Scouting and the socialization of childhood in the spirit of the primorriverista regime (Málaga, 1923-1930).
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2001.v0i23.449Abstract
Created by general Baden-Powell in England at the end of the 19th century and carried out for the first time in 1907, the "escultismo" was conceived as a reactive movement fighting against the problems of that time through the education of the youth in concepts such as charity, love and service. In Málaga the Local Council of the Spanish Boy-Scouts was constituted on the 12th of December 1913. Ten years later this "patriotic" and "healthy" institution was perhaps one of the most effective tools used by the primorriverista regime to instruct the children and transmit them a mystic based upon the ideas of fatherland and race.
Downloads
Metrics
References
ALARCO LÓPEZ, V. del (1990): “Para la historia de España. Unamuno, o la memoria de un liberal sin disciplina de partido”. Studia Historica. Historia Contemporánea VIII, 89-119.
ALDEBARÁN Diario de Málaga (Málaga), 22-5-1930.
ALVAR, C. (1991): El rey Arturo y su mundo. Diccionario de mitología artúrica, Madrid.
ÁLVAREZ DE SOTOMAYOR y ZARAGOZA, J. (1926): A través de mi patria (Libro de lecturas y temas de enseñanza para la juventud española, en España y en el extranjero), 2ª ed. Madrid, 7-8.
ARAMBURU, F. (1989): El héroe y el cosmos, Murcia.
ARIÈS, Ph. (1987): El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen, Madrid.
BADILLO, R.Mª (1990): “La formación del pensamiento a través de la transmisión oral. Estudio sobre un colectivo de mujeres en Istán (Málaga)”, La mujer en Andalucía. Actas I Encuentro Interdisciplinar de Estudios de la Mujer, Granada 27 Sept.-1 Oct. 1988, Granada, t. I, 139-50.
BAJO, F. y BELTRÁN, J.L. (1998): Breve historia de la infancia, Madrid.
BARRANQUERO TEXEIRA, E. (1994): Málaga entre la guerra y la posguerra. El franquismo, Málaga, 104-8.
BENÍTEZ FERRETER, J. (1926): Guía de Málaga, Málaga, 70.
BERGER, P.L. y LUCKMANN, Th. (1979): La construcción social de la realidad, 5ª ed. Buenos Aires.
BLANCO ROLDÁN, A. Diario de Málaga (Málaga), 22-5-1926.
Boletín Oficial de la Provincia de Málaga (Málaga), 25-10-1923.
BORRÁS LLOP, J. Mª (dir.) (1996): Historia de la infancia en la España contemporánea, 1834-1936, Madrid.
BOURDIEU, P. y PASSERON, J.C. (1981): La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza, 2ª ed. Barcelona.
BOVET, P. (1935): Baden-Powell, educador de juventudes. Bases psicológicas y valor educativo del escultismo. El instinto de lucha y el ideal de los jóvenes, Madrid.
CABRERA MARTÍNEZ, Mª L. (1998): “El mito del dragón. (Pinturas murales de la bóveda de crucería del Monasterio de San Isidoro del Campo -Santiponce-)”, Espacio y Tiempo 11-12, 123-30.
CHENOLL ALFARO, R.R. (1994): “Sol Invictus. Un modelo religioso de integración imperial”, Baética 16, 247-71.
CHIC GARCÍA, G. (1995): “Dos formas contrapuestas de pensamiento: el mito y la razón”, Espacio y Tiempo 9, 107.
CIRLOT, V. (1987): La novela artúrica: orígenes de la ficción en la cultura europea, Barcelona.
CUADRADO TAPIA, R. (1974): Educación, tiempo libre y escultismo, Alcoy (Alicante), 133-142.
CUENCA, L.A. (1975): Floresta española de varia caballería. Raimundo Lulio, Alfonso X, Don Juan Manuel, Madrid, 13.
CUENCA, L.A. (1991): El héroe y sus máscaras, Madrid, 17.
CRUZ, J.J. (1995): Escultismo, educación y tiempo libre. Historia del asociacionismo scout en Valencia, Valencia, 15-25.
DEMAUSE, Ll. (1982): Historia de la infancia, Madrid.
