The evaluation of the communicative competence of the teachers of the Francisco Morazán National Pedagogical University

Authors

  • Sonia Guity López a:1:{s:5:"es_ES";s:42:"Universidad Pedagógica Francisco Morazán";} Honduras
  • Manuel Soriano Ferrer Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.10665

Keywords:

communicative competence (languages), teacher educators, native language

Abstract

The present study examined the communicative competence of 181 teachers from the Francisco Morazán National Pedagogical University of Honduras. Teachers completed an instrument to assess their linguistic abilities (eg grammatical, discursive, sociolinguistic and strategic competences) and their self-perception about their discursive abilities in their teaching performance (eg as a good transmitter, receiver, communicator in the classroom, participant in meetings and academic advisor). The results indicated that the teachers had a medium level of grammatical, sociolinguistic and strategic linguistic skills, although more than half of the teachers (57.5%) obtained a low level in their discursive competence. However, the teachers perceived themselves as having very high discursive capacities as teachers. Finally, significant differences were found depending on the academic degree of the teachers, with those who held the degree of doctor the ones who reached a higher level in communicative competence.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguirre, D. (2005). Reflexiones acerca de la competencia comunicativa profesional. Educación Media Superior, 19 (3), 1-10.

Arellano, A. (2007). El aprendizaje basado en la Web para desarrollar la competencia oral comunicativa en estudiantes de inglés como lengua extranjera. Tesis de Maestría. Universidad de Los Andes.

Almendares, R., Rivas, K., y Sorto, S. (2015). Opiniones de los estudiantes de la UPNFM sobre las competencias comunicativas necesarias para el profesor de Lengua y Literatura. Edit. SEU.

Ayllon, M., Gallego, J. Gómez, I. y Rodríguez, A. (2017). Competencia Comunicativa de los Futuros Docentes durante su Formación Inicial. REMIE, 2 (1) 1-34.

Balada, R. (s.f.). La competencia gramatical con todos los sentidos en las clases de EFE. Centro Virtual Cervantes, 199-205. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/competenciagramatical.htm

Canale, M. (1981). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/canale01.htm

Castellanos, J. (2015). Competencia comunicativa en los estudiantes de Práctica Profesional III como complemento integral en la formación docente. Revista Ciencias de la Educación. 26 (47).

Canale, M. (1983). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/canale01.htm

Canale, M y Swain, M. (1980). Theoretical Bases of Communicative. Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics 1(1), 1-48.

Chomsky, N. (1957). Estructuras sintácticas. Edit. Siglo XXI.

Carrillo, E. y Cortés, J. (2010). La Competencia comunicativa. Piedra angular. Synthesis, 8(15), 37-43.

Corredor, Y. (2011). Competencias comunicativas: Cátedra esencial en la formación del estudiante universitario. Cuadernos de Revista Hispánica, 18 (18), 113-134.

Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2004). Las Cosas del decir. Ariel.

Díaz, A. (2006). El Enfoque de Competencias en Educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Claves. 18 (111), 7-36.

Dirección de Evaluación y Acreditación (2017). Nivel de desarrollo de la competencia comunicativa en estudiantes de Práctica Profesional II del Profesorado en la Enseñanza del Español de la Sede Central y el CURSPS, en coherencia con las competencias establecidas en el perfil de egreso. Edit. SEU.

Docsity. (2017). Diccionario de términos clave de ELE. Obtenido de https://www.docsity.com/es/cvc-diccionario-de-terminos-clave-de-ele-3/2213412/

Fernández, S. (2010). La Competencia Discursiva. Monográficos, 11, 351-383.

Gallego, García, Segovia y Rodríguez (2013). Competencias comunicativas de maestros en formación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14 (2), 303-323.

González. V. y R. González. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: Un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, (47), 185-209.

Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. Penguin.

Joshi, R. Malatesha, y R., Wijekumar, K. (2019). Introduction: teacher perception, self-efficacy and teacher knowledge relating to literacy. Ann. of Dyslexia 69, 1–4.

Lozano, A., Rosales, B. y Zarate J. (2013). Desarrollo de la competencia comunicativa en el idioma inglés en una plataforma interactiva. Revista Electrónica Sinéctica, (41) 1-11.

Martín, S. (2002). La integración de la competencia estratégica en el currículo de lengua extranjera. Disponible en https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/6082/1/ELUA_20_11.pdf

Martínez, J. (2011). Desarrollo histórico del Espacio Europeo de Educación Superior a través de los documentos, encuentros y declaraciones. Cuarto Congreso Internacional sobre Historia y Ciencias Sociales del 5 al 23 de mayo de 2011. Málaga, España.

Menegotto, A. (2016). Reflexiones sobre la competencia gramatical y su relación con la competencia comunicativa. VI Jornadas de Español como Lengua Segunda y Extranjera. Ensenada, Argentina.

Moreno, F. (2007). Adquisición de segundas lenguas y Sociolingüística. Revista de Educación, 343 (5), 55-70.

Núñez, J. (2016). El modelo competencial y la competencia comunicativa en la Educación Superior en América Latina. Foro de Educación. 14 (20), 467-488.

Ramírez, M. Rodríguez, N., y Romero, S. (2014). Objeto de aprendizaje para la formación docente orientado al desarrollo de competencias de comunicación. Evsal Revostas, 15 (2) 108-130.

Ronquillo y Goenaga (2009). Competencia Comunicativa: Evolución Cronológica del término y sus elementos constitutivos. Revista Humanidades Médicas, 9 (1), 1-14.

Starc, M. (2011). El desarrollo de la Competencia Sociolingüística en la clase de español. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/283494827_El_desarrollo_de_la_competencia_sociolinguistic

a_en_la_clase_de_espanol_como_lengua_extranjera/link/563abc7108ae45b5d284b609/download

Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (2017). UPNFM. Sitio oficial de la UPNFM. Edit. SEU.

Villavicencio, Simón y Rivero, L. (2019). La evaluación de la competencia comunicativa en los cursos de español como lengua extranjera. Transformación. 15 (3), 330-341.

Wolff, D. (1998). Estrategias de aprendizaje: un camino hacia una mayor autonomía del alumno. Recuperado de http://paedpsych.jk.uni-linz.ac.at/4711/lehrtexte/lehrtexte.html

Published

2021-01-24

How to Cite

Guity López, S., & Soriano Ferrer, M. (2021). The evaluation of the communicative competence of the teachers of the Francisco Morazán National Pedagogical University. International Journal of New Education, (6). https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.10665

Issue

Section

ARTICLES