About the <Antefija> from Osuna.
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2000.v0i22.468Abstract
This report is about the Discovery of a relief that today we know that it doesn`t come from Osuna; in fact it comes from El Salobral (Albacete), so we can establish new hypothesis about its use.
Downloads
Metrics
References
ÁLVAREZ DE SOTOMAYOR, F. (1941): Entrega de objetos procedentes del cambio hecho con París por el Ministerio de Educación Nacional, que hace el Museo Nacional del Prado y en su representante el director del mismo, D. Fernando Álvarez de Sotomayor, Archivo del Museo Arqueológico Nacional, Madrid, informe 1941/86.
BAENA DEL ALCAZAR, L. (1982): “Escultura romanas de Mengíbar”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, XLVIII, Universidad de Valladolid, 111-118.
BAENA DEL ALCAZAR, L. (1983): “Relieves romanos de Cástulo en el Museo Arqueológico Nacional”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, XLIX, Universidad de Valladolid, 47-71.
BAENA DEL ALCAZAR, L. (1987): “Esculturas romanas de Málaga en colecciones particulares”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, LIII, Universidad de Valladolid, 189-205.
BELTRÁN FORTES, J. – BAENA DEL ALCÁZAR, L. (1996): Arquitectura funeraria romana de la Colonia Salaria (Úbeda, Jaén), Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, Sevilla.
BELTRÁN FORTES, J. (1997): “Monumentos funerarios”, Hispania Romana. Desde Tierra de Conquista a Provincia del Imperio, Ed. Electra, Madrid, 119-125.
BLÁNQUEZ PÉREZ, J. (1995 a): “La Necrópolis Ibérica del Salobral (Albacete)”, El Mundo Ibérico: una nueva imagen en los albores del año 2000, Servicio de Publicaciones de la Junta de Comunidades de Castilla – La Mancha, Toledo, 258-266.
BLÁNQUEZ PÉREZ, J. (1995 b): “La Necrópolis tumular ibérica de El Salobral (Albacete)”, Verdolay, 7, Homenaje a la Dra. Dª Ana María Muñoz Amilibia, Revista del Museo de Murcia, Murcia, 199-208.
CEAN-BERMÚDEZ, J. A. (1832): Sumario de las antigüedades romanas que hay en España, Madrid, (Valencia ed. Facs. 1987), 37.
CID PRIEGO, C. (1949): “El sepulcro de torre mediterráneo y sus relaciones con la tipología monumental”, Ampurias, XI, Diputación Provincial de Barcelona, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Barcelona, 91-126.
CHAPA BRUNET, T. (1980): La escultura zoomorfa ibérica en piedra, I-II, Departamento de Prehistoria, Facultad de Geografía e Historia, Universidad Complutense, Madrid.
CHAPA BRUNET, T. (1985): La escultura ibérica zoomorfa, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Madrid.
ENGEL, A. – PARÍS, P. (1906): “Une forteresse ibérique à Osuna (Fouilles de 1903)”, Nouvelles Archives des Missions Scientifiques et Littéraires, t. XIII, 4 fasc., París.
FERNÁNDEZ CHICARRO Y DE DIOS, C. (1969): Catálogo del Museo Arqueológico de Sevilla, Guías de los Museos de España, VII, Ministerio de Educación y Ciencia, Dirección General de Bellas Artes, Madrid, 50.
GARCÍA BELLIDO, A. (1943): La Dama de Elche y el conjunto de piezas reingresadas en España en 1941, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.
GARCÍA BELLIDO, A. (1949): Esculturas romanas de España y Portugal, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.
MANSO MARTÍN, E. (1997): “Elementos arquitectónico”, Cien años de una Dama, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 169, nº 140.
MORET, P. – CRESSIER, P. (1999): “La Casa de Velázquez y los Estudios Ibéricos”, La Cultura Ibérica a través de la fotografía de principios de siglo. Un homenaje a la memoria, Madrid, 43-47.
NICOLLINI, G. (1997): “Bronzes et bijoux ibériques. Les statuettes votives”, Antiquités de l´Espagne, Réunion des Musées Nationaux, París, 118-127.
PARÍS, P. (1903): Essai sur l´art et l´Industrie de l´Espagne Primitive, I-II, Ed. Ernest Leroux, París.
PARIS, P. (1904): “Petit cavalier ibérique (Figurine de bronze au Musée du Louvre)”, Bulletin Hispanique, vol. 6, nº 1, Annales de la Faculté des Lettres de Bordeaux, Amsterdam, 1-2.
PARIS, P. (1906): “Antiquités ibériques du Salobral (Albacete)”, Bulletin Hispanique, vol. 8, nº3, Annales de la Faculté des Lettres de Bordeaux, Amsterdam, 221-224, pl. I-II.
RODERO RIAZA, A. (1997): “El regreso de la Dama a España”, Cien años de una Dama, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 43-50.
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (1996): “Las primeras manifestaciones de la escultura romana en la Hispania Meridional”, Actas de la II Reunión sobre escultura romana en Hispania, Tarragona, 13-30.
ROUILLARD, P. (1997): “Histoire de la collection ibérique du Louvre”, Antiquités de l´Espagne, Réunion des Musées Nationaux, París, 9-16.
ROUILLARD, P. (1999): “A. Engel, P. Paris y los primeros pasos de los estudios Ibéricos”, La Cultura Ibérica a través de la fotografía de principios de siglo, Un Homenaje a la memoria, Madrid, 25-32.
SANZ GAMO, R. – LÓPEZ PRECIOSO, F. L. (1994): “Las necrópolis de Albacete. Nuevas aportaciones al catálogo de escultura funeraria”, Revista de estudios Ibéricos, I, Madrid, 203-246.
SANZ GAMO, R. (1999): “Los primeros pasos de la Arqueología Ibérica en el ámbito albacetense”, La Cultura Ibérica a través de la fotografía de principios de siglo. Un homenaje a la memoria, Madrid, 65-68.
TRUSZKOWSKI, E. (1997): “Les sculptures ibériques en Pierre des provinces d´Albacete et d´Alicante. Les représentations animalières”, Antiquités de l´Espagne, Réunion des Musées Nationaux, París, 90-95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.