Evaluation for improvement in schools in Chile: its effects from the perspective of directors

Authors

  • Luz María Díaz Galeas Universidad Autónoma de Barcelona
  • David Rodríguez Gómez Universidad Autónoma de Barcelona Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.8280

Keywords:

Evaluation, quality of education, mana-gement of the teaching center, Chile.

Abstract

The evaluation of schools has been a strategy implemented as a tool for improvement. However, few studies have addressed the processes and eventual achievements experienced by schools in the subsequent trajectory. This article offers a preliminary analysis of the effect of the Evaluation and Performance Orientation Visits carried out in Chile by the Education Quality Agency, as a mobilizing device for the progress of its educational institutions.

The research, which was carried out through a mixed convergent method design, considered in its quantitative phase a survey applied to 85 school leaders of schools evaluated in 2014, in the trial period of the School Education Quality Assurance System in Chile, whose first plan has ended in 2019.

The first reports reveal positive effects in the planning of pedagogical and institutional management, as well as in the motivation and commitment of the educational community; nevertheless, they grant a lower incidence in the improvement of educational, learning and internal efficiency achievements reached later. Likewise, the principals consulted agree on demands for moving more quickly in the feedback, effectiveness in the accompaniment and periodicity in the monitoring  of  processes and indications highlighted in the visit. From their point of view, the evaluation has a mobilizing effect, but its objective of contribution to improvement is limited, due to lack of focus on support and guidance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luz María Díaz Galeas, Universidad Autónoma de Barcelona

Luz María Díaz Galeas:

 

Máster en Educación con mención en Gestión Educacional, de la Universidad Metropolitana de Ciencias de Educación, UMCE, Chile. Máster en Gestión y Liderazgo Educacional, Universidad Finis Terrae, como becaria del Programa Directores de Excelencia, del Ministerio de Educación de Chile. Se desempeñaba como Evaluadora de la Agencia de Calidad de la Educación. Doctoranda del Departamento de Pedagogía Aplicada de la UAB, es becaria Conicyt del Programa Formación de Capital Humano Avanzado. Desarrolla su tesis doctoral bajo la línea de investigación sobre “Cambio y Mejora de la Educación”, focalizando el estudio en el Análisis del impacto de la Evaluación y Orientación de Desempeño en el ciclo de mejora de las escuelas de Chile. Director de tesis: Doctor David Rodríguez Gómez.

David Rodríguez Gómez, Universidad Autónoma de Barcelona

David Rodríguez Gómez es Pedagogo y Doctorado en Pedagogía por la UAB. Es profesor del Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Sus líneas de investigación se centran en los procesos de innovación, desarrollo organizativo, aprendizaje organizativo e informal, el uso de las TIC en los centros educativos y el abandono y retención de los estudiantes universitarios.

References

Agencia de Calidad de la Educación (2016). Calidad educativa desde la percepción de los actores claves del sistema. Recuperado http://www.agenciaeducacion.cl/wpcontent/uploads/2016/02/Estudio_Calidad_educativa_percepcion_actores_clave_del_sistema.pdf

Bellei, C.; Morawietz, L.; Valenzuela, J.; Vanni, X. (2015). Nadie dijo que era fácil. Escuelas efectivas en sectores de pobreza, diez años después. Santiago: LOM.

Berg, A. (2019). Cierre de escuelas. Apuntes de Política Pública (2). Ideapaís. Recuperado de http://ideapais.cl/wp-content/uploads/2019/10/Cierre-de-Escuelas_Final.pdf

Bolívar, A. (2016) ¿Cómo puede la evaluación institucional contribuir para mejorar la escuela? Est. Aval. Educ., São Paulo, 27(65), 284-313. http://dx.doi.org/10.18222/eae.v0ix.3812

Bolívar, A. (2017). El mejoramiento de la escuela: líneas actuales de investigación. Revista Portuguesa de Pedagogía, 51 (2), 5-27. https://doi.org/10.14195/1647-8614_51-2_1

Bolívar, A. y Murillo, J. (2017). El efecto escuela: un reto de liderazgo para el aprendizaje y la equidad. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y liderazgo en la escuela. Once miradas (págs. 71-112). Ediciones Universidad Diego Portales. Centro de Desarrollo del Liderazgo Educativo (CEDLE).

