Level of Research Competencies in Nursing Students in Morelos, Mexico

Autores/as

  • Martín Mauricio Bretón de la Loza Universidad Autónoma del Estado de Morelos México
  • María Alejandra Terrazas Terrazas Meraz Universidad Autónoma del Estado de Morelos México
  • Ofmara Yadira Zúñiga Hernández Universidad Autónoma del Estado de Morelos México
  • Paola Adanari Ortega Ceballos Universidad Autónoma del Estado de Morelos México
  • Viridiana Mariely Solís Díaz Universidad Autónoma del Estado de Morelos México
  • Claudia Rodriguez Leana Universidad Autónoma del Estado de Morelos México
  • Beatriz Lizbeth Rodríguez Bahena Universidad Autónoma del Estado de Morelos México

DOI:

https://doi.org/10.24310/ijne.16.2025.21999

Palabras clave:

Research Skills , Nursing Students, Nursing Research, Improvement Programs

Resumen

Competency is understood as the demonstrated individual capacity to apply knowledge, skills, and personal characteristics to meet specific demands or requirements in a given situation. In the field of nursing, students are expected to demonstrate what they have learned after completing a program. Objective: To evaluate the evolution of research competencies among undergraduate nursing students at a public university in Morelos, Mexico, by academic cycle. Methodology: This was a descriptive cross-sectional study corresponding to the baseline study of a cohort. The study population consisted of enrolled undergraduate students, who completed a previously validated digital questionnaire. Informed consent was included within the questionnaire. Sampling was by self-selection. The probabilistic sample size was calculated with a correction for a finite population. Statistical analysis was performed using Stata® version 14. Results: The sample consisted of 429 students, 347 (81%) women and 82 (19%) men. No significant differences were observed in the distribution by academic cycle or semester. Likewise, there were no differences in values and attitudes. It was observed that, based on the biological condition of being male or female, differences in basic competencies were marginal in cognitive skills and statistically significant in computational skills, with men showing higher scores. Conclusions: Research competencies should be developed through a theoretical-practical approach, fostering the acquisition of values, knowledge, skills, and attitudes within the nursing training process. Gender differences were identified, primarily in research experience. Finally, specialized competencies should be addressed in greater detail. This study confirms the importance of developing research skills in the university nursing context to strengthen professional practice. It was identified that specialized research competencies (such as Methodology and Research Experience) show the lowest level of perceived achievement. Implication: It is imperative that the curriculum reinforces the development of these specialized competencies through a sustained theoretical-practical approach, with emphasis on real research experience and computational mastery, to ensure that future professionals effectively base their practice on evidence.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Publicación Facts

Metric
Este artículo
Otros artículos
Revisión pares 
2.4 promedio

Perfil de revisores  N/D

Información adicional autores

Información adicional autores
Este artículo
Otros artículos
Datos de investigación disponibles 
##plugins.generic.pfl.dataAvailability.unsupported##
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
Financiación 
N/D
32% con financiadores
Conflicto de intereses 
N/D
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
Metric
Para esta revista
Otras revistas
Artículos aceptados 
Artículos aceptados: 87%
33% aceptado
Días hasta la publicación 
Días hasta la publicación
145

Indexado: {$indexList}

    Indexado en
Perfil de director y equipo editorial
##plugins.generic.pfl.profiles##
Sociedad Académica/Grupo 
N/D
Editora: 
Universidad de Málaga

Biografía del autor/a

María Alejandra Terrazas Terrazas Meraz, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Doctora en Ciencias de la Salud Pública

Profesora investigadora de tiempo completo

Facultad de nutrición

Citas

Acevedo Correa, Y., Aristizábal Botero, C., Valencia Arias, A. & Bran Piedrahita, L. (2020). Formulación de modelos de gestión del conocimiento aplicados al contexto de instituciones de educación superior. Información tecnológica, 31(1), 103-112. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100103

Aguilar Trejo, M. & Unda Franco, L. E. (2016). Aprendizaje activo: Prácticas Innovadoras de la Universidad de Celaya. (1ra Edición, Vol I). Celaya, Guanajuato, México: Educación Superior de Celaya.

