Evaluation of digital competencies of students of the Catholic University of Santo Toribio de Mogrovejo (Perú)

Authors

  • Rocío del Pilar Rumiche Chávarry Departamento Humanidades, Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo, Perú Peru
  • Gerardo Raúl Chunga Chinguel Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo, Perú Peru

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE2.2.2019.7452

Keywords:

Digital literacy, competencies, higher education.

Abstract

The research has been carried out at the Catholic University of Santo Toribio de Mogrovejo in Chiclayo (Peru). Digital literacy and digital competence are key today for all citizens (for their personal development, social integration, access to culture and knowledge, to be able to communicate and receive information, work and recreational tools, ...) being an indispensable tool for University students, both for learning and for the development of research competence. The objective, of the research, is to know to what extent the informational dimension, which is part of the digital competence, is acquired by the students of that University. The methodology used has been a survey type, through the application of a questionnaire.

The results of the research is that, despite the importance of access to quality information for university students, the level of the majority of the students in the sample, in terms of mastery of the informational dimension, is in process to achieve it and an eighth of them, has already managed to dominate the informational dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rocío del Pilar Rumiche Chávarry, Departamento Humanidades, Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo, Perú

Departamento Humanidades, Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo, Perú

References

Cabero, J. y Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en tecnologías de la información y comunicación (TIC). Enl@ce: Revista Venezolana de Información y Conocimiento, 11 (2), 11-24.

Castells, M. e Himanen, P. (2016). Modelos de desarrollo en la era globlal de la información: construcción de un marco analítico. En M. Castells y P. Himanen (coords), Reconceptualización del Desarrollo en la Era Global de la Información (pp. 27-44). Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

Durán, M.; Gutiérrez, I. y Prendes, M. P. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. Revista Latinoamericana de Tecnología RELATEC, 15 (1), 97-114.

Flores, C. y Roig, R. (2016). Percepción de estudiantes de Pedagogía sobre el desarrollo de su competencia digital a lo largo de su proceso formativo. Estudios Pedagógicos, 13 (3), 129-148.

Gallardo, E.E.; Marqués, L. y Gisbert, M. (2011). Propuestas de competencias TIC en el marco del Programa Nacional de Formación y Capacitación Docente (PRONAFCAP). Revista Iberoamericana de Educación, 54 (6), 1-13.

Gutiérrez, J. y Cabero, J. (2016). Estudio de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de grado de Educación Infantil y Primaria. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 20 (2), 180-199.

Johnson, L.; Adams, S.; Estrada, V. & Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: Edición Educación Superior. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado de http://www.funciva.org/wp-content/uploads/2016/11/Horizon-Repor-2015.pdf

López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado Revista de currículum y formación del profesorado, 20 (1), 311-322.

Marín, V. (2013). Competencias digitales los alumnos la organización de un PLE y su utilización en la formación. En M. C. Sonseca (coord.), Los entornos personales de aprendizaje (pp. 84-98). Caracas: Universidad Metropolitana.

OCDE, CAF y CEPAL (2015). Perspectivas económicas de América Latina 2015. Educación, competencias e innovación para el desarrollo. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37445/S1420759_es.pdf

UNESCO (2011). Alfabetización mediática e informacional. Currículum para profesores. París: UNESCO. Recuperado de https://informate.campusfad.org/recursos/documentos/AMI_Unesco.pdf

UNESCO (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? París: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Vilches, A. y Gil, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la Universidad: el reto de la formación del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16 (2), 25-43.

San Nicolás, M. B.; Fariña, E. y Area, M. (2012). Competencias digitales del profesorado y alumnado en el desarrollo de la docencia virtual. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19 (14), 227-245.

Published

2019-12-28

How to Cite

Rumiche Chávarry, R. del P., & Chunga Chinguel, G. R. (2019). Evaluation of digital competencies of students of the Catholic University of Santo Toribio de Mogrovejo (Perú). International Journal of New Education, (4). https://doi.org/10.24310/IJNE2.2.2019.7452

Issue

Section

ARTICLES