Bravo, S. (2020). Visitas de orientación y evaluación realizadas por la Agencia de Calidad de la Educación en Chile: significados otorgados por directivos de escuelas públicas. Temps d’Educaciò, 57,267-282. Recuperado de http://www.publicacions.ub.edu/revistes/tempsDEducacio57/default.asp?articulo=1588&modo=resumen

Carrasco, A. y Urrejola, A. (2017). La Agencia de Calidad de la Educación ¿Una política de evaluación integral? Revista Educación, Política y Sociedad, 2(1), 8-26. https://repositorio.uam.es/handle/10486/676822

CEDLE (2018). Evaluación de la Educación y sus políticas. 5ª encuesta: La voz de los directores.

Recuperado de: http://cedle.cl/wp-content/uploads/2018/11/PPT-Estudio-de-opini%C3%B3n-CEDLE-La-voz-de-los-directores-2018.pdf

Cervini, R. (2012). El “efecto escuela” en países de América Latina: Reanalizando los datos SERCE. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(39), 1-25. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2750/275022797039.pdf

Coleman, J. et.al. (1966). Equality of Eucational Oportunity. U.S. Government Printing Office: Washington.

Chapman, C., Mujis, D., Reynolds, D., Sammons, P. Y Teddlie, C. (Eds.) (2016). Routledge International handbook of educational effectiveness and improvement research . Abingdon: Routledge.

Dale, R. (1998). Evaluation Frameworks for Development: Programmes and Projects. New Delhi: Sage Publications.

Falabella, A. y de la Vega, L. (2016). Políticas de responsabilización por desempeño escolar: Un debate a partir de la literatura internacional y el caso chileno. Estudios Pedagógicos, XLII(2), 395-413. http://revistas.uach.cl/pdf/estped/v42n2/art23.pdf

Fiszbein, A. (2015). Hacia una educación de calidad para todos. Recuperado de http://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2015/01/FINAL-Hacia-una-educaci%C3%B3n-de-calidad-para-todos-7-27-2015.pdf

García, B. (2010). Modelos teóricos e indicadores de evaluación educativa. Revista Electrónica Sinéctica. 35, 1-22. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000200005

Gil Álvarez, J. L., Morales Cruz, M., & Meza Salvatierra, J. (2017). La evaluación educativa como proceso histórico social. Perspectivas para el mejoramiento de la calidad de los sistemas educativos. Universidad y Sociedad, 9(4), 162-167. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Hargreaves, A., Lieberman, A., Fullan, M. y Hopkins, D. (Eds.) (1998). International Handbook of Educational Change. Dordretch: Kluwer Academic Publishers.

Herrera, J. (16 de marzo de 2015). Agencia y Superintendencia adelantan cómo revisarán el cumplimiento de la reforma escolar. El Mercurio. Recuperado de http://impresa.elmercurio.com/Pages/NewsDetail.aspx?dt=2015-03-16&dtB=16-03-2015%200:00:00&PaginaId=5&bodyid=3

Hopkins, D. (2009). Mi escuela, una gran escuela. Cambio escolar para el mejoramiento de los aprendizajes. Santiago: LOM Ediciones.

Hopkins, D., Stringfield, S., Harris, A., Stoll, L., Mackay, T. (2014). School and system improvement: A narrative state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 257-281.

Hopkins, D. (2017). Mejora escolar, liderazgo y reforma sistémica: una retrospectiva. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y liderazgo en la escuela. Once miradas (págs. 71-112). Ediciones Universidad Diego Portales. Centro de Desarrollo del Liderazgo Educativo (CEDLE).

Ley Nº 20.248. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 1 de febrero de 2008.

Ley Nº 20. 370. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 12 de septiembre de 2009.

Ley Nº 20.529. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 27 de agosto de 2011.

Malone, H. (2017). El rumbo de la transformación educativa. Temas, retos globales y lecciones sobre la reforma estructural. México: Fondo de Cultura Económica.

Mangione, T. (1998). “Mail surveys”, en Bickman, L. Y Rog, D. J., Handbook of applied social research methods. Sage. Thousand Oaks, California: 399-428.

Marchesi, A.; Tedesco, J.; Coll, C. (2009). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Recuperado de

http://www.redage.org/sites/default/files/adjuntos/CALIDAD%2C%20EQUIDAD%20Y%20REFORMAS%20EN%20LA%20ENSE%C3%91ANZA.pdf

Martín, E. y Martínez, F. (Eds.) (2009). Avances y desafíos en la evaluación educativa. OEI.

