Analysis of personal satisfaction in old age with use and learning of technologies in social networks
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.7470Keywords:
Age, continuous learning, ICT, social networks, social welfare.Abstract
Currently, the use of Information and Communication Technologies (ICT) in people’s daily life is increasingly
important. However, those over 60 years of age usually represent a minority percentage in terms of the use of these tools. On the other hand, the use of them, as a facilitator of access to social networks, is a very important factor in being in touch and interacting with a social group despite the limitations of time and space. Therefore, in this sense, it could be considered useful tools for the personal and social well-being of these people. That justifies carrying out a study like this, whose aim of this research is analyze the personal satisfaction of these people in relation to the use of ICT, specifically electronic devices to access social networks. This study was designed with an intrinsic case study, choosing to select a sample of people over 60 years of age was selected from the area of Malaga capital. The information collection strategies were focus group for discussion, observation and non-standardized questionnaire. Some of the most significant results showed solid evidence of the how and to what extent the use of these technological resources increases the personal satisfaction of the group studied, from the perspective of the protagonists. In this sense, the participants over 60 years of age, perceive high personal satisfaction, which grows to the extent that they adapt to the use of innovative technological resources for their experience in social networks, specifically whatsapp and facebook, which allows them a greater connection with the world and with their social support networks, such as family and friends, despite physical or spatial limitations.
Downloads
Metrics
References
Belando-Montoro, M.R. (2017). Aprendizaje a lo largo de la vida. Revista Iberoamericana de Educación, 75, 219-234.
Cambero-Rivero, S. y Díaz-Galván, D. (2019). Aprendizaje a lo largo de la vida como estrategia de envejecimiento activo. Caso de estudio de la Universidad de Mayores. Revista de Sociología de la Educación, 12(1), 104-122.
Canales, M. (2006). El Grupo de Discusión y el Grupo Focal. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social (pp. 265-287). Santiago de Chile: LOM.
Chavarría, G. M. (2011). La dicotomía cuantitativo / cualitativo: falsos dilemas en investigación social. Actualidades en Psicología. 25, 1-35.
Clemente, A. (1997). Inventario de Satisfacción Personal y Relaciones Sociales.
Clemente Carrión, A., Molero Mañes, R., y González Sala, F. (2000). Estudio de la satisfacción personal según la edad de las personas. Anales de psicología, 16(2), 189-198.
Dattilo, J., Mogle, J., Lorek, A.E., Fredd, S. y Frysinger, M. (2017). Using self-determination theory to understand challenges to aging, adaptation, and leisure among community-dwelling older adults. Activities, adaptation & aging, 1-19.
Esperanzas de vida en España, 2016 (2019). Madrid, España: Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social.
Fernández-Ballesteros, R., Zamarron, M.D. y Ruíz, M.A. (2001). The contribution of socio-demographic and psychosocial factors to life satisfaction. Againg and Society, 21, 25-43.
Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative research. Londres: SAGE Publications.
Okuda Benavides, M., y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 1(34), 118-124.
OMS (2018). Envejecimiento y salud. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/envejecimiento-y-salud, consultado el 18 de diciembre de 2019.
De la Revilla, L., Luna J, Bailón, E., Medina, I. (2005). Validación del cuestionario MOS de apoyo social en Atención Primaria. Medicina Familia, 1, 10–18.
Robins, L.M., Hill, K.D., Finch, C. F., Clemson, L. y Haines, T. (2018). The association between physical activity and social isolation in community-dwelling older adults. Aging& Mental Health, 22(2), 175-182.
Rodríguez-Izquierdo, R.M. (2007). Personas mayores y aprendizaje a lo largo de la vida de las tecnologías de la información y la comunicación. Revista de Medios y Educación, (30), 41-48.
Segura-Cuenca, M.C. y Conejero-Paz, e. (2016). Políticas de envejecimiento: ¿un dilema sin resolver? 3C Empresa, investigación y pensamiento crítico, 5(4), 58-74.
Serdio-Sánchez, C. (2015). Educación y envejecimiento: una relación dinámica y en constante transformación. Educación XXI, 18(2), 237-255.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid, España: Morata.
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.
Ugalde Binda, N., y Balbastre-Benavent, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias Económicas: 31(2), 179-187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.