The sculpture of Tarraconensis province in the “Roman antiquities” of Cean Bermudez
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2008.v0i30.203Abstract
This article concludes with the work started out in earlier date, about Roman statues included in the scholar Spanish Cean Bermudez’s work of “Roman antiquities” , as an index of knowledge possessed, in the late eighteenth century and early nineteenth century, abour these monuments of antiquity and the interest that scholars and illustrated men at that time were.
Downloads
Metrics
References
AA.VV. (1993): Tabula Imperi Romani (TIR), Hoja K-30, Madrid, Madrid.
AA.VV. (2001): Tabula Imperi Romani (TIR), Hoja J-30, Valencia, Madrid.
AA.VV. (1997): Tabula Imperi Romani (TIR), Hoja KJ-31, Pyrénées orientales-Baleares, Madrid.
ABAD, L. y ABASCAL, J.M. (1991): Textos para la Historia de Alicante. Edad Antigua, Alicante.
ABAD, L. y BENDALA, M. (1985): “Los sepulcros turriformes de Daimús y Villajoyosa: dos monumentos olvidados”, Lucentum, 4, 147-184.
ABASCAL PALAZÓN, J.M. (2002): “Dos palabras sobre las “Inscripciones de Cartagena” del Conde de Lumiares” en Cartagena romana. Historia y epigrafía. Edición facsimilar de las Inscripciones de Carthago Nova hoy Cartagena del Conde de Lumiares, de la de Madrid de 1796, con tres estudios preliminares, Murcia, 19-48.
ABÁSOLO, J.A. (1974): Epigrafía romana de la región de Lara de los Infantes, Burgos.
ABÁSOLO, J.A. (1991): “Estela iberorromana” en Espai públic i espai privat. Les escultures romanes del Museu de Sagunt, 81-2.
ACUÑA, P. (1975): Esculturas militares romanas de España y Portugal, Burgos.
ACUÑA CASTROVIEJO, F. (1993): “Escultura galaico romana”, Actas de la Primera Reunión sobre Escultura romana en Hispania, Madrid, 195-204.
ALBERTINI, E. (1911-1912): “Sculptures antiques du Conventus Tarraconensis”, Anuari del Institut d’Etudis Catalans, IV, 323-474.
ALMAGRO BASCH, M. (1976): “El “delubro” o sacellum de Diana en Segóbriga, Saelices (Cuenca)”, RABM, LXXIX, 1, 187-214.
ÁLVAREZ MORO, Mª de las N. (Coord.) (1999): Juan Agustín Ceán Bermúdez, asturiano en Sevilla: 250 años de su nacimiento (1749-1829), Servicio de Publicaciones del Centro Asturiano de Sevilla, Sevilla.
ARANEGUI GASCÓ, C. (1991): “Escultura militar” en Espai públic i espai privat. Les escultures romanes del Museu de Sagunt, 47-8.
BAENA DEL ALCÁZAR, L. (1989): “La iconografía de Diana en Hispania”, BSAA, LV, 79-106.
BAENA DEL ALCÁZAR, L. (2000): “Tipología y funcionalidad de las esculturas femeninas vestidas de Hispania” en III Reunión sobre escultura romana en Hispania, Madrid, 1-23.
BAENA DEL ALCÁZAR, L. y BELTRÁN FORTES, J. (2002): Las esculturas romanas de la provincia de Jaén. CSIR-Hispania, I,2, Murcia.
BAENA DEL ALCÁZAR, L. (2003): Recensión de AA.VV., Cartagena romana. Historia y Epigrafía. Edición facsimilar de las “Inscripciones de Cartago Nova, hoy Cartagena” del Conde de Lumiares, con tres estudios preliminares, Murcia, 2002, en Anales de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Murcia, 2003, 538-541.
BAENA DEL ALCÁZAR, L. y BERLANGA PALOMO, Mª. J. (2006): “La obra de Céan Bermúdez en el campo de las antigüedades clásicas. La escultura de la Bética y la Lusitania”, Baetica, 28 (II), 53-87.
BALIL, A. (1974): “Sobre las esculturas de época romana en Galicia”, StArch, 32 (A Ranuccio Bianchi-Bandinelli. Sus amigos y discípulos españoles), Santiago de Compostela-Valladolid, 43-8.
BALIL, A. (1978): “Esculturas de época romana en Galicia (Aspectos y problemas)”, RGuim, 88, 147-57.
BALIL, A.: “Esculturas romanas de la Península Ibérica” I, StArch, 51, 1978; III, StArch, 60, 1980; V, StArch, 71, 1982; VI, StArch, 73, 1983; VII-VIII, StArch, 76, 1986.
