Cinema Histoires Never Counted: Carne de fieras & La puerta del cielo (1936-1945)

Authors

  • Rosa María Ballesteros García Universidad de Málaga. SEIM Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/BAETICA.2020.v1i40.6929

Keywords:

cinema, war, fascism, nazism, exile

Abstract

There are many coincidences and peculiarities that come together in these two extraordinary productions that, on their own, deserve our special attention. Both shootings started during armed conflicts, with the roar of gunshots and bomb explosions as background. In both cases, as stated in both films, Fascism and Nazism acted as background and had a role in their quick withdrawal from the listings. The Italian film held the great merit of saving the lives of several hundreds of people: Jewish and Romani people, antifascists… The Spanish film remained buried in obscurity during more than half a century, and led several of its components to exile.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AGUILAR, Santiago y CABRERIZO, Felipe (2015), Vittorio de Sica, Cátedra/Signo e Imagen, Madrid.

ALBERICH RODRÍGUEZ, Ferrán (1993), Carne de fieras (1ª ed.), Filmoteca Española, Colección: Cuadernos de la Filmoteca, Madrid.

ARAGÓN, Jabi (2012), “El cine libertario de 1936 a 1939. (Una experiencia de socialización única)”, Libre pensamiento, 72, pp. 87-93.

BALLESTEROS GARCÍA, Rosa M.ª (2011), Escritoras de cine (1934-2000): Galería de autoras, Universidad, Málaga.

BENET, Vicente J. (2015), El cine español. Una historia cultural, Paidós, Barcelona.

BERTELLI, Pino (1984), La dittatura dello schermo. Telefoni bianchi e camicie nere, Ed. Anarchismo, Catania.

CAPARRÓS LERA, José M.ª (1981), Arte y política en el cine de la República (1931-1939), Universitat, Barcelona.

CASANOVA, Julián (1997), De la calle al frente. El anarcosindicalismo en España (1931-1939), Crítica, Barcelona.

CRUSELLES, Magí (1998), “El cine durante la Guerra Civil española (1936-1939)”, Comunicación y Sociedad, XI, 2, pp.123-152.

DE SICA, Vittorio (2015), La puerta del cielo. Memorias 1901-1952, Editorial Confluencias, Salamanca.

DÍEZ PUERTAS, Emeterio (2002), El montaje del franquismo. La política cinematográfica de las fuerzas sublevadas, Laertes, Barcelona.

DÍEZ PUERTAS, Emeterio (2003), “El cine bajo la revolución anarquista: Cine libertario”, Historia 16, 322, pp. 50-101.

DOMINGO, Alfonso (2013), El enigma de Tina, Algaida Editores, Sevilla.

FERNÁNDEZ, César (1995), “Del Neorrealismo y la revolución de las `nuevas olas`”, Historia 16, 234, pp. 68-79.

FERNÁNDEZ, Ezequiel (1998), Armand Guerra: Requiem pour un cinéaste espagnol, Documental, Zangra Productions, France 3 Sud, TV 10 Angers.

FERNÁNDEZ OSTOS, María Teresa (2015), “La figura femenina en el cine anarquista durante la guerra civil: análisis y comparación de Barrios Bajos (1937) y Aurora de Esperanza (1937)”, en R. CASADO MEJÍA et al. (coords.), Aportaciones a la investigación sobre mujeres y género: V Congreso Universitario Internacional Investigación y Género, Universidad, Sevilla, pp. 493-508.

GUBERN, Román (coord.) (1997), Un siglo de cine español, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, Madrid.

GUBERN, Román (2007), “La producción anarquista”, en V. SÁNCHEZ-BIOSCA (coord.), España en armas: el cine de la guerra civil española: ciclo de cine, Diputación, Valencia, pp. 29-34.

GUERRA, Armand (2005), A través de la metralla. Escenas vividas en los frentes y en la retaguardia, 1937, La Malatesta Editorial, Madrid.

HARRIS, Mark (2014), Five Came Back: A Story of Hollywood and the Second World War, CanongateBooks, Edinburgh.

HEININK, Juan B. (1998), “Estado de alarma: el cine español de la II República durante el mandato del Frente Popular”, en Actas del VI Congreso de la AEHC, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, Madrid, pp. 133-144.

HERNÁNDEZ GIRBAL, Florentino et al. (2000), Los que pasaron por Hollywood, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante.

