The inviability of conciliating doctoral studies through art. 23 ET and the individual training permit
DOI:
https://doi.org/10.24310/rejlss.vi2.12449Keywords:
educational permit, doctoral studies, combine study and workAbstract
Scientific knowledge is the key for a developed country to compete economically against other states. For this reason, it’s essential to encourage scientific production among employed workers who have a vocation for research, since they have valuable professional experience.
Fortunately, the current trend of enrollment in doctoral studies is rising and this entails a serious conciliation problem among the study group, given the impossibility of covering new enrollments with scholarships and reconciling doctoral studies through art. 23 of the ET and the PIF, we are faced with a situation of doctoral students who must combine their research work with a job. Action that in most cases ends up demotivating the doctoral student.
In this research, we will analyze the keys to such infeasibility and we´ll propose solutions based on the regulations of other European countries that have made it possible to combine doctoral studies and work.
Downloads
Metrics
References
Aguilera Izquierdo, R., García Piñeiro, N. P., “La formación profesional para el empleo: reflexiones para su reforma”, Civitas. Revista española de derecho del trabajo, nº 147, 2010.
Blázquez Agudo, E. M., “El derecho a la formación para el empleo: el art. 23 ET”, en El sistema de formación profesional para el empleo: hacia la creación de un derecho laboral, Aranzadi, 2012.
García Murcia, J., “El derecho a la promoción y a la formación profesional en el trabajo”, en Borrajo Dacruz, E. (Dir.), Comentarios a las Leyes Laborales: El Estatuto de los Trabajadores, Tomo V, EDERSA, 1985.
García Murcia, J., “La promoción profesional del trabajo”, en Martín Jiménez, R. (Coord.) y Sempere Navarro, A. V. (Coord.) El modelo social en la Constitución española de 1978, Ministerio de Trabajo e Inmigración, Subdirección General de Publicaciones, 2003.
Lázaro Sánchez, J. L., “Artículo 24, Ascensos”, en Del Rey Guanter, S., (Dir.), Estatuto de los Trabajadores. Comentado y con Jurisprudencia, La Ley, 2007.
Lleó Casanova, B., La formación profesional en la relación jurídico-laboral, Tesis Doctoral dirigida por Tomas Sala Franco, Universidad de Valencia, 2011.
Mairal Jiménez, M., “La conciliación de la vida laboral con la vida privada (personal, familiar y social) del trabajador en Italia”, Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, nº 96.
Martín Puebla, E., “Políticas de formación continua en la Unión Europea. Contratos, fondos y permisos formativos en Italia”, Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, nº 87, 2010.
Mrachkov, V., Labour Law in Bulgaria, Wolters Kluwer Law International, 2020, ISBN: 9789403527208.
Poquet Catalá, R., “El derecho a la formación profesional del trabajador”, en Revista Doctrinal Aranzadi Social, núm. 8, 2013.
Prados de Reyes, F. J., “Las conexiones de la formación profesional y el contrato de trabajo”, en Rodríguez-Sañudo Gutiérrez, F. y Martín Valverde, A. (Coord.), Contrato de trabajo y formación profesional: consecuencias laborales y sociales de la integración de España en la Comunidad Europea, V Jornadas Universitarias Andaluzas de Derecho del Trabajo y Relaciones Laborales, celebradas en Sevilla, 15 y 16 de diciembre de 1986, Servicio de Publicaciones del Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, 1987.
Requena Montes, O. Formación profesional continua y prestación del trabajo: el artículo 23 del Estatuto de los Trabajadores como mecanismo de conciliación. Tesis doctoral dirigida por Fernando Fita Ortega y Ángel Blasco Pellicer, Universidad de Valencia, 2019.
Sala Franco, T., Pedrajas Moreno, A., Lleó Casanova, B., La formación profesional continua de los trabajadores en la empresa, Tirant Lo Blanch, 2005.
Sánchez Trigueros, C., Los permisos retribuidos del trabajador (régimen jurídico de las interrupciones no periódicas, preavisadas y justificadas del contrato de trabajo), Aranzadi, 1999.
Sredkova, K. “Balance of work and education”, en Pichrt, J., Koldinská, K., (coord.) Labour law and social protection in a globalized world: Changing realities in selected areas of law and policy, 2018, ISBN: 9789403500935
Torrents Margalef, J., Valdeolivas García, Y., Gete Castrillo, P., “Estudio comparativo y evolutivo de los cambios de regulación de la formación continua en los Acuerdos y Convenios Colectivos”, en Relaciones laborales Revista crítica de teoría y práctica, Nº 2, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Revista de Estudios Juridico Laborales y de Seguridad Social (REJLSS) we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All the contents published in the REJLSS are subject to the Creative Commons license
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with Spanish copyright legislation, the authors who publish in REJLSS retain the moral right over their work, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its dissemination in open access.
The patrimonial rights, refer to the benefits that are obtained by the use or disclosure of the works. REJLSS is published in open access and is exclusively authorized to perform or authorize by any means the use, distribution, dissemination, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or depositing in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication is indicated in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (eg, in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.