DIMAS, J.A. “Los Exploradores españoles”, Unión Patriótica (Madrid), 1-10-1926.
DUBY, G. (1995): El siglo de los caballeros, Madrid.
EIROA SAN FRANCISCO, M. (1995): Viva Franco. Hambre, Racionamiento, Falangismo. Málaga, 1939-1942, Málaga, 173-82.
El Cronista (Málaga), 29-1-1926.
El Sol (Madrid), 28-9-1926.
ELIADE, M. (1985): Lo sagrado y lo profano, 6ª ed. Barcelona, 135-6.
ESQUINAS DE ÁVILA, D. (1979): “El comandante Benítez”, Jábega 27, 69-72.
ESTEVE, J.M. (1998): El árbol del bien y del mal, Granada.
FERNÁNDEZ VARGAS, V. y LORENZO NAVARRO, L (1989): El niño y el joven en España (siglos XVIII-XX). Aproximación teórica y cuantitativa, Barcelona.
FERNÁNDEZ URIEL, P. “Nero, alter Apollo: La divinización del princpes en la ideología neroniana”, en ALVAR, J.; BLÁNQUEZ, C. y WAGNER, C.G. (ed.) (1992): Héroes, semidioses y daimones, Madrid, 159-173.
FLORES ARROYUELO, F.J. (1982): El caballero: hombre y prototipo, Murcia.
FORMENTÍN IBÁÑEZ, J. y VILLEGAS SANZ, Mª J. (1992): Relaciones culturales entre España y América: La Junta para la Ampliación de Estudios (1907-1936), Madrid.
GARCÍA QUEIPO DE LLANO, G. (1988): Los intelectuales y la dictadura de Primo de Rivera, Madrid.
GÓMEZ MOLLEDA, Mª D. (1977): Unamuno “agitador de espíritus” y Giner. Correspondencia inédita, Madrid.
GONZÁLEZ MATAS, E. (1987): “Modelo estructural de análisis de las utopías sociales”, Baética 10, 355-6 y 359.
GUICHONNET, P. (1970): Mussolini y el fascismo, Barcelona.
GUTIÉRREZ CRUZ, R. El Pregón (Málaga), 19-12-1929.
GUTIÉRREZ ESTÉVEZ, M. “Historia, identidad y mesianismo en la mitología andina”, en ALCINA FRANCHI, J. (comp.) (1984): El mito de la Antropología y la Historia, Madrid, 131.
HARTO TECGLEN, E. (1998): El niño republicano, Madrid.
HIDALGO, R. “Resurgimiento”, Diario de Málaga (Málaga), 15-3-1927.
HUXLEY, F. (1994): El Dragón, Madrid.
KEEN, M. (1986): La caballería, Barcelona.
La Unión Ilustrada (Málaga), 18-5-1930.
LÉVI-STRAUSS, C. (1994): Mito y significado, Madrid, 9.
LÓPEZ LACÁRCEL, J.Mª (1987): Los Exploradores Murcianos, 1913-1940, Murcia, 15, 17 y 19.
MARÍN ARCE, J.Mª (1992): “Miguel de Unamuno y Santiago Alba”, Espacio, Tiempo y Forma 5, 367-84.
MENDOZA, J.P. (1968): Manual del Excursionista, Madrid, 6.
MUMFORD, L. “La utopía, la ciudad y la máquina”, en MANUEL, F.E. (comp.) (1982): Utopías y Pensamiento Utópico, Madrid, 51.
NEGRILLO, S. Diario de Málaga (Málaga), 16-9-1925.
OTERO, L. (1996): Al paso alegre de la paz, Barcelona.
OTERO, L. (1997): Gris marengo, Barcelona.
PALANCA, J.A. “Los Balillas italianos”, El Instituto de Málaga (Málaga), febrero de 1929.
PALENQUE, M. (1987): “América como milagro en la obra poética de Salvador Rueda”, Andalucía y América en el siglo XX. Actas VI Jornadas de Andalucía y América. Santa Mª de la Rábida, Marzo 1986, Sevilla, 15-43.
PALOMARES LERMA, G. (1989): Mussolini y Primo de Rivera. Política Exterior de dos dictadores, Madrid.
