Religion and spirituality in the "End of the century". Franciscan iconography in the contemporary painting of Málaga
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2003.v0i25.362Abstract
The crisis of the religious painting in the 19th century experienced a change of direction at the end of this century with the fin-de-siecle poetics reform. At that moment the explicit and strict naming was extended to the wide spiritual field, based in the sincere, direct and individual relationship between the human being and the divinity, who in certain moments was materialized in artistic communities. The mystic, mental, salvation, even aesthetics aspects were promoted at the end of the century providing the religious subject matter with new faces. In this context the contemporary action of San Francisco de Asís, the favourite religious iconography in the complex fin-de-siecle spirit, was related to the assimilation of his figure with the worries of the modem humankind. The painting from Málaga has interesting examples which meet these premises.
Downloads
Metrics
References
AA. VV. Centro y periferia en la modernización de la pintura española. 1880-1918, Barcelona 1993.
ÁLVAREZ LOPERA, J. De Cean a Cossío: la fortuna crítica del Greco en el siglo XIX. Vol. II, Madrid 1987.
ÁLVAREZ LOPERA, J. ¨El presente como historia¨, en AA. VV. La mirada del 98, Arte y literatura en la Edad de la Plata. Madrid 2000, 58.
ÁLVAREZ LOPERA, J. ¨La crisis de la pintura religiosa en la España del siglo XIX¨, Cuadernos de Arte e Iconografía I, 1988, 81-20.
AZANZA LÓPEZ, J. J. y URRICELQUI PACHO, I. J. ¨¿Utopía o realidad? Reflexiones en torno al arte religioso de la primera mitad del siglo XX¨, Boletín de Arte 23, Málaga 2002, 405-437.
AZÚA, F. de. Baudelaire y el artista de la vida moderna, Barcelona 1999, 65.
CALVO SERRALLER, F. ¨El simbolismo y su influencia en la pintura española del fin de siglo (1890-1930)¨, en Pintura simbolista en España (1890-1930), Madrid 1997. 17-59.
CANTO RUBIO, J. Giotto y la secularización, Alicante 1975, 43-49.
CAPARRÓS MASEGOSA, L. Prerrafaelismo, simbolismo y decadentismo en la pintura española de fin de siglo, Granada 1999.
CHRISTIAN, J. ¨Los Prerrafaelistas¨, en AA. VV. Simbolismo en Europa. Néstor en las Hespérides, Gran Canaria 1990, 45-66.
CONDE-PUMPIDO SOTO, B. Pintura malagueña del siglo XIX: J. Martínez de la Vega. Memoria de Licenciatura mecanografiada. Málaga 1983.
GARCÍA HERRERA, G. Martínez de la Vega, estampas de la vida de un pintor romántico (1846-1905), Málaga 1961.
FERNÁNDEZ CUESTA. ¨De la decadencia del arte¨. El Mundo Pintoresco 16, 15 abril 1860.
FERNÁNDEZ POLANCO, A. Fin de siglo: Simbolismo y Art Nouveau, Madrid 1989, 12.
FONTBONA, F. y MIRALLES, F. História de L’Art Català. Vol. VII. Del Modernismo al Noucentisme, 1888-1917, Barcelona 1985, 101-109.
FREIXA, M. Las vanguardias del siglo XIX, Barcelona 1982, 210.
GALLEGO, J. Visión y símbolos en la pintura española del siglo de Oro, Madrid 1984, 245.
GUTIÉRREZ BURÓN, J. Exposiciones Nacionales de la pintura en España en el siglo XIX, Madrid 1987, 605.
HINTERHÄUSER, H. Fin de Siglo. Figuras y mitos, Madrid 1980, cap. I.
HOFSTÄTTER, H. H. Historia de la pintura modernista, Barcelona 1981, 37-40.
HUYSMANS, J-K. A contrapelo, Madrid 2000.
JUMEAU-LAFOND, J-D. ¨Los pintores del alma. El simbolismo idealista en Francia al final del siglo¨, en AA. VV. Los pintores del alma. El simbolismo idealista en Francia, Madrid 2000, 16-47.
LÓPEZ CASTELLÓN, E. Simbolismo y bohemia: La Francia de Baudelaire, Madrid 1999.
METKEN, G. Los prerrafaelistas: el realismo ético y una torre de marfil en el siglo XIX. Barcelona 1982.
OLLINGER-ZINQUE, G. ¨Los artistas belgas y la Rose + Croix¨, en AA. VV. Simbolismo en Europa…, 87-103.
PANTORBA, B. Historia de las Exposiciones Nacionales, Madrid 1948.
ROMERO, J. L. ¨La escultura en Málaga a fines del siglo XIX¨, en AA. VV. Málaga y Picasso en el centenario, Madrid 1981, 114.
RUIZ GARRIDO, B. ¨José María Fernández. Semblanza de una vida dedicada al arte¨. Revista de Estudios Antequeranos 10, Antequera 1997, 298.
RUIZ GARRIDO, B. et alii. Visiones e imágenes del Fin de Siglo. La mirada de José María Fernández (1881-1947), Cat. de Exp., Málaga 1998.
SÁNCHEZ LÓPEZ, J. A. ¨Iconografía franciscana en Andalucía: los temas y su proyección artística¨, en Actas I Curso de verano El franciscanismo en Andalucía. Priego de Córdoba 1997, 241-280.
SAURET GUERRERO, T. Joaquín Martínez de la Vega, 1856-1905 (Biografía de CONDE-PUMPIDO SOTO, B.), Cat. de Exp., Málaga 1990.
SAURET GUERRERO, T. El siglo XIX en la pintura malagueña, Málaga 1987, 341-363.
SAURET GUERRERO, T. ¨El revival Pedro de Mena en la Málaga del siglo XIX¨. Actas del Simposio Nacional III Centenario de la muerte de Pedro de Mena, Málaga-Granada 1986, 99-121.
SOLANA, G. ¨El camino de los cipreses. Imágenes del simbolismo idealista en España¨, en AA. VV. Los pintores del alma…, 50-73.
VILLENA, L. A. de. Máscaras y formas de fin de siglo, Madrid 1988, 13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.