The sarcophagus with teaching scenes of the ancient collection Casa-Loring in the estate of "La Concepción" in Málaga
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2003.v0i25.376Abstract
This essay briefly analyses a stone sarcophagus decorated in the front with fluted pilasters with capitals and containing a pair of bearded and another one beardless characters holding uolumina. This sarcophagus is kept in the Marquises of Casa-Loring, Jorge Loring and Amalia Heredia, archaeological collection, located in the very heart of the beautiful tropical garden "La Concepción" in Málaga, during the second half of the XIX Century, which also holds an archaeological museum (The Loring Museum) inside a Doric-style temple. The above mentioned sarcophagus produced in fourth-century local workshops was found near Puente Genil (Córdoba).
Downloads
Metrics
References
AMEDICK, R., 1991: Vita privata auf Sarkophagen, ASR 1-4, Berlín
BAENA DEL ALCÁZAR, L. (1984): Catálogo de las esculturas romanas del Museo de Málaga, Málaga
BAENA DEL ALCÁZAR, L. (2003): ¨La escultura culta en Hispania. Planteamientos teóricos¨, Actas IV Reunión de Escultura romana en Hispania, Lisboa, 2002, en prensa
BELTRÁN FORTES, J,, 1999: Los sarcófagos de la Bética con decoración de tema pagano, Málaga
BOYANCE, P. (1936): Le culte des Muses chez les philosophes grecs. Etudes d´Histoire et de Psychologie religiesuses, BEFAR, 1941, Paris, 1936
CAÑIZO, J. A. del (1990): Jardines de Málaga, 2ª ed., Málaga
CAÑIZO, J. A. del (2001): Arte y Naturaleza en el paraíso natural del Jardín de la Concepción. Descubrimos el Museo Loringiano, Málaga
CAÑIZO PERATE, J. A. del- LASSO DE LA VEGA WESTENDORP, B. (1996): Jardín botánico-histórico La Concepción. Historia e itinerario, Málaga
CLAVERÍA NADAL, M. (2001): Los sarcófagos romanos de Cataluña, CSIR 1-I, Murcia
COHON, R. (1991-92): ¨Hesiod and the order and naming of the Muses in Hellenistic art¨, Boras 14-15, 67-83
CUMONT, F. (1929): ¨Un sarcophage d´enfant trouvé à Beyrouth¨, Syria X, 216 ss.
CUMONT, F. (1943): Recherches sur le symbolisme funéraire des Romains, Paris (2a. ed. 1966)
FINK, J. (1959): ¨Die Inspiration des Dichters im Bild. Kritische bemerkungen zu Arat un Muse¨, Gymnasium 66, 491-494
GARCIA Y BELLIDO, A. (1949): Escultura romanas de España y Portugal, Madrid
HÜBNER, E. (1888): La Arqueología de España, Barcelona
KOCH, G.-SICHTERMANN, H. (1982): Römische Sarkophage, Hadbuch der Archäologie, München
KRIEN, G. (1955): ¨Die Angleichung der tragischen und komischen Theatermasken in der spätrömischen Zeit¨, Maske uns Kothurn 1, 79-87
LINFERT-REICH, I. (1971): Musen und Dichterinnenfiguren des vierten und frühen dritten Jahrhunderts
MACCHIORO, E. (1909): Comisión de Antigüedades de la Real Academia de la Historia. Andalucía- Catálogos e índices, RAH, Madrid
MARROU, H. I. (1938): Mousikós Aner. Etude sur les escènes de la vie intellectuelle figurant sur les monuments funéraires romains, Genobre
MARROU, H. I. (1976): Historia de la educación en la antigüedad, 3ra. ed., Buenos Aires
MARROU, H. I. (1981): Histoire de l’éducation dans l’Antiquité. 1. Le monde grec, Paris, 1981
NOGUERA CELDÁN, J. M. (2001): ¨Las musas en Murcia. A propósito de dos sarcófagos romanos de edad tetrárquica reutilizados en el siglo XVI en la Catedral de Cartagena (Murcia)¨ en J. M. NOGUERA & E. CONDE (Eds.), El sarcófago romano. Constribuciones al estudio de su tipología, iconografía y centros de producción, Murcia, 175-255
NOGUERA CELDÁN, J. M.-POZO MARTÍNEZ, I. (2001): ¨El sarcófago romano con musas en la capilla de Junterón de la catedral de Cartagena en Murcia: Un palimpsesto del siglo XVI¨, MM 42, 209-242
OLIVER Y HURTADO, M. (1882): ¨Noticia de algunos restos escultóricos de la época romana¨, BRAH, 150-160
PADUANO FAEDO, L. (1981): ¨I sarcofagi romani con muse¨, ANRW, II-12, 2, 65-155
