Playing with sculpture.

Creation process and interactive aesthetics in the work of Miguel Berrocal.

Authors

  • Sebastián Gámez Millán I.E.S. Valle del Azahar (Málaga) Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Umatica.2019.v1i2.9610

Keywords:

creation process, imagination, drawing, interactive aesthetics, learning by playing.

Abstract

Throughout the 20th century, the importance of the creative process and interactive aesthetics has been emphasised. Divided into four sections, in this article we are going to analyse and interpret in particular the work of Miguel Berrocal: 1) The seminal value of imagination in arts and sciences; 2) Discover by drawing; 3) Codex Berrocaliensis; 4) ) Interactive aesthetics, in order to argue that, based on a creative imagination, supported by the analytical and discovering capacity of drawing, Berrocal dismantles the sculpture, exploring the fourth dimension, and helping to increase the dialogical game between the work and the receivers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aristóteles (2004) Poética, trad. Alicia Lecumberri, Madrid: Alianza.

Azúa, Félix (2017) Diccionario de las Artes, Barcelona: Debate.

Berger, John (2017), Sobre el dibujo, trad. Pilar Vázquez, Barcelona: Gustavo Gili.

Botton, Alain de, y Armstrong, John (2018) El arte como terapia, trad. Ricardo García y Elena Aranaz, Hong Kong: Phaidon.

Bozal, Valeriano (1997) Historia de las ideas estéticas I, Madrid: Historia 16.

Bozal, Valeriano (1998) Historia de las ideas estéticas II, Madrid: Historia 16.

Dewey, John (2008) El arte como experiencia, trad. Jordi Claramonte, Barcelona: Paidós.

Eagleman, David (2017) El cerebro. Nuestra historia, trad. Damià Alou, Barcelona: Anagrama.

Eco, Umberto (1984), Obra abierta, trad. Roser Berdagué, Barcelona, Planeta.

Gámez Millán, Sebastián (2018) Conocerte a través del arte, Madrid: Ilusbooks.

Gámez Millán, Sebastián, (2019) “Estudio-Taller Berrocal: experimentar de otro modo el museo”, en Diferents, Revista de Museus, nº 4, pp. 62-73.

Gámez Millán, Sebastián, (2016) Cien filósofos y pensadores españoles y latinoamericanos, Madrid: Ilusbooks.

Huizinga, Johan (1998) Homo ludens, trad. Eugenio Imaz, Madrid, Alianza.

Gould, Stephen Jay (2010) Érase una vez el zorro y el erizo. Las humanidades y las ciencias en el tercer milenio, trad. Joandomènec Ros, Barcelona, Crítica.

Gould, Stephen Jay, (2007) Acabo de llegar. El final de un principio en historia natural, trad. Joandomènec Ros, Barcelona, Crítica.

Kant, Immanuel (2003) Crítica del discernimiento, trad. R. Rodríguez Aramayo y Salvador Mas, Madrid: Antonio Machado.

Marina, José Antonio (2000) Teoría de la inteligencia creadora, Barcelona: Anagrama.

Marina, José Antonio (1992) Elogio y refutación del ingenio, Barcelona: Anagrama.

Ortega y Gasset, José (1977) Meditación de la técnica, Madrid: Revista de Occidente.

Santayana, George (2002) El sentido de la belleza. Un esbozo de teoría estética, trad. Carmen García Trevijano, Madrid: Tecnos.

Sennet, Richard (2009) El artesano, trad. Marco Aurelio Galmarini Rodríguez, Barcelona: Anagrama.

Schiller, Friedrich (1981) Cartas sobre la educación estética del hombre, trad. Vicente Romano García, Madrid, Aguilar.

Shusterman, Richard (2002) Estética pragmatista. Viviendo la belleza, repensando el arte, trad. Fernando González del Campo Román, Barcelona: Idea Books.

Steiner, George (2001) Gramáticas de la creación, trad. Andoni Alonso y Carmen Galán Rodríguez, Barcelona: Círculo de Lectores.

Tatarkiewicz, Wladyslaw (2016) Historia de seis ideas: arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética, trad. Francisco José Marín, Madrid: Tecnos.

Valente, José Ángel (2002) Elogio del calígrafo. Ensayos sobre arte, Barcelona: Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Valéry, Paul (2007) Cuadernos, trad. Maryse Privat, Fátima Sainz y Andrés Sánchez Robayna, Barcelona: Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

VVAA. (2000) Berrocal, Madrid, Unicaja.

Wagensberg, Jorge (2014) El pensador intruso. El espíritu interdisciplinario en el mapa del conocimiento, Barcelona: Tusquets.

Wagensberg, Jorge (2019) Teoría de la creatividad. Eclosión, gloria y miseria de las ideas, Barcelona: Tusquets.

Published

2019-12-29

How to Cite

Gámez Millán, S. (2019). Playing with sculpture.: Creation process and interactive aesthetics in the work of Miguel Berrocal. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 1(2), 15–29. https://doi.org/10.24310/Umatica.2019.v1i2.9610