Satisfaction of childhood education teachers who participed in a learning-service experience based to active recreation

Authors

  • NM Sáez-Gallego Facultad de Educación de Toledo. Universidad de Castilla – La Mancha Spain
  • J Abellán Facultad de Educación de Cuenca. Universidad de Castilla – La Mancha Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8311

Keywords:

learning environments, recycled material, teaching methodologies

Abstract

Service-Learning (SL) is a methodology aimed at promoting student learning through the connection between the teachings in the University and the real context of their application, by providing a service to society. The present work evaluates the satisfaction of the childhood education teachers of different educative centres in which a proposal of SL based on active recreation has been applied.

15 teachers from 8 educational centres, present during the development of the activity, completed an assessment scale developed ad-hoc. This is composed of two sections: the first part recognizes the assessment of the organization, the material, the enjoyment, the participation and the novelty, using a 5-point Likert-type scale; the second part consisted of open questions about the positive and negative aspects and the intention to participate again in a similar experience.

The results show all aspects obtained scores close to the maximum possible. The aspects most valued were the variety of proposals and their originality, as well as the fun and active involvement of the children. The worst aspect was the duration of the proposal. All participants were willing to participate in a new one in a similar experience.

In conclusion, SL is not only an attractive methodology for students of the University, but also provides quality services, an aspect that is reflected in the satisfaction of the groups involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ayuste, A, Roig, A, Suari, N, Juanola, M. Aprendizaje-servicio y codiseño en la formación de maestros: vías de integración de las experiencias y perspectivas de los estudiantes. Bordón. Revista de Pedagogía. 2016; 68(2):169-183. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68211

Baldwin, SC, Buchanan, AM, Rudisill, ME. What teacher candidates learned about diversity, social justice, and themselves from service-learning experiences. Journal of Teacher Education. 2007; 58(4):315–327. https://doi.org/10.1177/0022487107305259

Bates, AK, Drits, D, Allen, C, McCandless, P. Service learning as an instructional strategy for the preparation of teachers. The Journal of Effective Teaching. 2009; 9:5-23.

Blandez, J. La utilización del material y el espacio en Educación Física. Barcelona: Inde. 1995.

Capella, C, Gil, J, Martí, M. La metodología del aprendizaje-servicio en la educación física. Apunts. Educación Física y Deportes. 2014; 116(2):33-43. https://doi:10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.03

Capella, C, Gil, J, Martí, M, Chiva, O. Estudio de caso múltiple con historias de vida en el grado de educación infantil: aprendizaje-Servicio en la didáctica de la educación física. Profesorado. 2015; 1(19):334-348.

Chiva-Bartoll, O, Peris, CC, Piquer, MP. Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la educación física. Revista de Investigación Educativa. 2018; 36(1):277–293. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.270581

García, T. Aportaciones ciudadanas desde el aprendizaje servicio: universidad, escuela y comunidad conectadas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2011; 25(2):125-141.

Gil, L, Guzmán, M, Moreno, E. Caminando hacia la escuela que queremos. Barcelona: Rosa Sensat-Octaedro. 2013.

López-Fernández, I, Benítez-Porres, J. El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una experiencia en el marco de una asignatura del Grado en Educación Primaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 2018; 16(2):195-210.

Martínez, A. El aprendizaje servicio como experiencia en el Grado de Educación Primaria. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio. 2018; 5:142-149.

Nielsen, A, Romance, AR, Chichilla, JL. Los ambientes de aprendizaje como metodología activa promotora de la actividad física en Educación Infantil. Un estudio de caso. Retos. 2020; 37(37):498-504.

Riera, MA, Ferrer, M, Ribas, C. La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil. 2014; 3(2):19-39.

Vázquez, S, Liesa, M, Lozano, A. Recreos cooperativos e inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje-Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2017; 20(1):173-185. http://doi:10.6018/reifop/20.1.213181

Published

2020-04-09

How to Cite

Sáez-Gallego, N., & Abellán, J. (2020). Satisfaction of childhood education teachers who participed in a learning-service experience based to active recreation. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 9(1), 144–154. https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8311

Issue

Section

SUPLEMENTO AL V CONGRESO INTERNACIONAL Y XXVII NACIONAL DE EDUCACIÓN FÍSICA. 23-25 OCTUBRE 2019. UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS, PALMA (MALLORCA) ESPAÑA