Relation of the profile of professional interest and the career chosen by the University students

Authors

  • Sirle Hasek Universidad Autónoma de Asunción (UAA) Paraguay
  • José Antonio Torres González Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.13767

Keywords:

Interest Profile, Career Choice, University

Abstract

This research aimed to relate the profile of professional interest and the career chosen by the students of the National University of  Villarrica del Espiritu Santo. It was carried out in a Graduate School and eight Faculties that offers undergraduate degrees at the National University of Villarrica del Espiritu Santo, with students from the first year, the participating population was 503 students. Using a quantitative approach, with a non-experimental design, of correlational scope, the deductive method was used. Among the main results within the profile of professional interests, students of the Psychology degree,  the 27% were  identified with the personal code (SAE), Social, Artistic, Entrepreneur, with the Holland hexagon method it is evident that there is a relationship between the codes of occupations based on career choice and professional interest profiles, the , 71% studied the emphasis of Social Sciences in Secondary Education, this emphasis is related to the chosen career, 41% of the codes the first letters in each code are the same, therefore the interests are consistent and related each.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguirre, B. A. (1994). Psicología de la adolescencia. Editorial Boixareu Universitaria, marcombo.

Cepero, G. A. (2009). Las Preferencias Profesionales y Vocacionales del Alumnado de Secundaria y Formación Profesional Especifica. (Tesis Doctoral, Universidad de Granada). https://hera.ugr.es/tesisugr/18751362.pdf

González, M. V. (2004). La orientación profesional y curriculum Universitario. Una estrategia educativa para el desarrollo profesional y responsable. Alertes. Psicopedagogía.

Holland, J. L., Fritzsche, B. A. y Powell A. B. (2005a). SDS Búsqueda Autodirigida. Guía para el usuario profesional. Manual Moderno.

Holland, J. L., Fritzsche, B. A. y Powell A. B. (2005b). SDS Búsqueda Autodirigida. Manual técnico. Manual Moderno.

Holland, J. L., Fritzsche, B. A. y Powell A. B. (2005c). SDS Búsqueda Autodirigida. Explorador de carreras y ocupaciones. Forma R. Manual Moderno.

Riart, J. (2001). La orientación vocacional profesional y ocupacional en el 2 ciclo de la ESSO. Recuperado de https:// educaweb.com

Rodríguez, M. M., Sánchez R. E. y Labajos M. M. (2017). Vocación ocupacional y género en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Salud Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), pp. 345-356. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627022.pdf

Rascovan, S. (2016). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Paidós.

Ramos, M. T. Bravo, C., Ravello, Chávez, M., Sabaduche, L. (2013). Orientación Vocacional. Lima. M & J GRAF E.I.R.L.

Ministerio de Educación. (2011). Tutoría y Orientación Educativa. Orientación Vocacional. Cartilla para tutores. Primera Edición Lima.

Ministerio de Educación y Cultura (2014). Actualización Curricular del Bachillerato Científico de la Educación Media - Plan Específico: Énfasis en Ciencias Básicas y Tecnología. MEC.

Published

2021-12-31

How to Cite

Hasek, S., & Torres González, J. A. . (2021). Relation of the profile of professional interest and the career chosen by the University students. International Journal of New Education, (8), 137–149. https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.13767

Issue

Section

ARTICLES

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.