Rafael Mitjana y Ardison. Arquitecto malagueño (1795-1849)
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2006.v1i28.256Abstract
Rafael Mitjana and Ardison is one of the less known architects from Málaga, and, on the
other hand, one of the most renowned for his responsibility in the raising of the monument
devoted to General Torrijos, which has an enormous presence in the city life. In this article we
try to analyse his biography, which reveals a restless personality belonging to the society of his
time, with an academic activity as architect very different from the classical art at that moment.
His private business activities, his contribution to Cartography and diffusion of knowledge or
advance in Technology reveal a professional with a form technical and artistic education, really
implicated in the vigorous economic activity in Málaga during the first thirty years of the XXth
century.
Downloads
Metrics
References
BARRIONUEVO SERRANO, R. y MAIRAL JIMÉNEZ, C.: Mapas, planos y dibujos del Archivo Municipal I, Málaga 2007.
CARRERA, J.: “Historial de las plazas de toros malagueñas”, Diario SUR, Málaga, 18/XI/1941
DELGADO BAEZA, M.: La recuperación del patrimonio histórico-artístico de Málaga del siglo XIX: el arquitecto Cirilo Salinas Pérez, Memoria de Licenciatura inédita, Dptº. de Hª. del Arte de la UMA, 1986, 48
DE MATEO AVILÉS, E.: La Sociedad de Seguros contra incendios de edificios y los orígenes del Servicio de Bomberos en Málaga durante el siglo XIX, Málaga 2000, 18-49.
DE MATEO AVILÉS, E. y GARCÍA DE CASTRO, A.J.: Pasado y presente del Real Cuerpo de Bomberos de Málaga, Málaga 2004, 23.
DÍAZ ESCOVAR, N.: “Antiguallas curiosas de Málaga y su provincia. La inauguración de la plaza de Álvarez”, Málaga, s/f. Archivo Temboury.
GARCÍA GÓMEZ, F.: La vivienda malagueña del siglo XIX I, Málaga 2000, 285.
GARCÍA MELERO, J.E.: Arte español de la Ilustración y del siglo XIX. En torno a la imagen del pasado, Madrid 1998, 140.
LLORDÉN, P.A. (O.S.A.): Arquitectos y canteros malagueños, Ávila 1962, 230.
MADOZ, P.: Diccionario Geográfico-Estadístico-Histórico de España y sus posesiones de ultramar, Madrid, 1850, (edición facsímil de Ámbito Editorial, Salamanca 1986), 161.
MITJANA, R.: A los sres. Socios de la Sociedad de Seguros Mutuos contra incendios de esta ciudad, Málaga, 1848.
MITJANA, R.: Memoria sobre el templo druida hallado en las cercanías de la ciudad de Antequera, Málaga 1847, 19.
MORALES FOLGUERA, J.M.: Málaga en el siglo XIX, Málaga 1986, 64.
MORALES FOLGUERA, J.M.: “La arquitectura y el urbanismo: del Antiguo Régimen a la arquitectura del ocio”, en VV.AA. (CAMACHO MARTÍNEZ, R. dtra.): Málaga, vol. III, Málaga 1984, 904
MUÑOZ MARÍN, M.: Contribución al conocimiento de la historia de los espacios utilizados para el crecimiento superficial de la ciudad de Málaga durante el siglo XIX, Tesis doctoral inédita, Dpto. de Hª Moderna y Contemporánea, Universidad de Málaga, 2003, 925.
NAVASCUES, P. y QUESADA MARTÍN, Mª.J.: El siglo XIX. Bajo el signo del Romanticismo, Madrid 1992, 23.
PALOMO DÍAZ, F.: La estampa de Málaga en el siglo XX, tomo I, Málaga 2005, 19.
RODRÍGUEZ MARÍN, F.J.: Eclecticismo e historicismo en la arquitectura malagueña, Memoria de Licenciatura inédita, Dptº. de Hª. del Arte, UMA, 1986.
RODRÍGUEZ MARÍN, F.J.: “El arquitecto José Trigueros: entre el clasicismo decimonónico y la utopía”, Boletín de Arte 9, 1988, 238.
RODRÍGUEZ MARÍN, F.J.: Málaga conventual. Estudio histórico, artístico y urbanístico de los conventos malagueños, Málaga 2000, 65-93
RODRÍGUEZ MARÍN, F.J.: “Resumen histórico de los cementerios de Málaga en la época contemporánea”, en Una Arquitectura para la muerte, I Congreso Internacional de
Cementerios contemporáneos, Sevilla, 4-7 junio 1991, Sevilla 1993, 538.
SÁNCHEZ LÓPEZ, J.A.: La voz de las estatuas. Escultura, arte público y paisajes urbanos de Málaga, Málaga 2005, 126.
VILA, B.: Guía del viajero en Málaga, Málaga 1861 (edición facsímil de 1998), 409.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.