A glint of light on the dark side of the Physical Education. The pedagogy of motive behaviour at Olimpia gymnasium in Chivilcoy

Authors

  • F Lagardera Spain
  • A Masciano Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2014.v3i1.6193

Keywords:

MOVITRANSFER, pedagogy of motive behavior, meaningful learning, uniqueness, motive interaction, the gymnasium as a laboratory

Abstract

The work starts with a description of a present outlook of the Physical Education and its difficulties to include sensitive learning based on motive behaviour,as it has been historically proclaimed by some great people.

The goal is to place the person as the central object of the learning action,considering the subject as a whole,immersed in his reality.

Introducing the method Movitransfer from its essence and which was created after a thorough research made by the Argentinian Physical Education teacher Alberto Masciano,at the Olimpia Gymnasium in Chivilcoy,Argentina.

In it,uniqueness,meaningfulness,motive interaction,conscious perception,motive tasks designed in stages,and the gymnasium as a motive laboratory are the key concepts.

Eventually,the idea is reinforced with very interesting evidence given by the real protagonists.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Rousseau, J. J. Emilio o De la educación. Madrid, Alianza. 1990.

Marina, J.A. Aprender a convivir. Barcelona, Ariel. 2006.

Parlebas, P. Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona, Paidotribo. 2001.

Parlebas, P. Un nuevo paradigma en educación física: los dominios de acción motriz, en Congreso FIEP, La Educación Física en Europa y la calidad didáctica en las actividades físico-recreativas. Cáceres, universidad de Extremadura. 2003.

Parlebas, P. Elementos de sociología del deporte. Málaga, Instituto Andaluz del Deporte, Junta de Andalucía (segunda edición revisada). 2003.

Lagardera, F. La conducta motriz: un nuevo paradigma para la educación física del siglo XXI. Revista Tándem, nº 24. Barcelona, editorial Graó. 2007.

Lagardera, F. Educación Física sostenible. Revista: www.accionmotriz, nº 2, universidad de Las Palmas de Gran Canaria. 2009.

Collard, L. Aplicaciones de la noción de conducta motriz al entrenamiento deportivo, en La ciencia de la acción motriz (Lagardera y Lavega eds.), Edicions de la Universitat de Lleida. 2004.

Lagardera, F(b). Ejercicio físico y bienestar. Las prácticas motrices introyectivas en el INEFC de la universidad de Lleida. Edicions de la Universitat de LLeida. 2007.

Lavega, P. Aplicaciones de la noción de conducta motriz en la enseñanza, en La ciencia de la acción motriz (Lagardera y Lavega eds.). Edicions de la Universitat de Lleida. 2004.

Damasio, A. Y el cerebro creó al hombre. ¿Cómo pudo el cerebro generar emociones, sentimientos, ideas y el yo? Barcelona, Destino. 2010.

Published

2014-03-15

How to Cite

Lagardera, F., & Masciano, A. (2014). A glint of light on the dark side of the Physical Education. The pedagogy of motive behaviour at Olimpia gymnasium in Chivilcoy. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 3(1), 34–45. https://doi.org/10.24310/riccafd.2014.v3i1.6193

Issue

Section

Artículos