Alberto Balil, twenty years later
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2009.v0i31.172Keywords:
Roman Archeology, Historiography, Sculpture, Painting, MosaicAbstract
In this writing is valued the Professor Alberto Balil Illana’s research career on the occasion of the twenty years after his death. In the opinion of the author, it’s highlighted the outstanding achievements, lessons more meaningful and current importance of this great master of Spanish Archeology.Downloads
Metrics
References
AA.VV (1993), Estudios dedicados a Alberto Balil. In memoriam, Área de Arqueología, Universidad de Málaga.
ACUÑA CASTROVIEJO, F (1990), “Necroloxias. Alberto Balil Illana (1928-1989)”, Gallaecia 12, 395-6.
ACUÑA CASTROVIEJO, F (1992), “Pròlogo á edición”, en Finis Terrae. Estudios en lembranza do Prof. Alberto Balil, Santiago de Compostela 1992, 9-14.
ALMAGRO-GORBEA, M (1982), “Historia de las excavaciones”, en El Santuario de Juno en Gabii. Excavaciones 1956-1969, Madrid-Roma, 21-32.
ALONSO-NÚÑEZ, J. M (1989), “In memoriam. Alberto Balil Illana (1928-1989)”, Estudios Clásicos XXXI, 188-9.
ARMADA PITA, X.L (2009), “Balil Illana, Alberto” en MORA, G. y CORTADELLA, J. (Coords.): Diccionario histórico de la Arqueología en España, Madrid 2009, 111-2.
ARCE, J (1989), “Alberto Balil (1928-1989)”, AEspA 62, 3-4.
ARGAN, G.C (2005), “La milizia intellettuale di Ranuccio Bianchi Bandinelli”, Annali dell’Associazione Ranuccio Bianchi Bandinelli 17, 121-4.
BALIL, A (1956), “Un factor difusor de la romanización: las tropas hispanas al servicio de Roma (siglos III-I de J.C.)”, Emerita XXVI-1, 108-34.
BALIL, A (1958), “El mosaico de “Las Tres Gracias" de Barcelona", AEspA XXXI, 63- 95.
BALIL, A (1958), “Sobre la personalidad del Arte Romano”, EClas IV, 417-32.
BALIL, A (1958), “Circulación monetaria en España durante el Imperio romano”, Numisma 8, 25-39.
BALIL, A.: “Dos frisos arquitectónicos del Museo Arqueológico de Barcelona”, RABM LXIV, 1, 297-33.
BALIL, A (1958), “Consideraciones sobre el mosaico hispanorromano”, RGuim LXVIII, 3-4, 1958, 337-54.
BALIL, A (1959), La casa romana en España, Madrid (Tesis Doctoral Universidad Complutense).
BALIL, A (1960), “El mosaico romano de la Iglesia de San Miguel”, CuadArqHistCiudad I, 21-74.
BALIL, A (1960), “Plástica provincial en la España romana”, RGuim LXX, 107-31.
BALIL, A (1960), “Notas sobre la pintura en el mundo helenístico. Problemas y tendencias”, RGuim 70.3-4, 437-67.
BALIL, A (1960), “Bronce romano del Castillo de Javier”, PrincViana 78-79, 69-75.
BALIL, A (1961), Las murallas romanas de Barcelona, Madrid.
BALIL, A (1961b), “El libro ilustrado en el mundo clásico”, EClas 34, 269-98.
BALIL, A (1961- 1962), “Materiales para un “Corpus” de escultura romana del Conventus Tarraconensis”, I, AEspA XXXIV, 1961, 177-88; II, AEspA XXXV, 145-57.
BALIL, A.: “Iconografía de los personajes del ciclo troyano”, RGuim LXXI, 1961, 429-50; LXXIII, 1-2, 1963, 5-23; LXXIV, 3-4, 1964, 231-70.
BALIL, A (1962), Pintura helenística y romana, Madrid.
BALIL, A (1962b), “Los procónsules de la Bética”, Zephyrus XIII, 75-89.
BALIL, A (1962), “Notas sobre la pintura en el mundo clásico”, RGuim 72, 1-2, 1962, 206- 26.
BALIL, A (1962), “Sobre el Arte Hispanorromano«, (Homages a Albert Grenier)”, Latomus 58, 1, 1962, 173-86.
BALIL, A. (1964), Colonia Iulia Augusta Paterna Faventia Barcino, Madrid.
BALIL, A (1968), “La España del Bajo Imperio: problemas y perspectivas de estudio. Una nueva etapa de investigación”, III Congreso Español de Estudios Clásicos, Madrid 1966, Madrid, 177-207.
BALIL, A (1968), Lucernae Singulares, Bruselas (Latomus XCIII).
