The aesthetics of academic correctness in the fin-de-siècle painting. La tumba del poeta by Pedro Sáenz (1864-1927)

Authors

  • Belén Ruiz Garrido

DOI:

https://doi.org/10.24310/BAETICA.2007.v0i29.224

Abstract

“Modernity” in Málaga fin-de-siècle painting is understood as a pseudo-renovation of realistic and Romantic tradition that refuses decadent extremes as well as the most committed options. La tumba del poeta by Pedro Sáenz presented in 1901 in the National Exhibition reflects better than any other work by this artist the reconciliation aesthetics of academic correctness with moderate fin-de-siècle sensitivity according to majority bourgeois tastes. The following essay deals with the nature of this syncretism that recovers the Greco-Roman mythology to find answers to artistic and vital concerns.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BERNABÉ, A (1995), “Tendencias recientes en el estudio del Orfismo”, Ilu. Revista de Ciencias de las Religiones 0.

BORNAY, E (1998), Las hijas de Lilith, Madrid.

CHEVALIER, J; GHEERBRANT, A (1995), Diccionario de los símbolos, Barcelona.

DIEGO, R. de (2000), “Sobre el héroe decadente”, Thélème, Revista Complutense de Estudios Franceses 5.

DIJKSTRA, B (1994), Ídolos de perversidad. La imagen de la mujer en la cultura de fin de siglo, Barcelona.

ELIADE, M (1991), Mitos, sueños y misterios, Madrid.

FREIXA, M (1982), Las vanguardias del siglo XIX, Barcelona.

GALICIA GANDULLA, T (2001), Pedro Sáenz y Sáenz: biografía y obra. La visión de la mujer fin de siglo a través de su pintura, Tesis Doctoral inédita, Málaga.

GRIMAL, P (1998), Diccionario de mitología griega y romana, Barcelona.

GUTIÉRREZ BURÓN, J (1987), Exposiciones Nacionales de pintura en España en el siglo XIX, Madrid.

HIGONNET, A (1998), Pictures of Innocence, London.

HINTERHÄUSER, H (1980), Fin de Siglo. Figuras y mitos, Madrid.

HOLLAND, P (2004), Picturing Childhood. The myth of the child in popular imagery, London.

LAMARE, P (2001), Les Lolitas, Paris.

LARDÍN, R (2003), El día del niño. La infancia como territorio para el miedo, Madrid.

LITVAK, L (1991), El Modernismo, Madrid.

PALOMO DÍAZ, F. J (1980), “Estudio de la obra de Enrique Simonet Lombardo”, Jábega 30.

PALOMO DÍAZ, F. J (1980), “Vida y obra de Enrique Simonet Lombardo”, Jábega 29.

PALOMO DÍAZ, F (1985), Historia social de los pintores del siglo XIX en Málaga, Málaga.

PANTORBA, B (1980), Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes, Madrid.

PEDRAZA, P. (1991), La Bella, enigma y pesadilla (Esfinge, Medusa, Pantera…), Barcelona.

RUIZ GARRIDO , B (1997), “José Mª Fernández. Semblanza de una vida dedicada al arte”, Revista de Estudios Antequeranos 10.

RUIZ GARRIDO, B et alii (1998), Visiones e imágenes del Fin de Siglo. La mirada de José María Fernández. 1881-1947, Sevilla.

SANTAMARÍA ÁLVAREZ, M (2003), “Orfeo y el orfismo.

Actualización bibliográfica (1992-2003)”, Ilu. Revista de Ciencias de las Religiones 8.

SAURET GUERRERO, T (1986), “Claves modernistas en la pintura fin de siglo malagueña”, Actas V Congreso Español de Historia del Arte, Barcelona.

SAURET GUERRERO, T (1987), El siglo XIX en la pintura malagueña, Málaga.

SINCLAIR, M (1988), Hollywood Lolita. The Nymphet Síndrome in the Movies, London.

VERNANT, J-P (1985), Mito y pensamiento en la Grecia antigua, Barcelona.

VILLENA, L. A (1998), Máscaras y formas de fin de siglo, Madrid.

Published

2015-05-28

How to Cite

Ruiz Garrido, B. (2015). The aesthetics of academic correctness in the fin-de-siècle painting. La tumba del poeta by Pedro Sáenz (1864-1927). BAETICA. Estudios De Historia Moderna Y Contemporánea, (29), 31–56. https://doi.org/10.24310/BAETICA.2007.v0i29.224

Issue

Section

Histórico