A sculpture of seated muse of Astigi (Ecija, Seville). In relation to the exhibition held in Malaga
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2008.v0i30.205Abstract
Among the pieces of art shown on Roman Theatre held in the Episcopal Palace, Málaga, from December 2006 to January 2007, some samples of ancient Muses were outstanding such as the one found in a Torre de Palma village mosaic from the National Archaeological Museum of Lisbon, the one of a Uranian goddess, formerly exhibited in the Loringian Museum of Malaga and now being a property of Madrid National Archaeological Museum, also it is remarkable the statue of a sitting Muse found in Ecija and now being part of the Municipal Collection of this Seville village. Apparently, this statuary type seems to be parallel to an original Hellenistic model and thus we may deduce that the sculture of the ancient Astigi can be identified as the Muse Calliope
Downloads
Metrics
References
AA.VV.: Cristina de Suecia en el Museo del Prado, Madrid, 1997
AAVV.: El cuaderno de Ajello y las esculturas del Museo del Prado, Madrid 1998
AAVV.: Small Bronze Sculpture from the Ancient World, Malibu 1990, 143.
ABASCAL, J. M. et alii: Epigrafía Hispánica. Catálogo del Gabinete de Antigüedades de la Real Academia de la Historia, Madrid 2000, 64, n. 17.
BALIL, A.: “La Urania Loring (Sobre un tipo helenístico de musa)”, Zephyrus XI, 1960, 238-40
BALIL, A.: “Mosaico con representación de Las Nueve Musas hallado en Moncada (Valencia)”, BSAA XLV, 1979, 19-30
BALTY, J. CH.: s. v. “Antiocheia”, LIMC I/1, 1981, 840-51.
BECATTI, G.: Arte e gusto negli scrittori latini, Firenze 1951, 93 ss.
BLANCO, A.: Museo del Prado. Catálogo de la escultura, Madrid 1957, 41 s., n. 40-E, láms. XXVII, XXXI
BORSELLINO, E.: “Cristina de Suecia collezionista”, Ricerche
di Storia dell’arte, Roma 1994, 4-16.
BOTTINI, A. (a cura di): Musa pensosa. L´immagine dell´intellettuale nell´Antichità (Roma, Colosseo 19 febbraio-20 agosto 2006), Milán 2006, n. 3.
BOYER, F.: “Les antiques de Christine de Suède à Rome”, Revue Archéologique, 1932, 254-67
BULST, W. A.: “Die Antiken-Sammlung der Königin Christina von Schweden”, Zeitschrift der Universität Heidelberg XIX, 1967, 121-35
CASTELLANOS, A.: “Urania”, Descubrir el Arte 81, 2005, 144.
CRISTILLI, A.: “Sculture neapolitane al Museo Archeologico Nazionale di Napoli”, RIASA s. III, 58, 2003/2004, 19 ss., n. 5,
fig. 5
COHON, R.: “Hesiod und the Order and aming of the Muses in Hellenistic Art”, Boreas 14/15, 1991/1992, 67-83
CORRALES AGUILAR, M. et alii: El teatro romano de Málaga. El escenario de la ciudad, Málaga 2006.
CORRALES AGUILAR, M. et alii: La lex flavia malacitana. Romanos de ley, Málaga 2006.
CORRALES AGUILAR, M.: “Presentación”, Mainake XXVIII, 2006, 7-9.
CORRALES AGUILAR, P. y MORA SERRANO, B.: Producción y comercio en los territorios malacitanos durante la Antigüedad. Garum, aceite y vino, Málaga 2006.
CORRALES AGUILAR, M. et alii (Coords.): Tiempos de púrpura. Málaga antigua y antigüedades hispanas - I, Mainake XXVIII , 2006.
CORRALES AGUILAR, M. et alii (Coords.): Tiempos de púrpura. Málaga antigua y antigüedades hispanas - II, Mainake XXIX, 2007.
CRAWFORD, M.: Roman Republican Coinage, Cambridge 1974, 410-8.