BALIL, A (1965), “Magnus Maximus Aug. Un emperador hispano del siglo IV”, RGuim 75, 110-22.
BALIL, A.: Estudios sobre mosaicos romanos, I-VII, Studia Archeologica 6, 1970; 11, 1971; 25, 1973; 39, 1976; 49, 1978; 53, 1979 (Con M.Torres); 59, 1980 (con T. Mañanes); XII, 1971 (Mosaicos romanos de Hispania Citerior I. Conventus Tarraconensis).
BALIL, A (1971), “Galicia y el comercio atlántico en época romana”, II CAM, 341-6.
BALIL, A (1973a), Historia Económica y Social de España I. Indígenas y colonizadores, Madrid.
BALIL, A (1973b), Historia Económica y Social de España I. El Imperio romano hasta la crisis del siglo III, Madrid.
BALIL, A.: Casa y urbanismo en la España antigua I-IV, StArch 17, 1972; 18, 1972; 20, 1973 c; 28, 1974.
BALIL, A (1974a), “Sobre la escultura y las artes de la Península Ibérica en época romana”, RGuims LXXXIV, 95-123.
BALIL, A. (1974b), “Sull’arte della Peninsola Ibérica in etá romana”, Colloquio italo-spagnolo sul tema Hispania Romana, Roma, 1972, MemAccad Nazionale dei Lincei, Roma, 47-64.
BALIL, A (1974), “Esculturas de época romana en Galicia“, en A Ranuccio Bianchi-Bandinelli. Sus amigos y discípulos españoles, StArch 32, 43-8.
BALIL, A (1975), “Ilias Ambrosiana. ¿Solución final?”, BSAA XL-XLI, 634-4.
BALIL, A (1976), “Ranuccio Bianchi-Bandinelli (1900-1975)”, BSAA XLII, 530.
BALIL, A.: Esculturas romanas de la Península Ibérica I-IX, St Arch. 51, 1978; 54, 1979; 60, 1980; 68, 1981; 71, 1982; 73, 1983; 76, 1988; BSAA 54, 1988, 223- 53.
BALIL, A (1978), “Esculturas de época romana en Galicia (Aspectos y problemas)”, RGuim LXXXVIII,147-57.
BALIL, A (1979), “Los gorgoneia de Barcino”, Faventia 1/1, 63-70.
BALIL, A (1979), “Navegazione e rapporti marittimi nella Spagna romana”. Miscelanea in onore de Eugenio Manni, Roma 1979, 173-80.
BALIL, A (1982), “Los bronces de Riace”, BSAA XLVIII, 97-111.
BALIL, A (1982), “Retrato del emperador Tiberio, hallado en Tiermes”, Celtiberia 67, 111-24.
BALIL, A (1983), “Tesorillo de áureos romanos hallado en Barcelona”, StArch 72.
BALIL, A (1983), “Áureos romanos en la India”, Gaceta Numismática 69, 45-51.
BALIL, A (1984), “Retrato del emperador Tiberio hallado en Paestum”, Zephyrus XXXVIIXXXVIII, 315-21.
BALIL, A (1985), “Busto del emperador Tiberio hallado en Mahón”, Trabajos del Museo de Menorca 2, 3-18.
BALIL, A (1986), Recensión a la edición española de R. Bianchi Bandinelli, Introducción a la arqueología clásica, Madrid 1982, en BSAA LII, 523-4.
BALIL, A (1989), “De la escultura romano-ibérica a la escultura romana-republicana”, Estudios sobre Urso, Sevilla, 223-31.
BALIL, A (1991), “”Domus parva sed mea”. El sentido de la casa y el hogar a través de suselementos y partes”, La casa hispanorromana, Zaragoza, 11-3.
BALIL, A (1992), “Temas de la pintura mural romana en España”, I Coloquio sobre la Pintura mural en Hispania, Valencia, 21-4.
BALIL, A (1993), “Notas sobre las esculturas romanas del Alto Guadalquivir. Región Giennense”, Estudios dedicados a Alberto Balil. In memoriam, Málaga, 45-8.
BALIL, A (1993), “Aspectos de la vida y de la muerte en la antigua Hispania” Religio Deorum. Actas del Coloquio Internacional de Epigrafía Culto y Sociedad en Occidente,
Tarragona 1988, Sabadell, 55-8.
BALIL, A; PELLICER CATALÁN, M (1983), “Tesorillo de antoninianos hallado en Gabii (Roma, Lacio)”, BSAA XLIX, 187-214.
BIANCHI-BANDINELLI, R (1973), Storicità dell’ Arte antica, Bari.
BIANCHI-BANDINELLI, R (1973), “Tradizione ellenistica e gusto romano nella pintura pompeiana”, Storicità dell’ Arte antica, 275-346.