PADUANO FAEDO, L. (1992): ¨Le muse suadenti. Contributi sull´iconografia delle Muse¨, StCIOr 42, 11-39
PESCE, G. (1957): Sarcofagi romani di Sardegna, Roma
PINKWART, D. (1965): Das Reliefs des Archelaos von Priene und die ¨Musen des Philiskos¨
RODENWALT, G. (1938): ¨Sarkophag-Miscellen¨, AA, 386 ss
RODENWALT, G. (1940): ¨Ein lykisches Motiv¨, Jdl LV, 44 ss
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (1984): ¨Introducción¨ en L. Baena del Alcázar, Catálogo de las esculturas romanas del Museo de Málaga, Málaga
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (1991): ¨Manuel Rodríguez de Berlanga (1825-1909): Notas sobre la vida y la obra de un estudioso andaluz del Mundo Clásico¨, en Historiografía de la Arqueología y de la Historia Antigua en España (Siglos XVIII-XX), Madrid, 99-106
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (1999): ¨Incineración/inhumación: Un milenio de prácticas funerarias en los territorios meridionales de la Península Ibérica¨ en J. BELTRÁN FORTES, Los sarcófagos de la Bética con decoración de tema pagano, Málaga, V-LXIII
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (2001 a): ¨Noticias historiográficas sobre el descubrimiento y los primeros estudios en torno a las tablas de bronce con las leyes municipales de Malaca y Salpensa (1851-1864) ¨, Mainake XXIII, 9-38
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (2001 b): ¨Talleres locales de sarcófagos en la Bética¨, en J. M. NOGUERA & E. CONDE (Eds.), El sarcófago romano. Contribuciones al estudio de su tipología, iconografía y centros de producción, Murcia, 129-156
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (2002): ¨Talleres locales de urnas cinerarias y de sarcófagos en la Provincia Hispania Ulterior Baetica¨, en D. VAQUERIZO (Ed.), Espacios y usos funerarios en el Occidente romano, Córdoba, 259-311
RODRÍGUEZ OLIVA, P. (2003): ¨De Córdoba a Málaga: Avatares de la colección arqueológica de Villacevallos¨ en J. BELTRÁN FORTES-J. R. LÓPEZ RODRÍGUEZ, El Museo cordobés de Pedro Leonardo de Villacevallos. Coleccionismo arqueológico en la Andalucía del siglo XVIII, Málaga-Madrid, 337-359
RODRÍGUEZ DE BERLANGA, M. (1868): Catálogo de algunas antigüedades reunidas y conservadas por Excmos. Señores Marqueses de Casa-Loring en su Hacienda de la Concepción, Málaga
RODRÍGUEZ DE BERLANGA, M. (1903): Catálogo del Museo de los Excelentísimos Señores Marqueses de Casa-Loring, Málaga-Bruxeles
RUDOLF, E. (1981): ¨Typologische Untersuchungen zu den stadtrömischen Musensarkophagen des 3. Jh. N. Chr.¨, MarbWPr, 3-43
SCHLEISER, R. (1982): ¨Les Muses dans le prologue de la Théogonie d´Hésiode¨, RHistRelig 199, 131-167
SCHLUNK, H. (1962): ¨Die Sarkophage von Ecija und Alcaudete¨, MM 3, 119 ss
SCHLUNK, H. (1969): ¨Un relieve de sarcófago cristiano de Barba Singlia¨, AEspA, 42, 166 ss
SCHLUNK, H. (1972): ¨Sarcófagos paleocristianos labrados en Hispania¨, Actas del VIII Congreso Internacional de Arqueología Cristiana-1969, Città del Vaticano-Barcelona, 187 ss
SCHKUNK, H.-HAUSCHILD, Th. (1978): Hispania Antiqua. Die Denkmäler der früchcrhistlichen und westgotischen Zeit, Mainz an Rheim
SCHÖNDORF, H. (1980): ¨Zum Kostüm der Thaleia auf den Musensarkophagen des 3. Jhs.¨, AA, 136-139
SCHUMACHER, W. N. (1977): Hirt und ¨Guter Hirt¨, Römische Quartalschrift. Supplementheft, 34
SERRANO RAMOS, E.-ATENCIA PAEZ, R. (1981): Inscripciones latinas de Museo de Málaga, Madrid
SOUSA, V. DE, 1990: Portugal. Corpus Signorum Imperii Romani, Coimbra
THEOPHILIDOU, E. (1984): ¨Die Musenmosaiken der römischen Kaisezeit¨, TrZ 47, 239-248
WEBSTER, T. B. L. (1978): Monuments illustrating Old and Middle Comedy, 3a. ed.
WEBSTER, T. B. L. (1995): Monuments illustrating New Comedy, 3a. ed.
WEBSTER, T. B. L. (1966): Die Musensarkophage, ASR V-3, Berlín
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.