Architectural and musical forms. Reflections on architecture, beyond visual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Umatica.2022.v4i5.14999

Keywords:

form, architecture, music, unity, visual appearance.

Abstract

Making a reflexive approach to Architecture without immediately appearing the word Form seems unusual. However, and often, the multiplicity of meanings is not considered sufficiently enough, which may impoverish the overall reflection. Considering the meaning of Form, as seen in other artistic disciplines, can give us some clues to understand its true scope. In the field of architecture, it is customary to limit this meaning to the first meaning of the RAE dictionary: “…external configuration or visual appearance of an object”. On the other hand, when talking about Music, Form is much more closely linked to the third meaning: “… mode or way of structuring themes and their developments, as in sonata form, for instance”. Carefully reconsidering what has been written by authors from both creative disciplines, provides a broader area of confluence, in which building -in architecture-, and composing -in music-, come to identify each other, reaching their utmost significance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luis Tejedor Fernandez, Universidad de Málaga

Luis Tejedor Fernández. (Málaga, November 22th/1961).

Architect, University of Sevilla (1989). Ph D, Doctoral Thesis: “Continuidades en la arquitectura de Alejandro de la Sota” University of Málaga (2013).

Professor of Architectural Composition at University of Málaga (High Technical School of Architecture), since its foundation (2005) to the present.

‘Málaga Award’ of Architecture in 2005 and 2007, and Mention in 2011 (awarded by the Official College of Architects of Málaga).

References

Anglés, H. (1954). Diccionario de la Música Labor. Barcelona: ed. Labor S.A.

Arnheim, R. (1978). La forma visual de la arquitectura. Barcelona: ed. Gustavo Gili.

Cortés, J. A. (2006). «El dilema de la forma en la arquitectura moderna». En Lecciones de equilibrio. Barcelona: colección ‘La cimbra’, nº.2, ed. Fundación Caja de Arquitectos.

Lavalou, A. (ed.) (2005). Conversaciones con Jean Prouvé. Barcelona: ed. Gustavo Gili.

Le Corbusier. (1983). En defensa de la arquitectura. En J. A. Cortés & F. Rodríguez (Eds.), El espíritu nuevo en arquitectura - En defensa de la arquitectura (pp. 11-25). Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, Galería-Librería Yerba y Consejería de Cultura y Educación de la Comunidad Autónoma de Murcia. (Trabajo original publicado en 1929)

Magris, C. (2012). «La mesa de Schönberg». En El infinito viajar. Barcelona: ed. Anagrama (2ª edición).

Martí, C. (1999). «La tradición moderna». En: Silencios elocuentes, Barcelona, Ed. Universidad Politécnica de Cataluña.

Martí, C. «Abstracción en arquitectura. Una definición». En La cimbra y el arco. Barcelona: colección “La cimbra”, nº.1, (2ª reimpresión), ed. Fundación Caja de Arquitectos.

Neumeyer, F. (2000). Mies van der Rohe: la palabra sin artificio. Reflexiones sobre arquitectura 1922/1968. El Escorial: colección “Biblioteca de arquitectura” nº.5, El Croquis Editorial.

Pallasmaa, J. (2010). Una arquitectura de la humildad. Barcelona: colección ‘la cimbra’, nº.8, ed. Fundación Caja de Arquitectos.

Rubert de Ventós, X. (1997). El arte ensimismado. Barcelona: colección Compactos Anagrama nº139, ed. Anagrama.

de la Sota, A. (1989). Alejandro de la Sota, arquitecto. Madrid: ed. Pronaos.

Trías, E. (2001). «El templo». En Pensar en público. Barcelona: Ediciones Destino.

Trías, E. (2007). «Arnold Schönberg. La nueva teología musical». En El canto de las sirenas. Barcelona: ed. Galaxia Gutenberg.

Trías, E. (2010). «Johann Sebastian Bach. Al atardecer, cuando ya refrescaba». En La imaginación sonora. Barcelona: ed. Galaxia Gutenberg.

Published

2022-12-03

How to Cite

Tejedor Fernandez, L. (2022). Architectural and musical forms. Reflections on architecture, beyond visual. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 4(5). https://doi.org/10.24310/Umatica.2022.v4i5.14999

Issue

Section

Articles (RESEARCH AREA)