Santísimo Sacramento Brotherhood and the Brotherhoods of Jesús Nazareno and the blessed souls of Melilla (1763).
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2001.v0i23.447Abstract
In the middle of the XVIII century, a continuity in religious behaviors and collective gestures related to Death, which contradicts the dechristianization course of the Enlightenment, was noticed at the fortress-penitentiary of Melilla. An example was the attention that paid the religious brotherhoods to the prison population of Melilla. In the Statutes of the Santisimo Sacramento Brotherhood and other related fraternities, are collected the social and devotional benefits given to the deceased prisioners which wished to be buried at the crypt of the titular chapel, and celebrate the corresponding funerals.
Downloads
Metrics
References
A(rchivo) del C(abildo) C(atedrático) Legajo 547, pieza 2, Testamento de Pedro Thomás José Martínez.
A(rchivo) D(iocesano) de M(álaga). Legajo 685, Melilla, Defunciones, tomo 3 (1697-1717), fol. 83v, 22 de mayo de 1705.
A. D. M., Legajo 685, Melilla, Defunciones, tomo 2 (1658-1696), fol. 126, 16 de julio de 1695.
BRAVO NIETO, A. (1986): “La Virgen de la Victoria en Melilla”, Melilla Hoy, 6 septiembre de 1986, 6 y 7.
BRAVO NIETO, A. (1987): “La Iglesia de la Purísima Concepción en Melilla la Vieja”, Trapana 1, 25-28.
CAMACHO MARTÍNEZ, R. (1981): Málaga Barroca, Málaga, 531 y 532.
CHAUNU, P. (1984): La mort à Paris XVIe, XVIIe et XVIIIe siècles, París.
GARCÍA FERNÁNDEZ, M. (1996): Los castellanos y la muerte, Valladolid.
GÓMEZ NAVARRO, S. (1996): La muerte en la provincia de Córdoba, Sevilla.
GÓMEZ NAVARRO, S. (1998): Una elaboración cultural de la experiencia del morir, Córdoba.
GONZÁLEZ SÁNCHEZ, V. (2001): “El servicio religioso en una ciudad avanzadilla de la cristiandad”, Isla de Arriarán XVII, 49-70.
HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, M.V. (1990): La religiosidad popular en Tenerife durante el siglo XVIII, Tenerife.
HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, M.V. (1990): La muerte en Canarias en el siglo XVIII, Tenerife.
LE GOFF, J. (1985): El Nacimiento del Purgatorio, Madrid.
LEBRUN, F. (1971): Les Hommes et la Mort en Anjou aux 17e et 18e siécle, París.
LLORDEN, A. y SOUVIRÓN, S. (1969): Historia Documental de las Cofradías y Hermandades de Pasión de la ciudad de Málaga, Málaga, 22.
LÓPEZ BELTRÁN, Mª T. (1980): “Notas sobre la expansión castellana en el Magreb a partir de 1492”, Baética 3, 155-165.
LÓPEZ LÓPEZ, R.J. (1985): Oviedo: muerte y religiosidad en el siglo XVIII, Oviedo.
LÓPEZ LÓPEZ, R.J. (1989): Comportamientos religiosos en Asturias durante el Antiguo Régimen, Gijón.
MARTÍNEZ GIL, F. (1993): Muerte y Sociedad en la España de los Austrias, Madrid.
MORALES, G. (1992): Datos para la Historia de Melilla (1497-1907), 2 vols. Melilla.
PASCUA SÁNCHEZ, Mª J. DE LA (1984): Actitudes ante la muerte en el Cádiz de la primera mitad del siglo XVIII, Cádiz.
PASCUA SÁNCHEZ, Mª J. DE LA (1990): Vivir la muerte en el Cádiz del Setecientos (1675-1801), Cádiz.
PEÑAFIEL RAMÓN, A. (1987): Testamento y Buena Muerte (Un estudio de mentalidades en la Murcia del siglo XVIII), Murcia.
REDER GADOW, Mª (1985): Morir en Málaga. Testamentos malagueños del siglo XVIII, Málaga.
REDER GADOW, Mª (1986): Morir en Málaga. Testamentos malagueños del siglo XVIII, Málaga.
REDER GADOW, Mª (1987): “Enfermedad, muerte y cofradías”, La Semana Santa malagueña a través de su Historia, Málaga.
REDER GADOW, Mª (1992): “Incidencias de las parroquias en el urbanismo del siglo XVIII: Los Cementerios”, Arquitectura y Ciudad, Melilla, 197-213.
REDER GADOW, Mª “La burguesía mercantil de la Málaga Ilustrada: Mentalidades y Hábitos socioculturales”, La burguesía de negocios en la Andalucía de la Ilustración, tomo II, Cádiz, 299-326.
REDER GADOW, Mª (1993): “El personal militar de la guarnición de Melilla y sus relaciones con el Obispado de Málaga”, Aldaba nº21, Estudios sobre Presencia española en el Norte de África, 167-223.
REDER GADOW, Mª (1998): “La parca acecha Melilla”, Homenaje al Profesor Carlos Posac Mon, tomo II, Ceuta, 361-376.
REDER GADOW, Mª (1998): “Actitudes ante la muerte en Melilla en la transición de la centuria del XVII al XVIII (1ª parte)”, Baética 20, 367-394.
REDER GADOW, Mª (1999): “Actitudes ante la muerte en Melilla en la transición de la centuria del XVII al XVIII (2ª parte)”, Baética 21, 329-384.
RIVAS ÁLVAREZ, J.A. (1986): Miedo y Piedad: testamentos sevillanos del siglo XVIII, Sevilla.
RUÍZ VACCA, J. (1994): “Melilla”, Semana Santa en la Provincia de Málaga, Málaga, 257.
VOVELLE, M. (1985): Ideologías y Mentalidades, Barcelona.
VOVELLE, M. (1987): Piéte barroque et déchristianisation en Provence au XVIIIe siécle, París.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.