Perceptions of e-learning among pre-school students in rural Peru
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE.10.2022.15306Keywords:
rural zone, perceptions, learning, behaviourAbstract
The purpose of this project is to know what parents and teachers think about the effects in virtual classes for kindergarten with five year old students in Caraybamba and Cotaruse-Aymaraes province in the Apurimac region. The studies method was fenomenologic with cualitative mission. This design was development
with the theory of analisis technic. The instruments used for this were two guides of answershits with two interviews with less probabilities I mean 3 teachers and 9 fathers were interviewed. The results showed that parents and teachers were not agree in virtual education because of bad internet connections, economic problems, communication problems, health problems, the less attention in kids. Also, this project showed that kids did not develope basic learnings that they shoud know according their ages and children behavior was affected because they did not socialize moreover children are not able to share, they are egocentric and shy. In conclusion, kindergarten education is the main basic education to develope the biospicosocial aspect in children; so, coming back to kindergarten helps children to learn and relearn better, and teachers with parents must provide the fisical, effective and cognitive conditions for this procces.
Downloads
Metrics
References
Anderete-Schwal, M. (2020). Las desigualdades educativas durante la pandemia en la educación primaria de Argentina. Revista Andina de Educación, 4(1), 5-10. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.1
Aparicio-Gómez, O. Y., & Ostos-Ortiz, O. L. (2021). Pedagogías emergentes en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista internacional de pedagogía e innovación educativa, 1(1), 11-36. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.25
Argandoña-Mendoza, M. F., Ayón-Parrales, E. B., García-Mejía, R. O., Zambrano- Zambrano, Y. A., & Barcia-Briones, M. F. (2020). La educación en tiempo de pandemia. Un reto Psicopedagógico para el docente. Polo del conocimiento, 5(07), 819-848. https://doi.org/10.23857/pc. v5i7.1553
Bravo-García, E., & Magis-Rodríguez, C. (2020). La respuesta mundial a la epidemia del COVID-19: los primeros tres meses. Boletín sobre COVID-19 Salud Pública y Epidemiología, 1(1), 3-8. http://dsp.facmed.unam.mx/wpcontent/uploads/2013/12/COVID-19-No.1-03-La-respuesta-mundial-a-la-epidemiadel-COVID-19-los-primeros-tres-meses.pdf
Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación -RASE, 13(2), 114-139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125
Cardoso, C. N., Mella, R. P., & Suárez, N. A. (2018). La educación virtual interactiva, el paradigma del futuro. Atenas, 4(44), 144-157. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055154009/html/
Castellano, J., Almagro, J., & Fajardo, Á. (2021). Percepción estudiantil sobre la educación online en tiempos de COVID-19: Universidad de Almería (España). Revista Scientific, 6(19), 185-207. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.19.9.185-207
Chacha-Murillo, K. (2020). El impacto en la educación primaria tras la emergencia sanitaria ocasionada por la pandemia del COVID-19. International Journal of New Education, (6). https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.11187
Castillero, A. (2021). ¿Educación presencial o a distancia? Reflexiones acerca de su posibilidad y limitaciones. Acción Y Reflexión Educativa, (46), 186-206. https://doi.org/10.48204/j.are.n46a8
Castro-Rodríguez, Y., & Lara-Verástegui, R. (2018). Percepción del blended learning en el proceso enseñanza aprendizaje por estudiantes del posgrado de Odontología. Educación Médica, 19(4), 223-228. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.028
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L. B., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the knowledge society, 21, 13. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/201043
Delgado-Sánchez, M. Y., Delgado-García, M. M., & Bazurto-Zambrano, J. (2020). Problemáticas y limitaciones de la educación inicial en formato virtual. Un estudio de casos. Dom. Cien, 6(3), 945-951. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.2051
Demera-Zambrano, K. C., López-Vera, L. S., & Santana-Mero, R. C. (2021). Análisis del plan educativo aprendamos juntos en casa para la continuidad educativa en zonas rurales. Dom. Cien, 7(2), 502-520. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i2.1814
Díaz-Guillen, P. A., Andrade-Arango., Hincapié-Zuleta, A. M., & Uribe-Uran, A. P. (2021). Análisis del proceso metodológico en programas de educación superior en modalidad virtual. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450711
Escobar-Mamani, F., & Gómez-Arteta, I. (2020). WhatsApp para el desarrollo de habilidades comunicativas orales y escritas en adolescentes peruanos. Revista científica de educomunicación, (65), 111-120. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/202609
Escudero-Nahón, A., Palacios-Díaz, R., & Redondo-García, O. (2020). Políticas de educación virtual para la educación no formal. Revista de Educación y Desarrollo, (54), 91-101. https://www.researchgate.net/publication/342656097_Politicas_de_educacion_virtual_para_la_educacion_no_formal