BANDA VARGAS, A. de la (1980): “Ceán Bermúdez y la escuela gaditana de nobles artes”, Gades 5, 171-4.
CÉAN BERMÚDEZ, J.A. (1832): Sumario de las Antigüedades romanas que hay en España, en especial las pertenecientes a las Bellas Artes, Madrid (Ed.facsimil, Valencia, 1987).
CLAVERIA NADAL, M. (2001): Los sarcófagos romanos de Cataluña. CSIR-España, I,1, Murcia.
CLISSON ALDAMA, J. (1982): Juan Agustín Ceán-Bermúdez escritor y crítico de Bellas Artes, Instituto de Estudios Asturianos, Oviedo.
ELORZA, J. C. (1975): Esculturas romanas de la Rioja, Logroño.
FERNÁNDEZ OCHOA, C. y BAENA DEL ALCÁZAR, L. (1991): “Esculturas romanas de la provincia de Ciudad Real” en Finis Terrae. Estudios en lembranza do Prof. Dr. Alberto Balil (F. Acuña Castroviejo, coord.), Santiago de Compostela, 333-45.
GAMER, G. (1981): “La Torre de los Escipiones y otros monumentos funerarios sucesores del Mausoleo de Halicarnaso”, BSAA, XLVII, 71-87.
GARCÍA Y BELLIDO, A. (1949): Esculturas romanas de España y Portugal, Madrid.
HAUSCHILD, T., MARINER, S. y NIEMEYER, H. (1966): “Torre de los Escipiones. Ein römischer Grabturm bei Tarragona”, MM 7, 162-88.
HESBERG, H. VON (1993): “Römische Grabbauten in den spanischen Provinzen”, en Hispania Antiqua. Denkmäler der Römerzeit, Mainz am Rhein, 159-81.
HÜBNER, E. (1862): Die antiken Bildwerke in Madrid, Berlin.
HÜBNER, E. (1869): Corpus Inscriptionum Latinarum (CIL) Hispania, II, Berlin.
LABORDE, A. (1806): Voyage pittoresque et historique dans l’Espagne, I, Paris.
LINDNER, R. (1984): Der Raub der Persephone in der Antiken Kunst, Würzburg.
NOGUERA CELDRAN, J. M. (1991): La ciudad romana de Cartago Nova. La escultura, Murcia.
NOGUERA CELDRÁN, J. M. (1992): “El conjunto escultórico consagrado por el “dispensator Albanus”. Consideraciones para su estudio iconográfico y estilístico”, Verdolay, 4, 75-98.
NOGUERA CELDRÁN, J.M. (1996): “Aproximación a un primer Corpus de la plástica romana de la época imperial de la Colonia Iulia Ilici Augusta (Elche, Alicante), en Actas de las II Reunión sobre escultura romana en Hispania, Tarragona, 285-318.
NOGUERA CELDRÁN, J. M. (2001-2002): “Técnicas en la escultura romana: materiales, imprimaciones y coloraciones. A propósito del grupo escultórico de Mazarrón”, Studia E. Cuadrado, AnMurcia 16-17, 393-412.
NOGUERA CELDRÁN, J. M. y NAVARRO SUÁREZ, F. J. (1995): “El conjunto escultórico consagrado por el “dispensator Albanus” (II). Consideraciones para su estudio epigráfico e histórico-arqueológico”, Verdolay 7, 357-73.
NOGUERA CELDRÁN, J. M. y NAVARRO SUÁREZ, F.J. (1999): “Genio S(ocietatis) M(ontis) F(icariensis): una nueva propuesta de lectura del epígrafe CIL, II, 3527”, XXIV CNA (Cartagena 1997), Murcia, 669-79.
ORDOÑEZ AGULLA, S. (1995): “J.A. Ceán Bermúdez y el Sumario de las antigüedades romanas que hay en España: unas notas”, Kolaios 4. Arqueólogos, historiadores y filólogos. Homenaje a Fernando Gascó, 855-66.
OSUNA RUÍZ, M. (1976): Arqueología Conquense. Ercavica I, Cuenca.
PEREZ LÓPEZ, I. (1999): Leones romanos en Hispania, Madrid.
TOVAR, A. (1989): Iberische Landeskunde. 3. Tarraconensis, Baden-Baden.
VALCARCEL PIO DE SABOYA MOURA, A., CONDE DE LUMIARES (1780): Lucentum, hoy la ciudad de Alicante. Valencia. Reedición por RICO GARCÍA, M. y FLETCHER, D., (1964), Alicante.
VIDAL ÁLVAREZ, S. (2005): La escultura hispánica figurada de la Antigüedad tardía. (Siglos IV-VII). CSIR-España, II,2. Murcia.
VIVES, J. (1971): Inscripciones latinas de la España romana, Barcelona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.