Alonso Trujillo, J., Cuevas Guajardo, L., y Alonso Ricardez, A. (2020). Diagnóstico sobre competencias en investigación de estudiantes de Enfermería. Revista CuidArte, 9(17). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2020.9.17.72755

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior [ANUIES]. (2024). Reporte de Formatos 911 de Educación Superior aplicados por la Secretaría de Educación Pública en coordinación con la ANUIES, para la carrera de Enfermería. Anuario Educación Superior – Técnico Superior, Licenciatura y Posgrado 2023-2024 V.1.2. https://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Astin, A. W. (1991). Assessment for Excellence: The Philosophy and Practice of Assessment and Evaluation in Higher Education, Nueva York: American Council on Education and Mac-millan.

Briones Mera, A. R., Meza Alcivar, E. G., Fritz Nahin, S. A. D. & Macias Martínez, D. A. (2024). Innovación y competencias investigativas en universidades públicas. Revista Venezolana De Gerencia, 29(106), 776-792. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.20

Castro-Rodríguez, Y. (2020). Desarrollo de competencias investigativas en estudiantes de las Ciencias de la Salud. Sistematización de experiencias. Duazary, 17(4), 65–80. https://doi.org/10.21676/2389783x.3602

Castro-Rodríguez, Y. (2023). Iniciativas curriculares orientadas a la formación de competencias investigativas en los programas de las ciencias de la salud. Latreia [internet], 36(4). https://doi.org/10.17533/udea.iatreia.224

Castro, M. & Simian, D. (2018). La enfermería y la educación. Revista Médica Clínica Las Condes 29(3), 301-310. https://www.elsevier.es/es-revista-revista-medica-clinica-las-condes-202-pdf-S0716864018300531

Cuevas Guajardo, L., Guillén Cadena, D. M., Martínez Correa, J. L., Ortiz Labastida, G. G., & Rocha Romero, V. E. (2012). Competencias en Investigación desarrolladas por un grupo de estudiantes de Enfermería. Revista CuidArte, 1(2), 12–21. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2012.1.2.69053

Cuevas Guajardo, L., Guillén Cadena, D. & Rocha Romero, V. E. (2011). Las competencias en investigación como puentes cognitivos para un aprendizaje significativo. Razón y Palabra, (77). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1995/199520010084.pdf

Díaz Rodríguez, M., Alcántara Rubio, L., Aguilar Garcia, D., Puertas Cristobal, E., & Cano Valero, M. (2020). Orientaciones formativas para un cuidado humanizado en enfermería: una revisión integrativa de la literatura. Enfermería Global, 19(2), 640–672. https://doi.org/10.6018/eglobal.392321

Espinosa Aguilar, A., Oria Saavedra, M., Rojas Ruíz, GC., & Lepez, CO (2024). Competencias investigativas en docentes de enfermería. Salud, Ciencia Y Tecnología , 4 , 705. https://doi.org/10.56294/saludcyt2024705

Harrison, L., Ray Hernández, A., Cianelli, R., Rivera, Ms, & Urrutia, M. (2005). Competencias en investigación para diferentes niveles de formación de enfermeras: Una perspectiva latinoamericana. Ciencia y Enfermería, XI (1), 59-71. https://www.redalyc.org/pdf/3704/370441790007.pdf

Hernández Pérez, L. M., Moreno Monsiváis, M. G., & Chaverría Rivera, S. (2022). Autoevaluación de competencias profesionales de enfermería, en un hospital público de tercer nivel en Guanajuato, México. Horizonte Sanitario, 21(2) Mayo-Agosto, 40-48. DOI: 10.19136/hs.a21n2.4681

Martínez Rodríguez, D., & Márquez Delgado, D. L. (2015). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Tendencias Pedagógicas, 24, 347–360. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.022.

Medina Andrade, G. I. (2014). Competencias en investigación en estudiantes de licenciatura en Enfermería de la FES-I UNAM [Tesis de licenciatura, FES-I UNAM]. https://ru.dgb.unam.mx/bitstream/20.500.14330/TES01000723843/3/0723843.pdf

Obaya, V. A., Vargas, R. Y. & Delgadillo, G. G. (2011). Aspectos relevantes de la educación basada en competencias para la formación profesional. Educación química, 22(1), 63-68. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2011000100011

Obregón Velasco, N., Rivera Heredia, M. E. & Cervantes Pacheco, E. I. (2010). La formación de competencias para la investigación en las líneas de familia, género, recursos psicológicos y salud. En: Lepe, L.M, Vargas, M.L & Orozco, M. (coord.). (2010). Horizontes de la Psicología. A diez años de la labor académica en la UMSNH. México, Morelia: Fondo Ediciones Morevallado, S. de R.L. de C.V., p. 255-288.

