, su fundador. L. III.
MORALES FOLGUERA, J. M. (1984): “Alarifes públicos y fontaneros mayores de Málaga en el s. XVIII”, Boletín de Arte 4-5.
MORALES FOLGUERA, J. M. (1986): “Obras inéditas de José de Bada y Navajas (1671-1755)”, en Baetica 6, pp. 95-112.
MORALES FOLGUERA, J. M. (1986): La Málaga de los Borbones. Málaga.
MORETI, J. J. (1867): Historia de la muy noble y muy laboriosa ciudad de Ronda.
SEBASTIÁN LÓPEZ, S. (1981): “El “Pía Desidería” de Hugo Hermann y el Santuario de la Victoria. Un ensayo de lectura”, Boletín de Arte, nº 2, pp. 9-32.
TEMBOURY ÁLVAREZ, J. (1949): “Para el estudio de la arquitectura andaluza. La ornamentación en yeso a principios del siglo XVIII”, Sol de Antequera.
TEMBOURY ÁLVAREZ, J. (1974): Informes histórico-artísticos de Málaga, vol. I.
TOVAR, V. (1983): Arquitectura madrileña del siglo XVII, Madrid.
ZAMORA, J. V. (1784): Memorias de la Congregación de presbíteros seculars del Oratorio de San Felipe Neri de esta ciudad de Málaga. Manuscrito de 1784.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.