Mineduc (2016). Plan de Aseguramiento de la Calidad Escolar 2016-2019. Recuperado de https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/442

Monarca, H. (2012). La racionalidad de las políticas de evaluación de la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación. 59(1), 1-9. https://rieoei.org/RIE/article/view/1407

Mora, A. (2004). La evaluación educativa: concepto, períodos y modelos. Actualidades Investigativas en Educación, 4(2), 1-29. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9084/17481

Murillo, F. (Coord.) (2003). La investigación sobre eficacia escolar en Iberoamérica. Centro de Investigación y Documentación Educativa.

Murillo, F. (2015). Mejora de la escuela: Medio siglo de lecciones aprendidas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 69-102. Recuperado de file:///Users/negrita/Downloads/Dialnet-MejoraDeLaEscuela-5122340.pdf

OCDE (2015). Perspectivas de las políticas de educación 2015. Las reformas en marcha. Recuperado de

https://www.oecd-ilibrary.org/sites/9a0f60de-es/index.html?itemId=/content/component/9a0f60de-es

OCDE (2017). Panorama de la educación 2017. Indicadores de la OCDE. Recuperado de https://www.fundacionsantillana.com/PDFs/PANORAMA%20EDUCACION%202017.pdf

Poggi, M. (2008). Evaluación educativa. Sobre sentidos y prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1 (1), 36-44. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/4678

Reynolds, D., Bollen, R., Creemers, B.P.M., Hopkins, D., Stoll, L. y Lagerweij, N. (1996). Making good schools. Linking school effectiveness and school improvement. London: Routledge.

Reynolds D., Teddlie, Ch., Chapman, C., Stringfield, S. (2015). Effective school processes from: The Routledge International Handbook of Educational Effectiveness and Improvement,Research, policy, and practice Routledge. Recuperado de https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9781315679488.ch3

Ruiz, J. (2004). Cómo hacer una evaluación de centros educativos. Madrid, España: Editorial Narcea.

Sammons, P., Hall, J., Sylva, K., Melhuish, E., Siraj, I., & Taggart, B. (2012). Protecting the development of 5-11 year olds from the impacts of early disadvantage: The role of primary school academic effectiveness. School Effectiveness and School Improvement (24)24, 251-268. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/257997717_Protecting_the_development_of_5-11-year-olds_from_the_impacts_of_early_disadvantage_The_role_of_primary_school_academic_effectiveness

Scheerens, J., Glass, C. y Thomas, S. (2003). Educational Evaluation, Assessment, and monitoring. A Systemic Approach. Lisse: Swets y Zeitlinger.

Senge, P. (2002). Escuelas que aprenden. Colombia: Editorial Norma.

Tedesco, J. (2016). Diez notas sobre los sistemas de evaluación de los aprendizajes. Reflexiones en curso sobre cuestiones fundamentales y actuales del currículo, el aprendizaje y la evaluación, (5), 1-11. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245774_spa

Tiana, A. (1996). La evaluación de los sistemas educativos. Revista Iberoamericana de Educación, (10), pp.37-61. Recuperado de https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie10a02.htm

Torrents D., Merino R., García M., y Valls O. (2018). El peso del origen social y del centro escolar en la desigualdad de resultados al final de la escuela obligatoria. Papers 2018,103/(1), 29-50. Recuperado de https://papers.uab.cat/article/view/v103-n1-torrents-merino-garcia-valls

UNESCO (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos.Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Uribe, M. (2008). De la investigación a la práctica efectiva: Aplicaciones del Modelo de Gestión Escolar de Calidad de la Fundación Chile. Recuperado de: http://www.educationinnovations.org/sites/default/files/Art%C3%ADculo%20Deusto-Unicef%20%20Mario%20Uribe%20pdf.pdf

Weinstein, J. Y Muñoz, G. (Eds.) (2017). Mejoramiento y liderazgo en la escuela. Once miradas. Centro de Desarrollo del Liderazgo Educativo (CEDLE).

Zacarías, I. (2018). Las políticas de evaluación educativa en América Latina. Revista Fuentes, 20(2), 29- 35. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.02

Published

2021-02-02

How to Cite

Díaz Galeas, L. M., & Rodríguez Gómez, D. (2021). Evaluation for improvement in schools in Chile: its effects from the perspective of directors. International Journal of New Education, (5), 77–98. https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.8280

Issue

Section

ARTICLES