Flores, J., Hernández, R. & Garay, R. (2020). Tecnologías de información: Acceso a internet y brecha digital en Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063559007
Gaudin, Y. & Pareyón, R. (2020). Brechas estructurales en América Latina y el Caribe: una perspectiva conceptual-metodológica. Documentos de Proyectos Cepal. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46435/S2000836_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
García-Aretio, L. (2020). Educación a distancia en tiempos del COVID-19. Fundamentación y buenas prácticas. https://tyreditorial.com/pdf/Educacioncovid19.pdf
Gómez-Arteta, I., & Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales Y Humanidades, (15), 152-165. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/553
Gutiérrez-Moreno, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: Pandemia y educación. Praxis, 16(1), 7-10. https://doi.org/10.21676/23897856.3040
Gutiérrez-Porlán, I., & Román-García, M. (2018). Strategies for the communication and collaborative online work by university students. Comunicar. Media Education Research Journal, 26(1). http://dx.doi.org/10.3916/C54-2018-09
Guzmán-Aguilar, R. M., Vázquez, J. A., & Escamilla-Ortiz, A. (2020). Cambio de paradigma en la educación. Cirujano general, 42(2), 132-137. https://doi.org/10.35366/95373
Jiao, W., Wang, L., Liu, J., Fang, S., Jiao, F., Pettoello- Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of Pediatrics, (221), 264-266. https://dx.doi.org/10.1016%2Fj.jpeds.2020.03.013
Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI] (2020). El 40,1% de los hogares del país tuvo acceso a Internet en el primer trimestre del 2020. https://m.inei.gob.pe/prensa/noticias/el-401-de-los-hogares-del-pais-tuvo-acceso-a-internet-en-el-primer-trimestre-del-2020-12272/
Livari, N., Sharma, S., & Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life-How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care. International Journal of Information Management, 55. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183
Lugo-Oliveros, J., Fuertes-Díaz, M. L., y Silva, A. C. (2017). La educación virtual como herramienta de apoyo en la educación presencial. Documentos de Trabajo ECACEN, (1). https://doi.org/10.22490/ECACEN.2559
Mayorga-Núñez, V. G., & Llerena-Novoa, F. M. (2021). Rol de la familia en la educación virtual del nivel inicial. Revista Científica Retos de la Ciencia, 5(e), 23-41. https://doi.org/10.53877/rc.5.e.20210915.03
Meléndez-Grijalva, P., Carrera-Hernández, C., & Madrigal-Luna, J. (2021). Desafíos educativos en ambientes virtuales: escuelas rurales y urbanas. Propósitos y Representaciones, 9(3). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1333
Ministerio de Educación del Perú [Minedu]. (01 de abril de 2020). Resolución Ministerial 160-2020. Diario el peruano. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/466108-160-2020-minedu
Molina, O. (23 de agosto de 2020). El otro lado de la pandemia: las pérdidas en educación. El Comercio. https://elcomercio.pe/economia/peru/el-otro-lado-de-la-pandemia-las-perdidas-en-educacion-por-oswaldo-molina-opinion-sistema-educativo-noticia/?ref=ecr
Murillo, F. J., & Duk, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1). https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
Trucco, D. & Palma, A. (2020). Infancia y adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay. Documentos de Proyectos (LC/TS.2020/18 REV.1), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://www.cepal.org/es/publicaciones/45212-infancia-adolescencia-la-era-digital-un-informe-comparativo-estudios-kids-online
Ramos, H. A., Ramos, P. A., Peñalvo, F. J., & Hernández, S. R. (2021). Validez de instrumento: percepción del aprendizaje virtual durante la COVID-19. Campus Virtuales, 10(2), 111-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8053698
Rodicio-García, M. L., Ríos de Deus, M. P., & Mosquera-Gonzáles, M. J. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación Para la Justicia Social, 9(3e), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
Sánchez-Boris, I. M. (2020). Impacto Psicológico de la Covid-19 en niños y adolescentes. Medisan, 25(1), 123-141. https://www.redalyc.org/jatsRepo/3684/368466087010/index.html
Sánchez, Á. (2021). Praxeología y virtualidad en las zonas rurales. Algunas reflexiones. Eduweb, 15(2), 69-76. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2021.15.02.6
UNESCO. (2017, 8 de agosto). La atención y educación de la primera infancia. https://es.unesco.org/themes/atencion-educacion-primera-infancia
UNESCO. (2020, 25 de marzo). Three ways to plan for equity during the coronavirus school closures. International Institute for Educational Planning: http://www.iiep.unesco.org/en/three-ways-plan-equity-during-coronavirus-school-closures-13365
Veras-Meza, H., Suarez-Amaya, W., López-Valenzuela, C., & Valdés-Montecinos, M. (2020). Educación virtual: factores que influyen en su expansión en América Latina. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(13), 21-40. https://doi.org/10.5281/zenodo.4292698
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.