HUBERT, Rosemary (2004), Armand Guerra: un anarchiste dans la tourmente de la guerre civile espagnole, Mémoire DEA Espagnol, Nantes.

JARRY, Eric (2002), “Armand Guerra, cinéaste et anarchiste”, Le Monde libertaire, 1272, pp. 10-11.

MARTÍNEZ, Josefina (2009), “Del rojo al azul. Las pantallas de las dos Españas”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, 21, pp.117-139.

MERCADER, María (1980), Mi vida con Vittorio de Sica, Plaza & Janés, Barcelona.

MIRAVITLLES, Jaume (1977), El cine republicano español (1931-1939), Dopesa, Barcelona.

MONGUILLOT BENZALON, Félix (2011), “Piruetas juveniles: génesis, desarrollo y fortuna de la película olvidada de Cesare Zavattini en España”, en Actas del XIII Congreso de la AEHC, Vía Láctea Editorial, Perillo (La Coruña), pp. 381-390.

MONTERO DÍAZ, Julio y RODRÍGUEZ, Araceli (dirs.) (2005), El cine cambia la historia, Rialp, Madrid.

QUINTANA MORAJA, Ángel (1997), El cine italiano, 1942-1961: del neorrealismo a la modernidad, Paidós Ibérica, Barcelona.

RÍOS CARRATALÁ, Juan Antonio (2017), “El erotismo bajo las bombas: Carne de fieras (1936)”, en M. GARCÍA CARRIÓN (coord.), Cine, modernidad y cultura popular en los años treinta, Museu Valencià de la Illustració i de la Modernitat, Valencia, pp. 61-71.

RÍOS CARRATALÁ, Juan Antonio (2010), El tiempo de la desmesura. Historias insólitas del cine y la Guerra Civil, Barril & Barral, Barcelona.

RIPALDA, Marcos (2005), Neorrealismo en el cine italiano: de Visconti a Fellini, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid.

ROJAS, Luis Rodolfo (1993), “La triada cine, historia y guerra”, Filmhistoria online, 3, 1-2, pp. 143-148.

SANTOS, Antonio (2017), Tierras de ningún lugar: utopía y cine, Cátedra, Madrid.

SEMPERE SERRANO, Isabel (2010), “Las otras caras del cine negro: las versiones portuguesa y española de Tres espejos de Ladislao Vajda”, Quintana. Revista de estudios do Departamento de Historia da Arte, 9, pp. 197-209.

SORLIN, Pierre (1996), Cines europeos, sociedades europeas 1930-1990, Paidós, Barcelona.

STONOR SAUNDERS, Frances (2011), La mujer que disparó a Mussolini, Capitán Swing Libros, Madrid.

TORRES, Augusto M. (1994), El cine italiano en 100 películas, Alianza, Madrid.

TORRES, Augusto M. (2004), Diccionario de directores malditos, Huerga y Fierro, Madrid.

VÍLLORA GALLARDO, Pedro Manuel (2003), María Luisa Merlo, más allá del teatro, Temas de Hoy, Madrid.

ZAVATTINI, Cesare (2002), Straparole. Diario de cine y de vida, Instituto Valenciano del Audiovisual y la Cinematografía, Valencia.

RECURSOS WEB

hoycinema.abc.es/noticias/.../abci-carne-fieras-pelicula-maldita-201607312139.html

https://www.filmaffinity.com/es/film960151.html

www.agenteprovocador.es/publicaciones/la-pelicula-maldita

https://fr.wikipedia.org/wiki/Carne_de_fieras

florentinoareneros.blogspot.com/2012/12/carne-de-fieras.html

historiasdearteyguerra.blogspot.com/2012/11/carne-de-fieras.html

www.dedominiopublico.org/peliculas/carne-de-fieras-1936/

https://es.wikipedia.org/wiki/Vittorio_De_Sica

decine21.com/biografias/vittorio-de-sica-16134

elcultural.com/blogs/el.../vittorio-de-sica-el-cineasta-de-la-dignidad-y-la-compasion/

http://ita.anarchopedia.org/Armand_Guerra

Published

2021-01-11

How to Cite

Ballesteros García, R. M. (2021). Cinema Histoires Never Counted: Carne de fieras & La puerta del cielo (1936-1945). BAETICA. Estudios De Historia Moderna Y Contemporánea, (40). https://doi.org/10.24310/BAETICA.2020.v1i40.6929

Issue

Section

ARTICLES