Commercial Traffic with the Baltic and the North Sea: Sweds and Dans, their Relationship with Cadiz through the Maritime Journal od La Vigía, and the Sund Registry (1789-1800)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BAETICA.2021.vi41.12494

Keywords:

Merchandise, port, consignees, danish, swedish, Cadiz

Abstract

This article has carried out an approach to the commercial traffic that existed between Cadiz and the Baltic areas through the study of the merchandise and consignees that transported the ships that arrived at the port of Cadiz between 1789 and 1800 under the Swedish and Danish flags; reflecting the end of the English and Dutch dominance in Baltic waters, giving way to Denmark and Sweden as the new dominant powers, which thanks to their neutrality, allow spain to continue with its trade despite its intermittent conflicts with Frances and Great Britain. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALFONSO MOLA, Marina (2013), «El Diario Marítimo de la Vigía como fuente para la historia del comercio Atlántico», en I. LOBATO FRANCO y J. M. OLIVA MELGAR (eds.), El sistema comercial español en la economía mundial (siglo XVII y XVIII). Homenaje a Jesús Aguado de los Reyes, Universidad, Huelva, pp. 415-466.

ARANDA Y ANTÓN, Gaspar (1999), «La carpintería y la industria naval en el siglo XVIII. La selección de la madera», Cuadernos Monográficos del Instituto de Historia Naval, 33, pp. 1-123.

BUSTOS RODRÍGUEZ, Manuel (1995), Los comerciantes de la Carrera de Indias en el Cádiz del siglo XVIII (1713-1775), Universidad, Cádiz.

BUSTOS RODRÍGUEZ, Manuel (2000), «La colonia mercantil sueca en el Cádiz del siglo XVIII. Los Bölh», en A. RAMOS SANTANA (coord.), Comercio y navegación entre España y Suecia (siglo X al XX), Cádiz, Universidad, pp. 145-162.

CARRASCO GONZÁLEZ, Guadalupe (1999), «El negocio de los seguros marítimos en Cádiz a finales del siglo XVIII», Hispania, 59, 201, pp. 269-304.

CARRASCO GONZÁLEZ, Guadalupe (2000), «Cádiz y el Báltico. Casas comerciales suecas en Cádiz 1780 a 1800», en A. RAMOS SANTANA (coord.), Comercio y navegación entre España y Suecia (siglo X al XX), Cádiz, Universidad, pp. 317-345.

CARRASCO GONZÁLEZ, Guadalupe (2009), Aproximación al comercio y los negocios estadounidenses con Cádiz 1788-1815, Universidad, Cádiz.

CARRASCO GONZÁLEZ, Guadalupe (2016), «El comercio de Estados Unidos con Cádiz entre 1788 y 1820: tráfico portuario y consignatarios», en J. J. IGLESIAS RODRÍGUEZ y J. J. GARCÍA BERNAL, (eds.), Andalucía en el mundo Atlántico moderno: agentes y escenarios, Sílex, Madrid, pp. 165-192

CARRASCO GONZÁLEZ, Guadalupe (2020), «Vino, sal y pasas por harina, pescado y duelas: el tráfico marítimo comercial estadounidense con España a finales del siglo XVIII (1780-1800). Una primera aproximación», Studia Historica. Historia Moderna, 42, 1, pp. 165-193.

CARNERO ARBAT, Guillermo (1978), Orígenes del romanticismo reaccionario español: el matrimonio Bohl de Faber, Universidad, Valencia.

CARNERO ARBAT, Guillermo (1984), «Documentos relativos a Juan Nicolás Böhl de Faber en el Ministerio español de Asuntos Exteriores», Anales de Literatura Española, 3, pp. 159-186.

CRESPO SOLANA, Ana (2000), «El comercio marítimo entre Ámsterdam y Cádiz (1713- 1778)», Estudios de Historia Económica, 40, pp. 7-162.

CRESPO SOLANA, Ana (2001), Entre Cádiz y los Países Bajos. Una comunidad mercantil en la ciudad de la ilustración, Ayuntamiento, Cádiz.

CRESPO SOLANA, Ana (2007), «El comercio holandés y la integración de espacios económicos entre Cádiz y el Báltico en tiempos de guerra (1699-1723)», Investigaciones de Historia Económica, 3, 8, pp. 45-76.

COLL, Pedro Emilio (1901), El castillo de Elsinor, Literatura Hispanoamericana, Caracas.

CONTE Y LACAVE, Augusto (1976), El ataque de Nelson a Cádiz, Caja de Ahorros, Cádiz.

GULLÓN ABAO, Alberto (2013), El clima de Cádiz en la primera mitad del siglo XIX, según los partes de la vigía, Fundación Unicaja, Cádiz.

HAMER FLORES, Adolfo (2018), «La epidemia de fiebre amarilla de 1800 y su impacto en La Carlota, capital de las nuevas poblaciones de Andalucía», Trocadero, 30, pp. 211-230.

