Cinema Histoires Never Counted: Carne de fieras & La puerta del cielo (1936-1945)
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2020.v1i40.6929Keywords:
cinema, war, fascism, nazism, exileAbstract
There are many coincidences and peculiarities that come together in these two extraordinary productions that, on their own, deserve our special attention. Both shootings started during armed conflicts, with the roar of gunshots and bomb explosions as background. In both cases, as stated in both films, Fascism and Nazism acted as background and had a role in their quick withdrawal from the listings. The Italian film held the great merit of saving the lives of several hundreds of people: Jewish and Romani people, antifascists… The Spanish film remained buried in obscurity during more than half a century, and led several of its components to exile.
Downloads
Metrics
References
AGUILAR, Santiago y CABRERIZO, Felipe (2015), Vittorio de Sica, Cátedra/Signo e Imagen, Madrid.
ALBERICH RODRÍGUEZ, Ferrán (1993), Carne de fieras (1ª ed.), Filmoteca Española, Colección: Cuadernos de la Filmoteca, Madrid.
ARAGÓN, Jabi (2012), “El cine libertario de 1936 a 1939. (Una experiencia de socialización única)”, Libre pensamiento, 72, pp. 87-93.
BALLESTEROS GARCÍA, Rosa M.ª (2011), Escritoras de cine (1934-2000): Galería de autoras, Universidad, Málaga.
BENET, Vicente J. (2015), El cine español. Una historia cultural, Paidós, Barcelona.
BERTELLI, Pino (1984), La dittatura dello schermo. Telefoni bianchi e camicie nere, Ed. Anarchismo, Catania.
CAPARRÓS LERA, José M.ª (1981), Arte y política en el cine de la República (1931-1939), Universitat, Barcelona.
CASANOVA, Julián (1997), De la calle al frente. El anarcosindicalismo en España (1931-1939), Crítica, Barcelona.
CRUSELLES, Magí (1998), “El cine durante la Guerra Civil española (1936-1939)”, Comunicación y Sociedad, XI, 2, pp.123-152.
DE SICA, Vittorio (2015), La puerta del cielo. Memorias 1901-1952, Editorial Confluencias, Salamanca.
DÍEZ PUERTAS, Emeterio (2002), El montaje del franquismo. La política cinematográfica de las fuerzas sublevadas, Laertes, Barcelona.
DÍEZ PUERTAS, Emeterio (2003), “El cine bajo la revolución anarquista: Cine libertario”, Historia 16, 322, pp. 50-101.
DOMINGO, Alfonso (2013), El enigma de Tina, Algaida Editores, Sevilla.
FERNÁNDEZ, César (1995), “Del Neorrealismo y la revolución de las `nuevas olas`”, Historia 16, 234, pp. 68-79.
FERNÁNDEZ, Ezequiel (1998), Armand Guerra: Requiem pour un cinéaste espagnol, Documental, Zangra Productions, France 3 Sud, TV 10 Angers.
FERNÁNDEZ OSTOS, María Teresa (2015), “La figura femenina en el cine anarquista durante la guerra civil: análisis y comparación de Barrios Bajos (1937) y Aurora de Esperanza (1937)”, en R. CASADO MEJÍA et al. (coords.), Aportaciones a la investigación sobre mujeres y género: V Congreso Universitario Internacional Investigación y Género, Universidad, Sevilla, pp. 493-508.
GUBERN, Román (coord.) (1997), Un siglo de cine español, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, Madrid.
GUBERN, Román (2007), “La producción anarquista”, en V. SÁNCHEZ-BIOSCA (coord.), España en armas: el cine de la guerra civil española: ciclo de cine, Diputación, Valencia, pp. 29-34.
GUERRA, Armand (2005), A través de la metralla. Escenas vividas en los frentes y en la retaguardia, 1937, La Malatesta Editorial, Madrid.
HARRIS, Mark (2014), Five Came Back: A Story of Hollywood and the Second World War, CanongateBooks, Edinburgh.
HEININK, Juan B. (1998), “Estado de alarma: el cine español de la II República durante el mandato del Frente Popular”, en Actas del VI Congreso de la AEHC, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, Madrid, pp. 133-144.