BIANCHI-BANDINELLI, R (1981), “Virgilio Vaticanus 3225 e Iliade Ambrosiana”, Archeologia e Cultura, Roma, 314-27.
BIANCHI-BANDINELLI, R (1981), “Continuità ellenistica nella pittura di età medio e tardo romana”, RIASA, 1953, 77ss. Incorporada a Archeologia e Cultura, Roma, 344-423.
BLANCO FREIJEIRO, A. (1957), Catálogo de la Escultura. Museo del Prado, Madrid.
BRAEMER, F (1993), “Le Corpus Signorum Imperii Romani”, en DUPRÉ, X. (Coord.): Actas del XIV Congreso Internacional de Arqueología Clásica, Tarragona, 125-8.
ESPADAS BURGOS, M (2000), La Escuela Española de Historia y Arqueología en Roma. Un Guadiana junto al Tíber, Madrid, 103-16.
FERNÁNDEZ GALIANO, D (1990), “Alberto Balil”, Mosaicos romanos. Estudios sobre iconografía. Actas del homenaje in memoriam de Alberto Balil Illana, Guadalajara, 5-7.
GARCÍA Y BELLIDO, A (1949), Esculturas romanas de España y Portugal, Madrid.
GÓMEZ MORENO, M; PIJOAN, J (1912), Materiales de arqueología española, Madrid.
HAUSMANN, U (1966), “Rodenwaldt, Gerhart”, EAA VII, Roma, 740-2.
JIMENEZ, J. L (1992), “Alberto Balil Illana. In memoriam”, I Coloquio de pintura mural romana en Hispania, Valencia, 11.
MARTÍN GONZÁLEZ, J. J (1989), “Alberto Balil Illana (1-VIII-1928/23-VIII-1989)”, Minerva. Revista de Filología Clásica 3, 17-9.
MARTÍN GONZÁLEZ, J. J (1989), “Necrología. In memoriam Alberto Balil Illana (1928- 1989) ”, BSAA 55, 531-3.
MARTÍN VALLS, R (1988- 1989), “Necrológica. Alberto Balil (1928-1989)”, Zephyrus 41-42, 527-8.
MÉLIDA, J. R (1947), “El arte clásico en España”, Arte Clásico. Grecia y Roma, Barcelona (3ª ed.), 108-18.
MÉLIDA, J. R (1952), Arqueología Clásica, Barcelona 1933.
NOGUERA CELDRÁN, J. M (1991), La ciudad romana de Carthago Nova. La Escultura, Murcia.
NOGUERA CELDRÁN J.M.; RODRÍGUEZ OLIVA, P.; BAENA DEL ALCÁZAR, L; CONDE GUERRI, E (2006), “Aportaciones de García y Bellido al problema de la escultura iberorromana y su cronología”, Anejos de Archivo Español de Arqueología, Madrid, 101-10.
PASAMAR ALZURIA, G; PEIRÓ MARTÍN, I (2002), “Balil Illana, Alberto”, Diccionario Akal de Historiadores españoles contemporáneos (1840-1980), Madrid, 99-100.
PIJOAN, J (1953), El arte romano hasta la muerte de Diocleciano, Summa Artis V, Madrid 1934.
RIPOLL PERELLO, E (1990), “Necrología. Prof. Dr. Don Alberto Balil lllana (1928-1989)”, Espacio. Tiempo y Forma. Prehist. Arqueol. 3, 367-74.
RODENWALDT, G (1933), “Art from Nero to the Antonines”, The Cambridge Ancient History, vol. XI, 775-805.
RODENWALDT, G (1939), “The transition to late-classical art”, The Cambridge Ancient History, vol. XII, Cambridge, 544-70.
RODENWALDT, G (1947), Arte Clásico. Grecia y Roma, Barcelona.
RODRÍGUEZ OLIVA, P (1989- 1990), “Necrológica: Alberto Balil Illana (1928-1989)”, Mainake 11/12, 1989-1990, 285-7.
RODRÍGUEZ OLIVA, P (1993), “Semblanza del Profesor Alberto Balil (1928-1989)”, Estudios dedicados a Alberto Balil in memoriam, Málaga 1993, 7-15.
RODRÍGUEZ OLIVA, P (1967), “Balil Illana, Alberto”, Diccionario Biográfico Español, I, Real Academia de la Historia (en prensa). SCHWEITZER, B.: “Il significato europeo dell’arte romana”, Alla ricerca di Fidia, Milano, 389-408.
SCHWEITZER, B (1967),“I fundamenti tardo-antichi dell’arte medievale”, Alla ricerca di Fidia, Milano, 409-32.
TARACENA AGUIRRE, B (1947), “Arte Romano”, Ars Hispaniae II, Madrid, 11- 179.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.