La información: ¿bien social o mercancía? Una reflexión sobre la ciudadanía en la sociedad de la información
DOI:
https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1631Keywords:
INFORMACIÓN, ÉTICA, PROFESIONAL, CIUDADANÍAAbstract
RESUMEN
Resulta evidente que los medios de comunicación han elevado los niveles de información de ciertos sectores de la sociedad, pero cabe pensar que, detrás de tal intención, las crecientes "comunicaciones de masas" pueden estar transformando las energías de muchos ciudadanos que pasan de la participación activa al conocimiento pasivo. Así podemos plantearnos la duda que conlleva la acción del profesional de la información y aquella que puede desencadenar el propio acto de recepción ante la innegable subjetividad ligada a la comprensión y, por ende, si el cidudadano está correctamente informado; si es receptor de un cúmulo demasiado grande de información o si, por el contrario, recibe pocas, pero seleccionadas bajo criterios de intencionalidad ideológica; si sus intereses informativos responden o no a las necesidades actuales de información.
PALABRAS CLAVE
INFORMACIÓN-ÉTICA-PROFESIONAL-CIUDADANÍA
ABSTRACT
Mass media have increased the amount of information many people receive. However, mass indormation may be affecting the energies of many citizens who tend to abandon active participation in favor of passive knowledge. In this paper I will inquire whether the contribution of journalists becomes effective in civic terms or not. Likewise, I would like to explore eht subjective dimension of information: can the average citizen cope this the huge flow of infomation we currently receive? What happens when, on the contrary, the newa come ideologically selected? Do the news and information services meet the civic aspirations of people in modern societies?
KEYWORDS
INFORMATION-PROFESSIONAL ETHICS-CITIZENSHIP
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All content published in Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, are subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license whose full text can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or repository in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial Service of the University of Malaga (Uma Editorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.