HERNÁNDEZ GIRBAL, Florentino et al. (2000), Los que pasaron por Hollywood, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante.
HUBERT, Rosemary (2004), Armand Guerra: un anarchiste dans la tourmente de la guerre civile espagnole, Mémoire DEA Espagnol, Nantes.
JARRY, Eric (2002), “Armand Guerra, cinéaste et anarchiste”, Le Monde libertaire, 1272, pp. 10-11.
MARTÍNEZ, Josefina (2009), “Del rojo al azul. Las pantallas de las dos Españas”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, 21, pp.117-139.
MERCADER, María (1980), Mi vida con Vittorio de Sica, Plaza & Janés, Barcelona.
MIRAVITLLES, Jaume (1977), El cine republicano español (1931-1939), Dopesa, Barcelona.
MONGUILLOT BENZALON, Félix (2011), “Piruetas juveniles: génesis, desarrollo y fortuna de la película olvidada de Cesare Zavattini en España”, en Actas del XIII Congreso de la AEHC, Vía Láctea Editorial, Perillo (La Coruña), pp. 381-390.
MONTERO DÍAZ, Julio y RODRÍGUEZ, Araceli (dirs.) (2005), El cine cambia la historia, Rialp, Madrid.
QUINTANA MORAJA, Ángel (1997), El cine italiano, 1942-1961: del neorrealismo a la modernidad, Paidós Ibérica, Barcelona.
RÍOS CARRATALÁ, Juan Antonio (2017), “El erotismo bajo las bombas: Carne de fieras (1936)”, en M. GARCÍA CARRIÓN (coord.), Cine, modernidad y cultura popular en los años treinta, Museu Valencià de la Illustració i de la Modernitat, Valencia, pp. 61-71.
RÍOS CARRATALÁ, Juan Antonio (2010), El tiempo de la desmesura. Historias insólitas del cine y la Guerra Civil, Barril & Barral, Barcelona.
RIPALDA, Marcos (2005), Neorrealismo en el cine italiano: de Visconti a Fellini, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid.
ROJAS, Luis Rodolfo (1993), “La triada cine, historia y guerra”, Filmhistoria online, 3, 1-2, pp. 143-148.
SANTOS, Antonio (2017), Tierras de ningún lugar: utopía y cine, Cátedra, Madrid.
SEMPERE SERRANO, Isabel (2010), “Las otras caras del cine negro: las versiones portuguesa y española de Tres espejos de Ladislao Vajda”, Quintana. Revista de estudios do Departamento de Historia da Arte, 9, pp. 197-209.
SORLIN, Pierre (1996), Cines europeos, sociedades europeas 1930-1990, Paidós, Barcelona.
STONOR SAUNDERS, Frances (2011), La mujer que disparó a Mussolini, Capitán Swing Libros, Madrid.
TORRES, Augusto M. (1994), El cine italiano en 100 películas, Alianza, Madrid.
TORRES, Augusto M. (2004), Diccionario de directores malditos, Huerga y Fierro, Madrid.
VÍLLORA GALLARDO, Pedro Manuel (2003), María Luisa Merlo, más allá del teatro, Temas de Hoy, Madrid.
ZAVATTINI, Cesare (2002), Straparole. Diario de cine y de vida, Instituto Valenciano del Audiovisual y la Cinematografía, Valencia.
RECURSOS WEB
hoycinema.abc.es/noticias/.../abci-carne-fieras-pelicula-maldita-201607312139.html
https://www.filmaffinity.com/es/film960151.html
www.agenteprovocador.es/publicaciones/la-pelicula-maldita
https://fr.wikipedia.org/wiki/Carne_de_fieras
florentinoareneros.blogspot.com/2012/12/carne-de-fieras.html
historiasdearteyguerra.blogspot.com/2012/11/carne-de-fieras.html
www.dedominiopublico.org/peliculas/carne-de-fieras-1936/
https://es.wikipedia.org/wiki/Vittorio_De_Sica
decine21.com/biografias/vittorio-de-sica-16134
elcultural.com/blogs/el.../vittorio-de-sica-el-cineasta-de-la-dignidad-y-la-compasion/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.