DE HOZ, Mª P.: “Epigrafía griega en Hispania”, Epigraphica
, 1997, 67, n. 132
DEL RIVERO, C. M.: El lapidario del Museo Arqueológico de Madrid, Valladolid 1933, 96, n. 354
DOHRN, T.: Die Tyche von Antiochia, Berlín 1960
DREXEL, F.: “Das Philosophenmosaik von Torre Annunziata”, RM 27, 1912, 234-40
DURÁN, M.: Iconografía de los mosaicos romanos en la Hispania altoimperial, Barcelona 1993, 292-6
EAD.: “La Amazona de Astigi y las circunstancias de su hallazgo”, Mus-A 3, 2004, 149 ss
ELDERKIN, G.W.: “Two mosaics representing the Seven Wise Men”, AJA XXXIX, 1935, 92 ss.
ENCARNAÇAO, J. de: Inscriçoes romanas del Conventus Pacensis, Coimbra 1984, n. 602.
FAEDO, L.: s. v. “Mousa, Mousai, Musae”, LIMC VII-1, 1994, 998 s. nn. 251 a, b, c y 253 b.
FELLETTI MAJ, B. Mª: “La Tetide Della Stazione Termini”, ArchClass I, 1949, 46-68.
FERNÁNDEZ UGALDE, A: “La Arqueología en Écija a la luz de los nuevos hallazgos y de la creación del Museo Histórico Municipal”, Anales de Arqueología Cordobesa 15, 2004, 115-30.
FITA, F.: “Informes. VI. La Musa de la Historia. Inscripción griega”, BRAH XIII, 1888, 477
FITA, F.: “La musa de la Historia”, BRAH 50, 1907, 356, 464
FUCHS, W.: Die Skulptur der Griechen, 2ª ed., Munich 1980, 239 s., figs. 305 s.
GAISER, K.: Das Philosophenmosaik in Neapel, Heidelberg 1980.
GARCÍA Y BELLIDO, A: Arte romano, 2 ª ed., Madrid 1972, 789 s., fig. 1340.
GARCÍA Y BELLIDO, A.: Esculturas romanas de España y Portugal, Madrid 1949, 170, n. 186, lám. 140
GARCÍA-DILS DE LA VEGA, S. y ORDÓÑEZ AGULLA, S.: “Colonia Augusta Firma: Viario y espacios forenses”, Astigi Vetus 2, 2006, 7 ss.
GARCÍA-DILS DE LA VEGA, S. y ORDÓÑEZ AGULLA, S.: “Nuevos datos para el estudio del culto imperial en la “Colonia Augusta Firma (Écija-Sevilla)”, “Culto Imperial: Política y Poder, Roma 2007, 275-98
GARCÍA-DILS DE LA VEGA, S. et alii: “Nuevo templo augusteo en la Colonia Augusta Firma Astigi (Écija-Sevilla)”, Romula 6, 2007, 75-114
GÓMEZ, N. P.: “El mosaico de la villa hispano-romana del Pouaig de Moncada, en el Museo Provincial de Valencia”, Archivo de Arte Valenciano IX, 1923, 54-90.
GÓMEZ-MORENO, M. y PIJOÁN, J.: Materiales de Arqueología Española, Madrid 1912, 55-6, lám. XX, fig. 20
GÓMEZ-MORENO, Mª E.: Mil joyas del arte español, I (Antigüedad y Edad Media), Barcelona 1949, 46 s., n. 77
GRASSINGER, D.: Antike Marmorskulpturen auf Schloss Broadlands (Hampshire), Mainz 1994, 59 s., n. 6, láms. 50-64.
HEIDENREICH, R.: “Zur Tyche des Eutychides, Mélanges offerts à K. Michalowski, Varsovia 1966, 441-4.
