Conceptions of disability and inclusive education

A look from pedagogy

Authors

  • Mirta Gutiérrez Universidad de La Salle Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24310/ijne.12.2023.18081

Keywords:

Disability, Inclusive education, pedagogical experience, Teacher action, Barriers

Abstract

In the transition towards the construction of inclusive educational communities, the challenge is to understand the diversity of characteristics, interests, possibilities and expectations of students and from there guarantee their comprehensive development. The objective of this article is to analyze the meanings of the discourses on disability and inclusive education in the classroom based on the conceptions of teachers in official schools. The analysis is based on a qualitative, hermeneutic study carried out through focus groups in official educational institutions in the departments of Córdoba and Atlántico in Colombia, with the participation of classroom teachers and school counselors. The information examined from the elements of the Discursive Textual Analysis, evidences in the results that the analysis of the conceptions of disability and inclusive education of the different actors have an impact on the construction by teachers of a broad, comprehensive and integrative approach to pedagogical work with students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ainscow, M. (1999). Comprendiendo el Desarrollo de Escuelas Inclusivas. Madrid. Naecea.

Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. et.al. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. Nueva York: Routledge.

Appel, W. (1986). Ideología y currículo. Madrid, Akal.

Cardona, M. (2006). Diversidad y Educación Inclusiva. Enfoques metodológicos y estrategias para una enseñanza colaborativa. Madrid. Pearson Educación, S. A.

Bartolomé Pina, M. (2017). Diversidad educativa ¿Un potencial desconocido? Revista de Investigación Educativa, 35(1), 15-33 https://revistas.um.es/rie/article/view/275031/203511

Castro, L. (2018) Concepciones sobre educación inclusiva que atribuyen los docentes de programas de Licenciatura en Educación de la Universidad del Atlántico. Tesis Doctoral.

Castro L (2010). Formación docente, en la perspectiva crítica. una vía a la educación inclusiva. Universidad del Atlántico ISBN: 978-958-8123-72-1 https://uniatlantico.edu.co/uatlantico/pdf/arc_9711.pdf

Castillo, C. (2015). Posicionando la educación inclusiva: una forma diferente de mirar el horizonte educativo. Revista Educación 39, n° 2: 123-152.

Coll, C. (1996). Psicopedagogía: Confluencia disciplinar y espacio profesional. En Monereo, C. y Solé, I. (coords). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Psicología y Educación. Madrid: Alianza Editorial.

Constitución Política de Colombia 1991. https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/normativa/Constitucion-Politica-Colombia-1991.pdf

Corbett, J. y Slee, R. (2000) An International conversation on inclusive education. En Amstrong, D.; Amstrong, D. y Barton, L. (eds.). Inclusive education: policy, contexts and comparative perspectivas. Londres: David Fulton.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2018). Boletín Técnico Educación Formal (EDUC). Bogotá.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2020). Boletín Técnico Educación Formal (EDUC). Bogotá. Disponible en: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_20.pdf

Echeita, G. (2011). El proceso de inclusión educativa en España. ¡Quien bien te quiere te hará llorar!”. Participación Educativa, 18, 117-128

Gibs, S. (2007). Teacher´s perceptions of efficacy: beliefs that may support inclusion or segregation. Educational and Child Psychology, 24, 47-53.

Guba, E. & Lincoln, Y. (1998) Paradigmas competitivos en la investigación cualitativa. California: Sage.

Gutiérrez, M. y Fernández, L. (2020) Representaciones sociales de docentes sobre la inclusión del estudiantado con discapacidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol. 22, p. 9

Ministerio de Educación Nacional. Ley General de Educación 115 de 1994

Ministerio de Educación Nacional (2008) Programa de educación inclusiva con calidad “Construyendo capacidad institucional para la atención a la diversidad” - Índice de inclusión.

Ministerio de Educación Nacional (2016) índice de inclusión para Educación superior (INES): Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2017). Guía de apoyo decreto 1421 de 2017.

Moraes, R. & Galiazzi, C. (2007) Análisis Textual Discursivo. Ijuí: Unijuí, 2007.

Nussbaum, M. (2010) Sin fines de lucro. Porque la democracia necesita de las humanidades. Madrid. Katz Editores.

Organización de las Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Nueva York: Autor. http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). (1980). Clasificación internacional de deficiencias, discapacidades y minusvalías CIDDM. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Servicios Sociales.

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2010). Resumen informe mundial sobre la discapacidad. Banco mundial. Disponible en: https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales. Paris: Unesco. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_S.PDF.

UNESCO. (2000). Foro Mundial sobre la Educación, Dakar, Senegal, 26-28 de abril de 2000: informe final. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121117_spa

Polo, T. y Aparicio, M. (2018). Primeros pasos hacia la inclusión. Actitudes hacia la discapacidad de docentes en educación infantil. Revista de Investigación Educativa, 36 (2), 365-379.

https://revistas.um.es/rie/article/view/279281

Sen, A. (2000). Desarrollo y Libertad. Buenos Aires. Editorial Planeta

Serrudo, M. (2012). La construcción curricular basada en el pensamiento complejo. Revista de Investigacion Psicologica. versión On-line ISSN 2223-3032.

Published

2024-04-01

How to Cite

Gutiérrez, M. (2024). Conceptions of disability and inclusive education: A look from pedagogy . International Journal of New Education, (12), 179–194. https://doi.org/10.24310/ijne.12.2023.18081

Issue

Section

ARTICLES