RAMOS PALOMO, Mª D. (1987): “Poder, oligarquías y somatenes en Málaga. 1919-1930”, Baética 10, 385-410.
ROSADO FERNÁNDEZ, J. (1924): Higiene Social. Mendicidad, vagancia y otras enfermedades sociales, Málaga/Córdoba, vol. 2, 356.
RIQUER, M. (1967): Caballeros andantes españoles, Madrid.
ROBERTS, S.G.H. (1986): “Unamuno contra Primo de Rivera: 10 articulos de 1923-24”, Sistema 75, 83-112.
ROSSETTI, A. (1997): Una mano de santos, Madrid, 62.
RUÍZ DOMÉNEC, J.E. (2000): La novela y el espíritu de la caballería, Barcelona.
RUSTOW, D.A. (ed.) (1976): Filósofos y estadistas. Estudios sobre el liderismo, Madrid, 28.
SÁEZ MARÍN, J. (1988): El Frente de Juventudes. Política de juventud en la España de la postguerra (1937-1960), Madrid.
SÁNCHEZ LÓPEZ, R. (1995): “Mussolini, los jóvenes y las mujeres: la lisonja como estratagema”, Historia Social 22, 19.
SÁNCHEZ LÓPEZ, R. (1997): “El disfraz de los elogios. Mujeres y jóvenes bajo el fascismo italiano”, Historia de la Mujer e Historia del Matrimonio. Actas Congreso Internacional “Historia de la Familia. Una nueva perspectiva sobre la sociedad europea”, Murcia 14-16 Dic. 1994, Murcia, 371-83.
SESMERO RUÍZ, J. (1999/2000): “Comandante Benítez”, en Personajes de Málaga, Málaga, 129-36.
SOPEÑA MONSALVE, A. (1995): El florido pensil. Memoria de la escuela nacionalcatólica, 2ª ed. Barcelona.
STÜRMER, M. “Bajo el signo del sol. La coronación de Luis XV de Francia en el año 1722”, en SCHULTZ, U. (dir.) (1993): La fiesta: una historia cultural desde la Antigüedad hasta nuestros días, Madrid, 227-8.
SUEIRO SEOANE, S. (1984): “Primo de Rivera y Mussolini. Las relaciones diplomáticas entre los dictadores (1923-1930)”, Proserpina 1, 23-33.
SUEIRO SEOANE, S. (1984): “La influencia de Mussolini y su régimen en la Dictadura de Primo de Rivera”, Proserpina 1, 35-50.
SUEIRO SEOANE, S. (1987): “La política mediterránea de Primo de Rivera: el triangulo Hispano-Italo-Francés”, Espacio, Tiempo y Forma 1, 185-223.
TANNENBAUM, E.R. (1975): La experiencia fascista. Sociedad y cultura en Italia (1922-1945), Madrid, 159-67.
TUSELL, J. (1987): Radiografía de un golpe de Estado. El ascenso al poder del general Primo de Rivera, Madrid, 31.
TUSELL, J. y GARCÍA QUEIPO DE LLANO, G. (1990): “Unamuno: el regreso de un símbolo”, en Los intelectuales y la República, Madrid, cap. 1, 19-38.
TUSELL, J. y SAZ, I. (1982): “Mussolini y Primo de Rivera: Las relaciones políticas y diplomáticas de dos dictaduras mediterráneas”, Boletín de la Real Academia de la Historia CLXXIX, III, 413-83.
URRUTIA SALAVERRI, L. (1994): “Unamuno frente a la Dictadura”, Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno XXIX, 189-204.
VAL, L. del (1999): Prietas las filas. Un niño en el Frente de Juventudes, Madrid.
VARELA, J. (1988): “La muerte del héroe”, Historia Social 1, 22 y 26.
VEGH, C. (1979): Je ne lui ai pas dit au revoir. Des enfants de déportés parlent, París.
Vida Gráfica (Málaga), 29-4-1929.
VIÑA LISTE, J.Mª (ed.) (1993): Textos medievales de caballería, Madrid.
WILLIAMSON, E. (1991): El Quijote y los libros de caballería, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.