Orellana, E., & Sanhueza, O. (2018). La enfermería y la investigación. Revista Médica Clínica Las Condes, 29(5), 534-541. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532011000200002

Pan American Health Organization [PAHO]. (1989). Análisis prospectivo de la educación en enfermería. Educ Med Salud, 23(2), 119-154. Disponble en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/39662/3156.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=en%20enfermer%C3%ADa%20/%20129-,La%20educaci%C3%B3n%20en%20enfermer%C3%ADa,campos%20y%20niveles%20de%20atenci%C3%B3n.

Sánchez Ortiz, L., Melián Rivero, H., Quiroz Enríquez, M., Dueñas Pérez, Y., Suárez Denis, A., & Rojas Rodríguez, Y. (2018). Habilidades investigativas en estudiantes de 2do año de Licenciatura en Enfermería: ocasión para su desarrollo. EDUMECENTRO, 10(1), 55-72. Disponible en; https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6233518

Santos, H., Rodriguez, B. & Rodríguez, A. (2004). Metodología Básica de investigación en Enfermería. España: Diaz de santos.

Següel Palma, F., Valenzuela Süazo, S. & Sanhueza Alvarado, O. (2015). El trabajo del profesional de enfermería: Revisión de la literatura. Ciencia y enfermería, 21(2), 11-20. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532015000200002

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley & Sons, Inc.

Rivera Heredia, M. E., Arango Pinto, L. G., Torres Villaseñor, C. K., Salgado Brito, R., García Gil de Muñoz, F. L., & Caña Díaz, L. E. (2009). Competencias para la investigación. Desarrollo de habilidades y conceptos. Trillas / Universidad Simón Bolivar. México.

Rojas Salazar, A. Castro Llaja, L., Siccha Macassi. A. L. & Ortega Rojas, Y. (2019). Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de enfermería: Nuevos retos en el contexto formativo. Investigación Valdizana, 13(2), 107-112. DOI: https://doi.org/10.33554/riv.13.2.236

Trujillo, F., Fernández, M., Segura, A. & Jiménez, M. (2020). Escenarios de evaluación en el contexto de la pandemia por la covid-19: la opinión del profesorado. SantillanaLAB.

Universidad Autónoma del Estado de Morelos [UAEM] (Ed.). (2022, Octubre 7). Modelo Universitario 2022. En Órgano Informativo Universitario Adolfo Menéndez Samará No. 128, Año XXVII. https://www.uaem.mx/organizacion-institucional/organo-informativo-universitario/Menendez_Samara_No_128c.pdf

Universidad Autónoma del Estado de Morelos [UAEM]. (2023). Plan de estudios de la Licenciatura en Enfermería. Facultad de Enfermería. Aprobado por Consejo Universitario en 2022. Cuernavaca, Morelos, México.

Zúñiga, Hernández, O. Y., Terrazas, Meraz, M. A., Ortega, Ceballos, P. A., Carranco, Gómez, S., & Aguirre, Salgado, J. C. (2022). Estudiantes universitarios y la necesidad de desarrollar habilidades de investigación: El caso de una Universidad Pública en Morelos, México. En: Nuevos retos para aprender y enseñar en Latinoamérica. Corporación Centro Internacional de Marketing Territorial para la Educación y el Desarrollo. Medellín, Colombia. Disponible en: https://editorialcimted.com/wp-content/uploads/2022/08/Los-nuevos-retos-para-aprender-y-ense%C3%B1ar-en-latinoam%C3%A9rica.pdf

Descargas

Publicado

2025-12-24

Cómo citar

Bretón de la Loza, M. M., Terrazas Meraz, M. A. T., Zúñiga Hernández, O. Y., Ortega Ceballos, P. A., Solís Díaz, V. M., Rodriguez Leana, C., & Rodríguez Bahena, B. L. (2025). Level of Research Competencies in Nursing Students in Morelos, Mexico. International Journal of New Education, (16), 67–85. https://doi.org/10.24310/ijne.16.2025.21999

Número

Sección

Artículos