HELENO, M.: “A villa lusitano-romana de Torre de Palma”, O Arqueólogo Portugués IV, 1962, 313-37
HERZOG-HAUSER, G.: s. v. “Tyche”, RE VII A-2, 1948, 1684-5
KASCHNITZ WEINBERG, G.: Sculture del magazzino del Museo Vaticano, Città del Vaticano 1939, 65 s. n. 118, lám. XXX.
KRIER J. y REINERT, F.: “Homère et les neuf muses à Vichten (Luxembourg)”, Dossiers d´Archéologie 5, 1995, 71-3
LANCHA, J.: ”2500 ans d’histoire de l’Andalousie: découvertes à Écija Espagne “, Archéologia 398, 2003, 46-55
LANCHA, J. y BELOTO, C.: Chevaux vainqueurs. Une mosaïque de Torre de Palma, Lisboa 1994
LANCHA, J. y ANDRÉ, P.: Corpus dos mosaicos romanos de Portugal. II, Conventus pacensis, 1, A villa de Torre de Palma, I-II, Lisboa 2000.
LANCHA, J.: “Les mosaïstes dans la partie occidentale de l’Empire Romaní”, Cuadernos Emeritenses 8 (Artistas y artesanos en la Antigüedad clásica ), 1994, 119-36.
LANCHA, J.: Mosaïque et culture dans l’Occident romain, 1er-4e siècle, Roma 1997, passim.
LANCHA, J.: O Mosaico das Musas/La mosaïque des Muses. Torre de Palma, Lisboa 2002.
LANCHA, J.: O mosaico das Musas e as suas histórias, Lisboa 2002.
LANCHA, J.: s. v. “Musa/Musae” , LIMC VII /1, 1994, 1015 s. n. 11.
La Ilustración Española y Americana XL, año XXV, 30/10/1881, 249 y 15/11/1881, 283 y 292.
LATTIMORE, S: The Marine Thiasos in Greek Sculpture, Los Ángeles 1976, 49 s.
LEÓN, P.: “Nueva réplica de la Amazona Sciarra”, BCom, Suppl., 2007 (en prensa).
LIPPOLD, G.: Die Skulpturen des Vaticanischen Museums, III/1, Berlín-Leipzig 1936, 118 ss., n. 515
LIPPOLD, G.: “Musengruppen”, RM 33, 1918, 64-70.
LÓPEZ MONTEAGUDO, G. y SAN NICOLÁS PEDRAZ, Mª P.: “Reflejos de la vida intelectual en la musivaria romana”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie II, Historia Antigua 7, 1994, 249-308.
MICHELI, Mª. E. et alii: La raccolta di antichità Baldassini-Castelli. Itinerario tra Roma, Terni e Pesaro, Pisa 2007, 253-5, n. 62.
MUÑOZ CERISSOLA, N.: “La Exposición Artística de Málaga”, La Ilustración Española y Americana XL, año XXV, 30/10/1881, 260-2.
MUSTILLI, D.: Il museo Mussolini, Roma 1938, 66 s., lám. XLIII, 175, 8.
NEVEROV, O.: “Dai tesori d’arte di Cristina di Svezia”, Xenia 7, 1984, 77-101
PADUANO FAEDO, L.: “I sarcofagi romani con muse”, ANRW II-12, 2, 1981, 65-155
PADUANO FAEDO, L.: “Le muse suadenti. Contributi sull´iconografia delle Muse”, StClOr 42, 1992, 165-87.
PALMA, B.: I Marmi Ludovisi nel Museo Nazionale Romano, Museo Nazionale Romano. Le Scultura, Roma 1983, 89, n. 36
PARLASKA, K.: Die römischen Mosaiken in Deutschland, Berlin 1959, 141-3.
PARLASCA, Kl.: “Die Tyche von Antiochia und das sitzende Mädchen im Konservatorenpalast”, JbRGZM 8, 1961, 84-95
PAUL, E.: Wörlizer Antiken: eine Skulpturensammlung des Klassizismus, Wörlitz 1977, 45 s., 76, nn. 29 y 30.
