The difficulties of a religious foundation: Alonso de Carrión and the teaching of the young people from Vélez
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2003.v0i25.385Abstract
The interest during the Enlightenment to promote the popular education was connected in certain fields with the implementation ofteaching religious orders. In Vélez-Málaga at the middle of the century the religious Alonso de Carrión supported by his brothers promoted the creation of a school trying sorne projects with different religions. However the Royal Order from 1764 obliged to give up the foundation aspirations and the educational plans were restricted to the maintenance of two grammar tutors who taught the young people from Vélez free of charge.
Downloads
Metrics
References
AGUILAR PIÑAL, F. ¨La educación al servicio del progreso en el siglo XVIII¨, Carlos III y la Ilustración, Madrid 1990, tomo II, 50
ARIAS DE SAAVEDRA, I. ¨¿Continuidad o cambio?. La enseñanza secundaria Granada en la segunda mitad del siglo XVIII¨, en ÁLVAREZ SANTALO, L. C. y CREMADES GRIÑÁN, C. M. (Eds.): Mentalidad e ideología en el antiguo Régimen, Murcia 1993, 164
ARIAS DE SAAVEDRA, I. ¨Educación y enseñanza. La Universidad de Granada¨, en ANDÚJAR CASTILLO, F. (Ed.): Historia del Reino de Granada, Granada 2000, Tomo III, 531
ARIES, P. El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen, Madrid 1987
DELGADO CRIADO, B. (Coord.) Historia de la educación en España y América. La educación en la España Moderna (siglos XVI-XVIII), Madrid 1993, 651
DOMÍNGUEZ RODRÍGUEZ, E. ¨El seminario de San Pedro de Cáceres en la época de la Ilustración¨, Educación e ilustración…, 432-41
ESCOLANO BENITO, A. Educación y economía en la España Ilustrada, Madrid 1988, 30 ss
GALLARDO TÉLLEZ, E. ¨Fundaciones religiosas frustradas en Vélez-Málaga durante los siglos XVII y XVIII¨, Isla de Arriarán XVI, 2000, 55-67
GRANA GIL, I. El Real Colegio de San Telmo de Málaga, Málaga 1995
KAGAN, R. L. Universidad y sociedad en la España moderna, Madrid 1981, 89
LASPALAS PÉREZ, F. J. La ¨reinvención¨ de la Escuela. Cinco estudios sobre la enseñanza elemental durante la Edad Moderna, Pamplona 1993, 108
LLOPIS, J. y CARRASCO, M. V. Ilustración y educación en la España del siglo XVIII, Valencia 1983, 54 ss
MARAVALL, J. A. ¨Los límites estamentales de la educación en el pensamiento ilustrado¨, Revista de Historia das Ideias 8, 1963, 136-7
MARTÍN ZÚÑIGA, F. ¨Ratificación de la enseñanza de la doctrina de Santo Tomás en el Colegio-Seminario de Teólogos y Juristas San Dionisio de Areopagita del Sacro Monte de Granada (1752-1753)¨, Educación e ilustración en España. III Coloquio de la Educación, Barcelona 1984, 130-6
MONTORO FERNÁNDEZ, F. La Sociedad Económica de Amigos del País de Vélez-Málaga (1783-1822), Vélez-Málaga 1999, 99-101
PEZZI CRISTÓBAL, P. El gobierno municipal de Vélez-Málaga en el siglo XVIII, Málaga 2003, 338 ss
PEZZI CRISTÓBAL, P. ¨Pasa y limón para los países del Norte¨. Economía y Fiscalidad en Vélez en el siglo XVIII, Málaga 2003
PEZZI CRISTÓBAL, P. y TORRES DELGADO, F. J. (Coord.) Las Claras de Vélez. Quinientos años de presencia en la ciudad, Vélez-Málaga 2003
REDER GADOW, M. ¨Aproximación a una institución docente femenina: el Colegio de huérfanas Nuestra Señora de la Concepción de María Santísima¨, Baetica 7, 1984, 291-301
REDER GADOW, M. ¨La frustración de un desiderátum: la fundación universitaria de Don Juan de Berlanga en Málaga (1561)¨, Baetica 12, 1989, 239-50
ROMERO SAINZ, M. La enseñanza y la formación clerical en Cuenca y provincia durante los siglos XVI y XVII, Los colegios de Gramática, Cuenca 1991, 35
SANTOS PUERTO, J. Martín Sarmiento: Ilustración, Educación y Utopía en la España del siglo XVIII, Coruña 2002, 258
VARELA, J. Modelos de educación en la España de la Contrarreforma, Madrid 1983, 157-60
VILLAS TINOCO, S. ¨Aproximación al estudio de la enseñanza elemental en la Málaga del siglo XVIII¨, Baetica 6, 1983, 317-24
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.