Objectual rebelliousness in times of de-normalisation of functionality.

Authors

  • Sebastian Tedesco Universidad Nacional Tres de Febrero, Argentina Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Umatica.2021.v3i4.13357

Keywords:

objects of use, design, contemporary art, negation of functionality, object syntax

Abstract

A theoretical journey and thoughts on art and design, as well as a dialogue between works by contemporary Argentine artists that are linked through a common syntax between them, a syntax based on operations and denial strategies of the original functionality of the objects, functionalities that operate from a model that was instilled in us, where objects must serve us, obey and be beautiful. These are objects that struggle with their role model, their canonical or normative condition, they are at the same time real and represented, objects and things, static and dynamic. They are objects that offer us a look at the transformations experienced within the material culture of everyday life. They help us recognize certain concrete aspects that distinguish people's lives and turn particular and social situations into plausible experiences to be narrated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Listado bibliográfico

ARTEINFORMADO, (2016). Descripción de la exposición La voz del interior. Consultado en: https://www.arteinformado.com/agenda/f/la-voz-del-interior-122534#ai-collapseDescription

BAEZA, Federico, (2010). Elogio del Uso. Texto de catálogo de muestra en Fundación F.J.Klemm. Consultado en: http://www.gabrielbaggio.com/obras.html

BATTITI, Florencia (2019). El nombre de un país / Mariana Telleria, Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Relaciones Exteriores y Culto, Dirección General de Asuntos Culturales.

BAUDRILLARD, Jean, (1969). El sistema de los objetos, México: Siglo XXI.

DE VAJAY, Segismond (2009). Of Bridges & Borders, Buenos Aires, Argentina: Kultur Buro Buenos Aires.

GARCÍA NAVARRO, Santiago (2007). Universos Bajo Amenaza en Fichas#23 – Eugenia Calvo – Juego de Dormitorio. CeDIP, Centro de Documentación, Investigación y Publicaciones del Centro Cultural Recoleta. Consultado en: Cibertronic – Revista de Artes Mediáticas / Universidad de Tres de Febrero http://www.untref.edu.ar/cibertronic/lopublico_loprivado/nota10/Ficha-23.pdf

GROYS, Boris, (2014). Volverse Publico, Buenos Aires, Argentina: Caja Negra Editora.

GOMBRICH, Ernst H, (1963, 2003). Meditaciones sobre un caballo de juguete, Madrid, Editorial Debate.

HUDEK, Anthony, (2014). The Object. Documents of Contemporary Art. Cambridge M.A., MIT Press-Whitechapel Gallery. “Introduction-Detours of objects” pp. 14-27.

MARTÍNEZ QUIJANO, Ana (2016). Ballesteros, creador de mundos paralelos. Ámbito. Buenos Aires, Argentina. Consultado en: https://www.ambito.com/edicion-impresa/ballesteros-creador-mundos-paralelos-n3963255

RINKER, Dagmar, (2006). El diseño de producto no es arte en Modelos de ulm – modelos post-ulm / Hochschule für gestaltung ulm 1953 – 1968, Catalogo de la exposición conmemorativa de los 50 años de la fundación de la HfG, Ulm, Alemania: IFA – Institut für Auslands-beziehungen e.V. / Stadt Ulm – Ulmer Museum – HfG Archiv ULM.



Listado documental

ACCINELLI, Pablo, (2018). Obra titulada Duración Interna de la muestra Nubes de Paso. MALBA. Consultado en: https://malba.org.ar/evento/pablo-accinelli/#prettyphoto[group]/7/

ACCINELLI, Pablo, (2018). Obras tituladas 4cm, 9cm y 6cm, 3cm de la muestra Nubes de Paso. MALBA. Consultado en: https://malba.org.ar/evento/pablo-accinelli/#prettyphoto[group]/7/

AIZICOVICH, Andrés, (2016). Escultura de la muestra La voz del interior. Centro Cultural Recoleta. Consultado en: https://www.flickr.com/photos/andaiz/sets/72157676356833565/

BAGGIO, Gabriel, (2011). Obra titulada Elogio de la profanación. Esculturas en cerámica esmaltada y lustre de oro. Consultado en: http://www.gabrielbaggio.com/obras.html

BALLESTEROS, Ernesto, (2017). Obra sin titulo, de la muestra Conjetura. Escultura en madera. Consultado en: https://verrev.org/2016/12/02/conjetura-ernesto-ballesteros/

CALVO, Eugenia, (2011). Obra titulada S/T (estructura para mesita), de la serie S/T (Estructuras para mobiliario). Escultura en hierro y madera. Medidas 184 cm x 75 cm x 135 cm. Consultado en: http://eugeniacalvo.com/es-ar/trabajos-seleccion/s-t-estructuras-para-mobiliario/

CALVO, Eugenia, (2015). Obra titulada Powerful Lessons, Estructura en hierro y alfombra. Medidas 300 cm x 100 cm x 300 cm. Consultado en: http://eugeniacalvo.com/es-ar/trabajos-seleccion/powerful-lessons/

HERRERA, Carlos, (2013). Obra sin titulo, de la muestra Trabajo Nocturno. Escultura en madera. Consultado en: http://www.herreracarlos.com.ar/Muestra.html?Obra=11

MACCHI, Jorge, (2018). Obra titulada Trap. Escultura en madera. Medidas 61cm x 214cm x 168cm. Consultado en: https://www.jorgemacchi.com/es/obras/620/trap

MACCHI, Jorge, (2010). Obra titulada Reacción. Escultura sobre vidrio soplado. Medidas 210cm x 102cm x 60cm. Consultado en: http://proa.org/esp/exhibition-of-bridges-and-borders-jorge-macchi-1.php

TELLERIA, Mariana, (2013). Obra titulada Morir no es posible (de la serie Buscando a Cristo en todos lados). Escultura realizada a partir de un sillón fragmentado. Medidas 140cm x 180cm x 250cm. Consultado en: https://www.artsy.net/artwork/mariana-telleria-morir-no-es-posible-de-la-serie-buscando-a-cristo-en-todos-lados

Published

2021-12-30

How to Cite

Tedesco, S. (2021). Objectual rebelliousness in times of de-normalisation of functionality. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 3(4). https://doi.org/10.24310/Umatica.2021.v3i4.13357