HERZING, Arno (1988), «Organisationsformen und Bewußtseinsprozesse Hamburger Handwerker und Arbeiter in der Zeit von 1790-1848», Vandenhoeck & Ruprecht (GmbH & Co. KG), 12.

LÓPEZ CIDAD, Fernando; AYARGÜENA SANZ, Mariano y VALIENTE CÁNOVAS, Santiago (2017), «La sal de España durante el medievo y la edad moderna», De Re Metallica, 28, pp. 47-62.

LÓPEZ MARTÍNEZ, Antonio Luis (2007), «El abastecimiento de sal a las pesquerías gallegas, 1780-1816», Obradoiro de Historia Moderna, 16, pp. 91-112.

MARTÍNEZ RUIZ, José Ignacio (2005), «El mercado internacional de cereales y harina y el abastecimiento de la periferia española en la segunda mitad del siglo XVIII: Cádiz, entre la regulación y el mercado», Investigaciones de Historia Económica, 1, 1, pp. 45-80.

MOLINA MARTÍNEZ, Miguel (1985), «La Real Compañía de Granada para el comercio con América, Andalucía y América en el siglo XVIII», en B. TORRES RAMÍREZ y J. J. HERNÁNDEZ PALOMO (eds.), Andalucía y América en el siglo XVIII: Actas de las IV Jornadas de Andalucía y América, vol. 1, Escuela de Estudios Hispano-Americanos, Sevilla, pp. 235-250.

MÖRNER, Magnus (2000), «El comercio y la navegación de Suecia con la Península Ibérica desde el siglo XVI hasta comienzos del XIX», en A. RAMOS SANTIANA (coord.), Comercio y navegación entre España y Suecia (siglos X-XX), Universidad, Cádiz, pp. 105-125.

QUINTERO GONZÁLEZ, José (2004), La Carraca. El primer arsenal ilustrado español (1717-1776), Ministerio de Defensa, Madrid.

REICHERT, Rafal (2016), «El comercio directo de maderas para la construcción naval española y de otros bienes provenientes de la región del Báltico sur, 1700-1783», Hispania, LXXVI, 252, pp. 129-157.

REICHERT, Rafal (2019), «¿Cómo España trató de recuperar su poderío naval? un acercamiento a las estrategias de la marina real sobre los suministros de materias primas forestales provenientes del báltico y Nueva España (1754-1795)», Espacio, Tiempo y Forma. Serie IV Historia Moderna, 32, pp. 73-102.

REICHERT, Rafal (2021), «El transporte de maderas para los departamentos navales españoles en la segunda mitad del siglo XVIII», Studia Historia. Historia Moderna, 43, 1, pp. 47-70.

ROSILLO FAIREN, Bárbara (2016), La moda en la sociedad sevillana del siglo XVIII, Universidad, Sevilla. Tesis doctoral.

RUIZ GALLARDO, Manuel (1997), «Trigo peninsular y harina americana. Soluciones a una crisis cerealística aportaciones al estudio del caso puertorrealeño en la última década del siglo XVIII», en Actas IV Jornadas de Historia de Puerto Real, Universidad, Málaga, pp. 83-100.

SCHNAKENBOURG, Eric (2019), Neutral cover and globalised commerce in the wars of the 18th century, CRHIA, Centre de Recherche en Histoire Internationale et Atlantique/ Universitè de Nantes, Francia, p. 64.

TORREJÓN CHAVES, Juan (2000), «La madera báltica, Suecia y Cádiz (Siglo XVIII)», en A. Ramos Santana (coord.), Comercio y navegación entre España y Suecia: (siglos X-XX), Universidad, Cádiz, pp. 163-222.

TORRES SÁNCHEZ, Rafael (2012), «La política de abastecimiento de cáñamo a la armada en la segunda mitad del siglo XVIII», Revista de Historia Naval, 116, pp. 47-72.

TROYAT, Henri (2008), Catalina la Grande, Editorial Vergara, Madrid.

WEBER, Klaus (2010), «Hamburgo, un emporio atlántico en Europa Central (siglos XV-XXI)», en F. MORALES PADRÓN (coord.), XVIII Coloquio de Historia Canario-americana, Cabildo Insular, Gran Canaria, pp. 888-902.

ZABALA, Aingeru (1983), La función comercial del País Vasco en el siglo XVIII, tomo II, Haranburu, Zarautz.

Published

2021-11-15

How to Cite

Fernández Cañas-Baliña, Ángela. (2021). Commercial Traffic with the Baltic and the North Sea: Sweds and Dans, their Relationship with Cadiz through the Maritime Journal od La Vigía, and the Sund Registry (1789-1800). BAETICA. Estudios De Historia Moderna Y Contemporánea, (41), 231–266. https://doi.org/10.24310/BAETICA.2021.vi41.12494

Issue

Section

ARTICLES