Satisfaction and importance of physical education in secondary schools
DOI:
https://doi.org/10.24310/riccafd.2022.v11i2.15009Keywords:
extracurricular physical activity, adolescents, satisfaction, boredom, importanceAbstract
Objective: Analyze the satisfaction, boredom and importance that adolescents students attribute to physical education. Method: Cross-sectional design with the participation of 925 high school students aged between 12 and 18 years. A questionnaire was applied ad hoc to collect sociodemographic information, the Satisfaction scale adapted to physical education (ES-EF) and the Physical Education Importance Scale (IEF). Results: The students in general were satisfied an manifest low rates of boredom and attributed importance to PE, with best results for boys and out-of-school AFD practitioners. Satisfaction positively predicted importance and negatively predicted boredom, and both were joint predictors of satisfaction. Conclusion: PE teachers must implement methodologies that favour satisfaction to facilitate the acquisition of healthy habits.
Downloads
Metrics
References
Organización Mundial de la Salud. Ginebra; 2020. Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios: de un vistazo; [citado 26 noviembre 2022]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
Decreto 182/2020, de 10 de noviembre, por el que se modifica el Decreto 111/2016, de 14 de junio, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. 221, de 16 de noviembre de 2020:28-37. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2020/221/5
Carriedo A, Cecchini JA. ¿Cómo aumentar la actividad física diaria dentro del horario escolar? Ejemplo de un proyecto de intervención interdisciplinar entre educación física y matemáticas. Journal of Sport and Health Research. 2019; 11(Supl 1):187–196. https://doi.org/https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80943
Heras-Bernardino C, Pérez-Pueyo Á, Hortigüela-Alcalá D, Casado-Berrocal, Ó. La encrucijada de la Educación Física actual: ¿calidad y/o cantidad? Ejemplo de aumento de horas lectivas a través de un Proyecto Deportivo de Centro. Espiral, Cuadernos del Profesorado. 2019; 12(25):60–74. https://doi.org/10.25115/ecp.v12i25.2402
Pérez-Pueyo Á, Hortigüela-Alcalá D, Fernández-Fernández J, Gutiérrez-García C, Rodríguez LS. Más horas sí, pero ¿cómo implantarlas sin perder el enfoque pedagógico de la Educación Física? Retos. 2021; 39:345–353. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80283
Martínez-Hita FJ, García-Cantó E, Gómez-López M, Granero-Gallegos A. Revisión sistemática del tiempo de compromiso motor en Educación Física. Cultura, Ciencia y Deporte. 2021; 16(49):365-378. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1609
Tárrega J, Alguacil M, Parra D. Análisis de la motivación hacia la práctica de actividad física extraescolar en educación secundaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research. 2018; 8(3):259–280. https://doi.org/10.17583/remie.2018.3754
Sánchez Martínez B, Gómez Alonso MT. La competición deportiva: del abandono deportivo a la superación personal. Inclusiones. 2019; 6:413–440. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7899071
Martín Ramírez C. Motivos de abandono de la práctica deportiva en centros fitness ubicados en entornos escolares [Tesis doctoral en internet]. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid: 2017. https://doi.org/https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.48306
Martínez Baena AC, Chillón P, Martín-Matillas M, Pérez López I, Castillo R, Zapatera B, Vicente-Rodríguez G, Casajús JA, Álvarez-Granda L, Romero Cerezo C, Tercedor P, Delgado-Fernández M. Motivos de abandono y no práctica de actividad físico-deportiva en adolescentes españoles: estudio Avena. Cuadernos de Psicología del Deporte. 2012; 12(1):45–54. https://doi.org/10.4321/s1578-84232012000100005
Clavel San Emeterio I, García-Unanue J, Iglesias-Soler E, Gallardo L, Felipe JL. Drop out prediction in sport centres. Definition of models and reproducibility. Retos.2020; 37:54–61. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71423
Baños R, Baena-Extremera A, Granero-Gallegos A. The relationships between high school subjects in terms of school satisfaction and academic performance in Mexican adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019; 16(18). https://doi.org/10.3390/ijerph16183494
Baena-Extremera A, Gómez-López M, Granero-Gallegos A, Martínez-Molina M. Modelo de predicción de la satisfacción y diversión en Educación Física a partir de la autonomía y el clima motivacional. Universitas Psychologica. 2016; 15(2):15–25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.mpsd
Baños R. Intención de práctica, satisfacción con la educación física y con la vida en función del género en estudiantes mexicanos y españoles. Retos. 2020; 37:412–418. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.73019
Stover JB, Bruno FE, Uriel FE, Fernandez Liporace M. Teoría de la Autodeterminación : una revisión teórica. Perspectivas en Psicología. 2017; 14(2):105–115. https://doi.org/http://hdl.handle.net/11336/73304
Deci EL, Ryan RM. The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry. 2000; 11:227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Granero-Gallegos A, Baena-Extremera A, Pérez-Quero FJ, Ortiz-Camacho MM, Bracho-Amador C. Analysis of motivational profiles of satisfaction and importance of physical education in high school adolescents. Journal of Sports Science and Medicine. 2012; 11:614-623. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3763306/
Granero-Gallegos A, Baena-Extremera A, Sánchez-Fuentes JA, Martínez-Molina M. Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte. 2014; 14(2):59–69. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/cpd/article/view/199501
