The Roman portrait of Augustus of the Jaén Museum.
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.1999.v0i21.490Abstract
In this work is studed a roman portrait wich represents the Augustus emperor exhibited in the Jaén Museum.
Downloads
Metrics
References
GALERA ANDREU, P. (1982): “El arte romano” en Historia de Jaén, Jaén, 555.
CRUZ RODRÍGUEZ, M. (1989): “Arte romano” en Jaén, vol. I, Granada, 54.
BLANCO FREIJEIRO, A. (1982): “Arte de la Hispana romana” en Historia de España dirigida por R. Menéndez Pidal, II, 2.
BLANCO FREIJEIRO, A. (1978): Historia del Arte Hispánico I. La Antigüedad, 2, Madrid.
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (1993): “Ciclos escultóricos en la casa y en la ciudad de la Bética”, Actas de la I Reunión sobre la Escultura romana en Hispania, Madrid.
LEÓN ALONSO, P. (1990): “Ornamentación escultórica y monumentalización en las ciudades de la Bética”, en Stadtbild und Ideologie. Die Monumentalieserung hispanischer Städtte zweischen Republik und Kaiserzeit, München.
GONZÁLEZ NAVARRETE, J. (1967): “Museo de Jaén”, BIEG 52.
ESLAVA GALÁN, J. (1969): “Importantes hallazgos arqueológicos en el manantial de la Magdalena”, Diario Ideal, Jaén, 29-30 agosto y 4-5 de septiembre.
LÁZARO DAMAS, Mª. S. (1988): “Un ninfeo romano en Jaén: la fuente de la Magdalena”, Actas del Primer Congreso Peninsular de Historia Antigua, I, Santiago de Compostela.
GÓMEZ DEL TORO, M. E. – CHOCLAN SABINA, C. (1989): “Informe de urgencia en la fuente de la Magdalena, Jaén”, An.Arq.And.m vol. III, 310-318.
GONZÁLEZ ROMÁN, C. – MANGAS MANJARRÉS, C.I.L.A. (1991): III, Jaén, I, Madrid, 50-82, nºs. 16-44.
J. RUIZ, A. – CASTRO, M. – CHOCLAN, C. (1992): “Aurgi – Tucci: la formación de la ciudad romana en la campiña de Jaén”, DdArch, 211 ss.
CORRALES AGUILAR, P. (s.v.): “Aurgi” en Tabula Imperii Romani, J-30, C.S.I.C., e.p.
PFANNER, M. (1989): “Uber das Herstellen von Porträits”, Jdl 104, 158 ss.
NOGALES BASARRATE, T. (1997): El retrato privado en Augusta Emérita, I, Badajoz, 183 ss. y 191 ss.
BOSCHUNG, B. (1997): “El ejemplo del retrato imperial” en Hispania romana. Desde tierra de conquista a provincia del Imperio, Roma.
BERGMANN, M. – ZANKER, P. (1981): “Damnatio Memoriae. Umgearbeitete Nero-und Domitianporträts. Zur ikonographie der flavischen Kaiser und des Nerva”, Jdl 96, 317-412.
SOUZA, V. (1990): C.S.I.R. Portugal, Coimbra, 19 y 68, nº 30.
PEKÁRY, T. (1985): Das römische Kaiserbildnis in Saat, Kult und Gessellschaft, Berlín.
NEUDECKER, R. (1988): Die Skulpturen Ausstattung römischer Villen in Italien, Mainz.
VAQUERIZO, D. – NOGUERA, J. M. (1997): La villa de El Ruedo. Almedinilla (Córdoba). Decoración escultórica e interpretación, Murcia, 106 ss.
HAUSMANN, U. (1981): “Zur Tipologie und Ideologie des Augustus Porträts”, ANRW, II, 12, 2, 515 ss.
BRENDEL, O. (1931): Ikonographie des Kaisers Augustus, Nürburg.
POULSEN, V. (1973): Les portraits romains, I, Copenhague 20 ss.
BOSCHUNG, D. (1993): Die Bildnisse des Augustus, Berlín.
BOSCHUNG, D. (1994): “Augustus” en EAA, 2º Suppl. 1971-1994, I, Roma, 562 ss.
CURTIUS, L. (1940): “Ikonographische beiträge zum Porträt der römischen Republik und der julich – claudischen Familie. Zum bronze-kopf von Azaila und zu dem Porträts des jugendlichen Augustus”, RM 55, 36 ss.
ZANKER, P. (1978): Studien zu den Augustus-Porträts I. Der Actium – Typus, Abhandlungen der Akademie der Wissenachaften in Göttingen, Göttingen.
BALTY, J. CH. (1996): “Diversidad y universalidad del retrato romano. Los modelos urbanos y su difusión en provincias” en La mirada de Roma, 272 ss.
GARCÍA Y BELLIDO, A. (1949): Esculturas romanas de España y Portugal, Madrid, 24, nº 12, lám. 12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.