PINKWART, D.: Das Relief des Archelaos von Priene und die “Musen des Philiskos”, Kallmünz 1965, 205 ss.
PINKWART, D.: ”Die Musenbasis von Halikarnass”, Antike
Plastik VI 1967, 89-94, lám. 2.
Pompeya, VII , 1, 25
REINACH, S.: Rep. Stat., IV, 181, n. 5; Frankfurt, Museum, inventario n. 116 (Melpomene)
REICH, I.: “Die Frankfurten Musen”, StädelJb 12, 1989, 7 s
RIAZA DE LOS MOZOS, M. y SIMAL LÓPEZ, M.: “Isabel de Farnesio y la colección de Cristina de Suecia en La Granja de San Ildefonso”, Reales Sitios 144, XXXVII, 2000, 56-67.
RIDGWAY, B. S.: Hellenistic Sculpture. The Styles of ca. 331-200 b.C., Bristol 1990, 164-7, lám. 76.
RIDGWAY, B. S.: “Musings and the Muses”, Beiträge zur Ikonographie und Hermeneutik. Festschrift für Nikolaus Himmelmann, Mainz am Rheim 1989, 265, nota 1, lám. 44, 2
ROCHETTI, L.: s. v. “Antiochia, personificazione”, EAA I, 1958, 428
RODRÍGUEZ DE BERLANGA, M.: Catálogo del Museo de los Excelentísimos Señores Marqueses de Casa-Loring, Málaga-Bruxeles 1903, 97 s. nn. XVII-XIX.
RODRÍGUEZ OLIV A, P.: “Consideraciones sobre el programa escultórico de la villa romana de Churriana (Málaga)”, BCom, Suppl., 2007 (en prensa).
RODRÍGUEZ OLIVA, P.: “Crónica del ciclo Tiempos de Púrpura (Octubre 2006-enero 2007) y de sus tres exposiciones arqueológicas”, Mainake XXVIII, 2006, 536-46.
RODRÍGUEZ OLIV A, P.: “Las esculturas romanas del Museo Loringiano de Málaga. Historia de la colección”, Escultura romana en Hispania V, Murcia 2008, 565-642.
RODRÍGUEZ OLIVA, P.: “La estatua de la Urania de Churriana, reencontrada”, Anuario Real Academia de Bellas Artes de San Telmo 5, 2005, 12-21
RODRÍGUEZ OLIVA, P.: “Sobre el culto de Apolo en la Baetica”, Latinitas Biblica et Christiana. Studia varia in honorem Olegario García de la Fuente, Madrid 1994, 144-58
ROMO, A.: “Las termas del foro de Colonia Firma Astigi (Ecija, Sevilla)”, Romula 1, 2002, 151 ss.
SÁEZ FERNÁNDEZ, P. et alii: “El urbanismo de la Colonia Augusta Firma Astigi: Nuevas perspectivas”, Mainake 27, 2005, 89-112
SÁEZ FERNÁNDEZ, P. et alii: Écija. 1: La ciudad. Carta
arqueológica municipal, Sevilla 2004
SALAS, X. de: “Compra para España de la colección de antigüedades de Cristina de Suecia”, Archivo Español de Arte, 1941, 242-6
SCHRÖDER, ST.: Museo Nacional del Prado. Catálogo de la
escultura clásica. II: Escultura mitológica, Madrid 2004, 200-18.
STIBBE, C.M.: Greek Vases in the J. Paul Getty Museum 5, Malibú 1991, 109.
THEOPHILIDOU, E.: “Die Musenmosaiken der römischen Kaiserzeit”, TrZ 47, 1984, 243, n. 46, fig. 1.
TÜRR, K. M.: Eine Musengruppe hadrianischer Zeit, 1971, 66, cat. VI-1, lám. 20.
WEGNER, M.: Die Musensarkophage (SarkRel V 3), 1966, 107
ZANKER, P.: The Mask of Socrates: The image of the Intellectual in Antiquity, Berkeley 1995, 91-108, figs. 51, 52, 57, 102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.