Resaland GK, Aadland E, Moe VF, Aadland KN, Skrede T, Stavnsbo M, Suominen L, Steene-Johannessen J, Glosvik Ø, Andersen JR, Kvalheim OM, Engelsrud G, Andersen LB, Holme IM, Ommundsen Y, Kriemler S, van Mechelen W, McKay HA, Ekelund U, Anderssen SA. Effects of physical activity on schoolchildren's academic performance: The Active Smarter Kids (ASK) cluster-randomized controlled trial. Preventive Medicine. 2016; 91:322–328. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2016.09.005
Baños R, Baena-Extremera A, Ortiz-Camacho MDM. Prediction Model of Academic Performance and Satisfaction With School According to Some Subjects of Compulsory Secondary Education. Psychological Reports. 2018; 123(2):435–451. https://doi.org/10.1177/0033294118805004
Behzadnia B, Mohammadzadeh H, Ahmadi M. Autonomy-supportive behaviors promote autonomous motivation, knowledge structures, motor skills learning and performance in physical education. Current Psychology. 2017; 1-14. https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-017-9727-0
Cuevas R, García-Calvo T, González J, Fernández-Bustos JG. Necesidades psicológicas básicas, motivación y compromiso en educación física. Revista de psicología del deporte. 2018; 27(1):97-104. https://archives.rpd-online.com/article/view/v27-n1-cuevas-garcia-calvo-etal/Cuevas_Garcia_Gonzalezetal.html
Salazar-Ayala CM, Gastélum-Cuadras G. Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática. Retos. 2020; 38:838–844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729
Sánchez-Alcaraz BJ, Álvarez-Ramiro M, Manzano-Sánchez D, GómezMármol A, Mayor-Gómez M. Implementation of an Autonomy Support Program. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 2017; 6(1):15–25. https://doi.org/https://doi.org/10.24310/riccafd.2017.v6i1.3803
Baena-Extremera A, Granero-Gallegos A, Sánchez-Fuentes JA, Martínez-Molina M. Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la Educación Física. Cuadernos de Psicología Del Deporte. 2014; 14(2):121–130. https://doi.org/10.4321/s1578-84232014000200013
Moreno-Murcia JA, Hernández EH, Ruiz L. Perceptions of controlling teaching behaviors and the effects on the motivation and behavior of high school physical education students. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2018; 15(10). https://doi.org/10.3390/ijerph15102288
Baños R, Marentes M, Zamarripa J, Baena-Extremera A, Ortiz-Camacho MDM, Duarte-Felix H. Influence of satisfaction, boredom and importance of physical education with the intention of performing extracurricular exercise amongst Mexican teenagers. Cuadernos de Psicologia Del Deporte. 2019; 19(3):205–215. https://doi.org/10.6018/cpd.358461
Baena-Extremera A, Granero-Gallegos A, Bracho CA, Pérez-Quero FJ. Versión española del “Sport Satisfaction Instrument (SSI)” adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidactica. 2012; 17(2):377–395. https://doi.org/10.1387/Rev.Psicodidact.4037
Moreno Murcia JA, Llamas LS, Ruiz LM. Perfiles motivacionales y su relación con la importancia concedida a la EF. Psicología Educativa. 2006; 12(1):49-63. https://journals.copmadrid.org/psed/art/9327969053c0068dd9e07c529866b94d
Moreno Murcia J, Coll D, Ruiz Pérez L. Self-determined motivation and physical education importance. Human Movement. 2009; 10(1):5–11. https://doi.org/10.2478/v10038-008-0022-7
Lluna-Ruiz V, Alguacil M, González-Serrano MH. Análisis del disfrute con la educación física, la importancia de las clases y las intenciones de práctica en estudiantes de secundaria: comparativa por género y curso. Retos. 2020; 38:719–726. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.76941
Gavala González J. Motivaciones de los jóvenes sevillanos para abandonar la práctica de actividad físico-deportiva. Revista Iberoamericana de Ciencias de La Actividad Física y El Deporte. 2016; 1(1):15–23. https://doi.org/10.24310/riccafd.2012.v1i1.1993
Baños R, Ortiz-Camacho, MDM, Baena-Extremera A, Zamarripa J. Efecto del género del docente en la importancia de la Educación Física, clima motivacional, comportamientos disruptivos, la intención de práctica futura y rendimiento académico. Retos. 2018; 33:252–257. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.59991
Balázs F, Susan C, Henriette D, József B. Satisfaction and preferences of PE students and the head of the PE department: Meeting the new curricular expectations. Journal of Human Sport and Exercise. 2016; 11(1):1–18. https://doi.org/10.14198/jhse.2016.111.01
Gråstén A, Yli-Piipari S, Huhtiniemi M, Salin K, Seppälä S, Lahti J, Hakonen, H, Jaakkola T. Predicting accelerometer-based physical activity in physical education and total physical activity: The self-determination theory approach. Journal of Human Sport and Exercise. 2019; 14(4):757–771. https://doi.org/10.14198/jhse.2019.144.05
Navarro-Patón R, Lago-Ballesteros J, Basanta-Camiño S, Giráldez VA. Assessment of the basic psychological needs in physical education according to age, gender and educational stage. Journal of Human Sport and Exercise. 2018; 13(3):710–719. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.133.20
Ferriz R, González-Cutre D, Sicilia Á. Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en educación física. Revista de Psicología del Deporte. 2015; 24(2):329-338. https://archives.rpd-online.com/article/view/v24-n2-ferriz-gonzalez-cutre-etal/Ferriz_Gonzalez_Cutreetal.html
Tušak M, Corrado DD, Coco M, Tušak M, Žilavec I, Masten R. Dynamic Interactive Model of Sport Motivation. International Journal of Environmental Research and Public Health Article. 2022; 19(4202). https://doi.org/https://doi.org/10.3390/ijerph19074202
Morales-Sánchez V, Hernández-Martos J, Reigal RE, Morillo-Baro JP, Caballero-Cerbán, M, Hernández-Mendo A. Physical self-concept and motor self-efficacy are related to satisfaction/enjoyment and boredom in physical education classes. Sustainability. 2021; 13. https://doi.org/10.3390/su13168829
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the contents published in Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.