Teacher Training and Inclusive Education: Key Skills for Addressing Diversity in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/ijne.16.2025.21445

Keywords:

Educational Equity, Teacher Education, Competence, Disability, Integration, Curriculum Adaptation

Abstract

The Ministry of Education of the Dominican Republic promotes inclusion as a fundamental pillar of its Education for a Better Life model, aiming to ensure that all students, regardless of their disability, receive an education free from discrimination and adapted to their needs. This article describes the competencies of primary-level teachers in ensuring the learning of students with disabilities in Higüey, Dominican Republic. A qualitative approach with homogeneous sampling was used, selecting two schools and 14 teachers, and the interview data were analyzed using the ATLAS.TI software. The results show that teachers lack sufficient training to support these students. Although some have taken a course on diversity, they do not consider it enough. Additionally, they face challenges due to a lack of teaching resources, overcrowded classrooms, and limited institutional support.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
87%
33%
Days to publication 
285
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Acevedo, A. (2022). ¿Es la educación inclusiva una realidad? Niñas y niños con Síndrome de Down en la educación primaria [Tesis de grado, Universidad de la República]. Colibri. https://hdl.handle.net/20.500.12008/31280

Alvear Román, M. N., Muñoz Silva, E. F., & Gómez Loaiza, S. E. (2024). Capacitación docente en el proceso de inclusión educativa en estudiantes de educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(6), 1377-1387. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.14905

Amiama-Espaillat, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de escuelas inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133-143 https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i3.pp133-143

Araguás, N., y Ponce Uribe, E. (2021). Competencias de los profesores para la atención de los estudiantes con discapacidad en la Facultad de Bellas Artes - Universidad de Panamá. Acción y Reflexión Educativa, (46), 231–243. https://doi.org/10.48204/j.are.n46a10.

Arnaiz, P., Farías, B., & Alcaraz, S. (2023). Implementación de la educación inclusiva en el centro educativo Padre Lamarche de la República Dominicana: un estudio de caso. International Journal of New Education, (11), 137–157. https://doi.org/10.24310/IJNE.11.2023.17081

Dopico Rodríguez, E., & Menéndez Suárez, C. (2024). Obstáculos formativos a la inclusión educativa. International Journal of New Education, 12, 195–210. https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/20403

Espinosa Dávila, J., & Valdebenito Zambrano, V. (2016). Explorar las concepciones de los docentes respecto al proceso de educación inclusiva para la mejora institucional. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1). https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100010

Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 25. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40060

González, M. A. (2020). Actitudes respecto a la atención a la diversidad en estudiantes de educación de la provincia de Santo Domingo. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 7(2), 27-36. https://doi.org/10.47554/revie2020.7.3

Gordillo, M., & Prado, V. (2024). Formación docente y práctica pedagógica en la educación inclusiva: revisión sistemática. Ciencia y Educación, 8(2), 75-93. https://doi.org/10.22206/cyed.2024.v8i2.31041

Gutiérrez-Ríos, M. Y., Pineda Robayo, A. del R., & Castro Álvarez, L. M. (2024). Concepciones de discapacidad y educación inclusiva: Una mirada desde la pedagogía. International Journal of New Education, 12, 179–194. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9426739.pdf

Jorge Navarro, M. G., Sánchez, L. E., & Herrera, M. E. (2013). Políticas de inclusión en la formación docente: Las trayectorias culturales de los alumnos en los institutos de formación. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, (8), 117-130. https://www.redalyc.org/pdf/185/18532163008.pdf

King-Sears, M. E., y Johnson, T. M. (2020). Universal Design for Learning: Scoping Review and Recommendations for Interdisciplinary Research. Journal of Special Education Technology, 35(1), 3–15. https://doi.org/10.1177/0162643419878877.

Madero Chamorro, J. D. R. (2017). Concepciones de los docentes de básica primaria sobre educación inclusiva en la Institución Educativa María Inmaculada de San Benito Abad Sucre - Colombia. Entornos, 30(2), 37. Universidad de Sucre. https://revistas.unisucre.edu.co/index.php/entornos/article/view/XXX

Malinen, O.-P., Savolainen, H., Engelbrecht, P., Xu, J., Nel, M., Nel, N., & Tlale, D. (2013). Exploring teacher self-efficacy for inclusive practices in three diverse countries. Teaching and Teacher Education, 33, 34–44. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.02.004.

Morales Guevara, N. G., Velasteguí López, L. E., & Velasteguí López, P. (2018). Adaptaciones curriculares para la inclusión educativa en la Unidad Educativa Benjamín Araujo. Ciencia Digital, 1, 66-79. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v1i2.58

Murillo Parra, L. D., Ramos Estrada, D. Y., García Cedillo, I., & Sotelo Castillo, M. A. (2020).

Murillo, L. (2020). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-25. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i1.40060.

Murillo, L., Ramos, J., García, M., & Sotelo, J. (2020). Necesidad de formación inicial y permanente del profesorado en educación inclusiva y atención a la diversidad. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 133-162. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1037

Nistal Anta, V., López-Aguado, M., & Gutiérrez-Provecho, L. (2023). Formación docente e inclusión educativa: un estudio comparado en Italia y España. Revista Española de Educación Comparada, (44), 236–259. https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37634

Organización de las Naciones Unidas (ONU), Programas de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD),Organización Panamericana de la Salud (OPS), Fondos para las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) y Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad (UNPRPD) (2021). Estudio sobre la situación de las personas con discapacidad en base a los datos del SIUBEN 2018: Resumen ejecutivo. Santo Domingo: Organización de las Naciones Unidas. https://acortar.link/40Y2pk.

Organización Mundial de la Salud (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. https://www.afro.who.int/sites/default/files/2017-06/9789240688230_spa.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (2020). Enseñanza inclusiva: Preparar a todos los docentes para enseñar a todos los alumnos. Documento de Política 43. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374447_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (2024). Preguntas y respuestas: Cómo ha evolucionado la inclusión en la educación. https://www.unesco.org/es/articles/preguntas-y-respuestas-como-ha-evolucionado-la-inclusion-en-la-educacion

Prince Torres, Á. C. (2024). Formación docente para la atención de personas con discapacidad como elemento necesario dentro de la educación en derechos humanos. Educación y Vínculos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Educación, (11). https://doi.org/10.33255/2591/1449

Sistema único de beneficiario SIUBEN (2018). Datos de las personas con discapacidad. Datos SIUBEN (arcgis.com)

Terrero, F. B., & Peralta Guzmán, J. J. (2024). Estrategias metodológicas implementadas por los docentes para el fortalecimiento de la educación inclusiva. Congreso Internacional IDEICE, 14, 187-200. https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp187-200

UNESCO-OIE. (2008). Educación inclusiva: el camino hacia el futuro. 48ª Conferencia Internacional de Educación. Oficina Internacional de Educación de la UNESCO. https://www.ibe.unesco.org

Yot-Domínguez, C., y Marcelo, C. (2022). Estrategias de aprendizaje formal y no formal de docentes para su desarrollo profesional: Diseño y validación de un instrumento. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 30(82). https://doi.org/10.14507/epaa.30.6717

Published

2025-12-24

How to Cite

Peguero Valdez, kedil N., Ramírez Domínguez, J. M., Marcelus, E., del Olmo Fernández, M. J. A., & Aybar de los Santos, Y. (2025). Teacher Training and Inclusive Education: Key Skills for Addressing Diversity in Primary Education. International Journal of New Education, (16), 25–44. https://doi.org/10.24310/ijne.16.2025.21445

Issue

Section

ARTICLES