The eternal myth of the development of Malaga: propaganda, tourism and economic progress in the 1920s

Authors

  • Mª José González Castillejo

DOI:

https://doi.org/10.24310/BAETICA.2003.v0i25.391

Abstract

In the twenties the press published plenty of reports and information about shops, factories and industries in the city of Málaga and its province, and the owners of those establishments used to do regular advertising. This is a sign of their power, as well as their need to encourage consumption, possible at the time for certain social classes, and reflect, then, of an increase in their life standard and purchasing capacity. The nation was becoming a modem country. Málaga should not stay behind in a battle in wich, on the other hand, the development of tourism was essential. For this purpose, there was a continuous advertising strategy and the organizations carried out sorne actions to increase tourism through sport, films, literature, posters and the words wich were spoken, written and sung.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AGUIRRE ALCALÁ-ZAMORA, E. (ed.): Málaga en verano, Málaga 1929

BEJARANO RAMÍREZ, R. ¨El Miramar¨, Sur, caps. I y II, 3 y 17-3-1991, 21 y 12

BELLO, L. Viaje por las Escuelas de España. Por Andalucía: Cádiz, Málaga, Granada. Las dos Castillas: Toledo, Soria, Madrid 1927, 144

BEN-AMI, Sh. ¨Dictadura y <>¨, en La dictadura de Primo de Rivera, 1923-1930, Barcelona 1984, cap. VII, 160-86

BLANCO CASTILLA, E. (coord.): Málaga XX. Historia de un siglo, Málaga 2000, 40

CARMENA Y RUIZ, F. ¨Málaga invernal, progresiva e industrial¨, Vida Gráfica (Málaga), 20-4-1925

CASTILLOS TEJANOS, J. ¨La promoción de Málaga y la idea de ciudad saludable¨, Dynamis 18, 1998, 207-31

DÍAZ DE ESCOVAR, N. ¨Las esperadas fiestas de Semana Santa¨ (A. D. E., Historia de Málaga, caja nº 319, marzo de 1930)

ESTEVE SECALL, R.; FUENTES GARCÍA, R. Economía, historia e instituciones del turismo en España, Madrid 2000, 23-5

GARCÍA DE LA FUENTE, O. Mujeres en la Biblia, Barcelona 1976

GARCÍA GALINDO, J. A. La prensa malagueña (1900-1931). Estudio analítico y descriptivo, Málaga 1999, 204-6

GARCÍA GALINDO, J. A. ¨La vocación turística de la feria de Málaga¨, Abanico, 14-8-1999, 81-9

GARCÍA QUEIPO DE LLANO, G. El reinado de Alfonso XIII. La modernización fallida, Madrid 1996, 94-131

GIMÉNEZ GÓMEZ, J. Marisa la de Triana. Novela cinematográfica para el fomento del turismo en Málaga, Málaga 1927

GONZÁLEZ CASTILLEJO, Mª. J. ¨La publicidad económica, un instrumento político contra la lucha de clases en la Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930)¨, Baetica 21, 1999, 401-29

GONZÁLEZ MARTÍNEZ, F. Medio siglo de periodismo. El deporte en Málaga a través de una pluma, Málaga 1973, 595-6 y 598

HEREDIA FLORES, V. M. ¨La arquitectura del turismo. Los orígenes de la oferta hostelera en Málaga (siglos XIX-XX)¨, Jábega 86, 2000, 3-20

HOBSBAWN, E. ¨La barbarie de este siglo¨, Debats 50, 1994, 30-7

JUDERÍAS, J. La leyenda negra, Madrid 1986

KRAUEL HEREDIA, B. Viajeros británicos en Málaga (1760-1855), Málaga 1988

LACUEY, J. Torremolinos, Torremolinos (Málaga) 1990, 136-8

LARA GARCÍA, Mª. P. La cultura del agua. Los baños públicos en Málaga, Málaga 1997

LEUBE, H. Málaga, los malagueños y sus costumbres vistos por un alemán, Málaga 1926

MAJADA NEILA, J. Viajeros románticos en Málaga, Salamanca 1986

MATEO AVILÉS, E. de (coord.): La vida y obra de Juan Temboury, Málaga 2001

MORILLA CRITZ, J. (ed.): California y el Mediterráneo: estudios de la historia de dos agriculturas competidoras, Madrid 1995

PENDERGRAST, M. Dios, patria y Coca-Cola, Buenos Aires 1993

PIZARROSO QUINTERO, A. Historia de la propaganda. Notas para un estudio de la propagandística y de ¨guerra¨, Madrid 1990, 25-41

RODRÍGUEZ MARÍN, F. J. ¨Fernando Guerrero Strachan (1879-1930). Arquitecto malagueño del primer tercio del siglo XX¨, Boletín de Arte 15, 1994, 209-26

RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, J. A. Historia de los Balnearios de la provincia de Málaga, Málaga 1994

SÁNCHEZ MANTERO, R. ¨La mirada americana. La evolución de un estereotipo¨, en SAZ, I (ed.): ¨España: la mirada del otro¨, Ayer 31, 1998, 229-36

SÁNCHEZ ORTEGA, Mª H. Pecadoras en verano, arrepentidas en invierno. El camino de la conversión femenina, Madrid 1995

SANTIAGO RAMOS, A.; BONILLA ESTÉBANEZ, I.; GUZMÁN VALDIVIA, A. Cien años de historia de las fábricas malagueñas (1830-1930), Málaga 2001

SESMERO, J. ¨Ciudad de invierno¨, Sur, 28-I-1996, 12

VV.AA. Historia de la Costa del Sol, Málaga 1997, 33-40

VV. AA. Málaga y su provincia en los libros de viajes, Málaga 2002

Published

2015-06-02

How to Cite

González Castillejo, M. J. (2015). The eternal myth of the development of Malaga: propaganda, tourism and economic progress in the 1920s. BAETICA. Estudios De Historia Moderna Y Contemporánea, (25). https://doi.org/10.24310/BAETICA.2003.v0i25.391

Issue

Section

Histórico