Salvador Rueda and the Poetic Modernity Beginnings

Authors

  • Antonio Aguilar Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/transatlantic-studies-network..4.2017.19378

Keywords:

Spanish poetry, the advance of poetic topics, tecnique progress, narrative poems, social and political concerns

Abstract

Eventhough the majority of studies devoted to the works of Salvador Rueda are destined to analyse his contribution to the genesis of the modernist movement, to establish differences and concomitances with the poetry of Rubén Darío, and to
underline his poetic stagnation from the twentieth century first years, it is neccesary to consider that the whole value of his work, going much deeper of its mere poetic practice (rich in expresive and rythmical personal findings), it requires not to dismiss that dealing with subjects such as the technique progress or the social and political concerns from an ethic and moralizing point of view meant innovation at that time.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Antonio Aguilar, Universidad de Málaga

Catedrático de Lengua Castellana y Literatura, doctor en Filología Hispánica y profesor colaborador honorario de la Universidad de Málaga. Como investigador, ha publicado Aspectos de poesía y poética en la lírica de Luis Antonio de Villena (Universidad de Málaga, 1996), Del paraíso a la palabra. Poetas malagueños del último medio siglo (1952-2002). Antología (Málaga: Aljibe, 2002), Todo a cien. Poesía española del siglo XX. Antología (Málaga: Aljibe, 2005), La belleza callada de la noche. Introducción a la poesía de Luis Antonio de Villena (Sevilla: Renacimiento, 2008), De deseada a deseante. La imagen de la mujer a través de la poesía escrita por mujeres, 1953-2016 (Málaga: El Toro Celeste, 2017), Antología del túnel. Cuatro poetas adversativos (Málaga: El Toro Celeste, 2017); y ha sido el responsable de la edición de Entre el Tigris y el Éufrates, de Javier Espinosa (Málaga: Centro Cultural de la Generación del 27, 2004); Ventanas interiores (Antología poética, 1984-2008), de Francisco Ruiz Noguera (Málaga: Fundación Málaga, 2008); Obras completas. Poesía II (1891-1900), de Salvador Rueda (Publicaciones y Divulgación Científica. Universidad de Málaga, 2016); y Profesores y poetas(Publicaciones y Divulgación Científica. Universidad de Málaga, 2019). También ha sido el coordinador de Desde la farola. Poesía española última, 1989-2009 (edición conmemorativa del XX aniversario del IES Miguel Romero Esteo, 2010). Además, ha colaborado con artículos críticos sobre poesía contemporánea en distintas publicaciones universitarias y revistas especializadas.

References

Cardwell, R. A. (1983): «Rubén Darío y Salvador Rueda: dos versiones del modernismo», en Revista de Literatura, XVI, pp. 52-57.

Carnero, G. (1989): Las armas abisinias. Ensayos sobre literatura y arte del siglo XX. Barcelona: Anthropos.

Cuevas, C. (1989): «Ensayo introductorio», en Rueda, S.: Gran antología. Málaga: Arguval.

D’Ors, M. (2005): Posrománticos, modernistas, novecentistas. Estudios sobre los comienzos de la literatura española contemporánea. Sevilla: Renacimiento.

Ferreres, R. (1981): Los límites del modernismo y del 98. Madrid: Taurus.

Fuente, B. de la. (1976): El modernismo en la poesía de Salvador Rueda. Frankfurt: Peter Lang; Berna: Herbert Lang.

García, A. (1989): La noche junto al álbum. Madrid: Hiperión.

Infante, J. (1980): Retrato de familia (y un negativo). Málaga: Jarazmín.

Llopesa, R. (ed.) (1999): edición y prólogo de Rueda, S., La bacanal. Valencia: Instituto de Estudios Modernistas.

Martínez Cachero, J. M. (1958): «Salvador Rueda y el modernismo», en Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, XXXIV, pp. 41-61.

Mesa Toré, J. A. (1991): El amigo imaginario. Madrid: Visor.

Montesa, S. (ed.) (2008): Salvador Rueda y su época: autores, géneros y tendencias. Málaga: Publicaciones del Congreso de Literatura Española Contemporánea.

Palenque, M. (2012): América como milagro en la obra poética de Salvador Rueda. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Rueda, S. (1893): El ritmo. Crítica contemporánea. Madrid: Tip. de los hijos de M. G. Hernández. (Reeditado en 1993: El ritmo, Marta Palenque (ed.). Exeter: University of Exeter Press).

— (1985). Friso poético. Estrada, R. (introducción y selección). Sevilla: Editoriales Andaluzas Unidas.

— (1986). Canciones y poemas. Antología concordada de su obra poética. Cuevas, C. (selección, texto, ensayo introductorio y notas). Madrid: Fundación Areces. (Reeditado en 1990: Gran antología. Málaga: Arguval).

— (2007). Selección poética, Gómez Yebra, A. A. (prólogo, bibliografía y selección). Málaga: Universidad.

— (2016a). Obras completas. Poesía I (1880-1890), Garcés, E. (ed.) y Gómez Yebra, A. A. (ed. lit.). Universidad de Málaga, Publicaciones y Divulgación Científica.

— (2016b). Obras completas. Poesía II (1891-1900), Aguilar, A. (ed.) y Gómez Yebra, A. A. (ed. lit.). Universidad de Málaga, Publicaciones y Divulgación Científica.

— (2016c). Obras completas. Poesía III (1901-1906), Gutiérrez Navas, M. D. (ed.) y Gómez Yebra, A. A. (ed. lit.). Universidad de Málaga, Publicaciones y Divulgación Científica.

— (2016d). Obras completas. Poesía IV (1907-1957), Gutiérrez Navas, M. D. (ed.) y Gómez Yebra, A. A. (ed. lit.). Universidad de Málaga, Publicaciones y Divulgación Científica.

— (2016e). Obras completas. Cuentos y artículos de costumbres, Jiménez Morales, M. I. (ed.) y Gómez Yebra, A. A. (ed. lit.). Universidad de Málaga, Publicaciones y Divulgación Científica.

Ruiz Noguera, F. (1990). La luz grabada. Córdoba: Ayuntamiento.

Published

2017-12-01

How to Cite

Aguilar, A. (2017). Salvador Rueda and the Poetic Modernity Beginnings. TSN. Transatlantic Studies Network, (4), 239–244. https://doi.org/10.24310/transatlantic-studies-network.4.2017.19378