The migration crisis, the extension of fear through ICTs and involvement of the University

Authors

  • Elba Rosa Gómez Barajas Universidad de Guadalajara, México. Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.7473

Keywords:

Inmigration, ICT, University.

Abstract

The present investigation is based on the crisis that the migratory movement is currently producing, and how the feeling of fear, freedom and security, fostered by the mass media and especially by social networks, can have an impact on increasing difficult, task of integration of immigrants in the receiving country. Migration is a problem on a global scale, which is going to increase and generate greater tension, due to migration due to climate change and the possible decrease in employment (worldwide) due to the increase in work robotization.

The objective is to reflect (based on the contributions of international organizations and relevant authors) and promote the inclusion of immigration issues, at the University, as a biopsychosocial and geopolitical phenomenon, relevant in today's society.

Based on these reflections and critical analysis on migration, some of the actions that should be promoted through the University for the integration of immigrants and other sensitization proposals within the Higher Education Institutions, on how to address this phenomenon of globalized mass mobilization, as a co-responsibility of the agents that make up the University of Guadalajara, creating or retaking initiatives from international public agendas, beyond discursive rhetoric.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elba Rosa Gómez Barajas, Universidad de Guadalajara, México.

Profesora Titular. Departamento de Ciencias Económicas y Administrativas. Centro Universitario de los Valles. Universidad de Guadalajara. Sistema Nacional de Investigadores

References

Amer, K. Kos, P. Dreyfous, G. Korin, J. (productores) y Amer, K. y Noujaim, J. (directores). (2019). “The Great Hack” . “Nada es Privado”. (Documental). EU.: Netflix. Recuperado de https://www.netflix.com/watch/80117542?trackId=13752289&tctx=0%2C0%2Cf469f5286a912a50974144f905c0a077d757d8cc%3A66f2eeffa5b4c0717cd7738b7570ce13f5d8d441%2C%2C

Barrera, J.A. (2010). El miedo colectivo: el paso de la experiencia individual a la experiencia colectiva. Recuperado de http://www.elcotidianoenlinea.com.mx/pdf/15902.pdf

Bauman, Z. (2010). Mundo consumo. Ética del individuo en la aldea global. Buenos Aires: Paidós.

Bauman, Z. (2011). Daños colaterales. Desigualdades sociales en la era global. México: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2015). Entre el miedo y la indiferencia: la pérdida de sensibilidad. En Bauman, Z. y Donskis, L. Ceguera moral. La pérdida de sensibilidad en la modernidad líquida (pp. 121-164). Barcelona: Paidós.

Bauman, Z. y Leoncini, T. (2018). Generación líquida. Transformaciones en la era 3.0. Barcelona: Paidós.

Beneitone, P. et al. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final Proyecto Tuning América Latina 2004-2007. Bilbao: Universidad de Deusto y Universidad de Groningen.

Cabero, J.; Leiva, J.J.; Moreno, N. et Al. (2016). Realidad aumentada y educación: Innovación en contextos formativos. Barcelona: Octaedro.

Castells, M. (2012). Redes de indignación y de esperanza. Madrid: Alianza Editorial.

Estévez, A. (2018). Guerras necropolíticas y biopolíticas de asilo en América del Norte. Universidad Nacional Autónoma de México. México: UNAM.

Han, B.-C. (2017). Topología de la violencia. Barcelona: Herder

Horizon (2015). Informe Horizon. Educación Superior 2015. Recuperado de

http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-HE-EN.pdf

Manyika, J. (2017). Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce transitions in a time of automation. McKinsey Global Institute.

Milanovic, B. (2017). Desigualdad mundial. Un nuevo enfoque para la era de globalización. México: Fondo de Cultura Económica.

Millán, J. A. (2016). La globalización de las conductas: una reflexión prospectiva. En Miklos, T. y Arroyo M. (coords.). El futuro a debate. Respuestas prospectivas y estratégicas ante la incerdibumbre global (pp. 229-261). México: Limusa y Gobierno del Estado de México.

ONU (2017). Nueva Agenda Urbana. Recuperado de http://habitat3.org/wp-content/uploads/NUA-Spanish.pdf

ONU (2018). Pacto Mundial para la Migración Segura Ordenada y Regular. Recuperado de https://www.refworld.org.es/pdfid/5c0eac944.pdf

Pron, P. (2019). Mañana tendremos otros nombres. Alfaguara.

Real Academia de la Lengua Española (2019). Diccionario. Recuperado de https://dle.rae.es/?id=3FfFecJ

Stiglitz, J. E. & Greenwald, B. C. (2015). La creación de una sociedad del aprendizaje. México: Crítica.

Tirole, J. (2017). La economía del bien común. Barcelona: Penguin Randon House Grupo Editorial.

Tuning (2008).Recuperado de http://www.google.com.mx/search?hl=es&source=hp&q=la+nocion+por+competencia+en+el+proyecto+tuning+menendez+2009&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai

UNESCO (2005). Convención sobre la protección y promoción de la diversidad de las expresiones culturales. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001429/142919s.pdf

UNESCO (2015a). Replantear la Educación ¿Hacia un bien común mundial? Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/unesco-replantear-educacion.pdf

UNESCO (2015b). Declaración de Incheon. Recuperado de

http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233813m.pdf

Valenti, G. (2008). Ciencia, tecnología e Innovación. Hacia una agenda de política pública. FLACSO: México.

Published

2021-02-02

How to Cite

Gómez Barajas, E. R. (2021). The migration crisis, the extension of fear through ICTs and involvement of the University. International Journal of New Education, (5), 15–29. https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.7473

Issue

Section

ARTICLES