The city as a scene for death in the 19th century: the funeral honors of M. A. Heredia in Malaga
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.1993.v0i15.659Abstract
Although apparently quite normal, in fact the funeral held for the former leading representative of Malaga´ s bourgeoisie is decisive and significant for the interests and patterns of behaviour dominating 19th century city life, with the ruling classes turning their personal conduct into deeds of great magnitude and far-reaching repercussions, which affects both the city´ s atmosphere and the lives and activities of the city´ s inhabitants in a radical though casual fashion.
Downloads
Metrics
References
ARANGUREN, J.L.L: “Moral y sociedad en el siglo XIX”, en AA. VV.: Historia Social de España Siglo XIX. Madrid, Guadiana, p. 90.
ARCE, J. (1988): Funus Imperatorum: Los funerales de los emperadores romanos. Madrid, Alianza, pp. 17-34 y 56.
Archivo Histórico Municipal de Málaga (A.H.M.M.). Índice General de Difuntos, Vol. 146, nº 1062, 1846.
Archivo Histórico Provincial de Málaga (A.H.P.M.). Leg. 4112, Fol. 1272, 1850.
ARRECHEA MIGUEL, J. (1989): Arquitectura y Romanticismo. El pensamiento arquitectónico en la España del siglo XIX. Valladolid, Universidad de Valladolid y Caja Salamanca, pp. 27 y ss.
BONET CORREA, A. (1979): “La fiesta barroca como práctica del poder”, Diwan, 5. Zaragoza, p. 57.
CASTILLA DEL PINO, C. (1989): Temas. Hombre, cultura, sociedad. Barcelona, Península.
DELGADO BAEZA, M. (1986): “El arquitecto Cirilo Salinas Pérez. Su aportación a la arquitectura funeraria malagueña”, Jábega, 54. Málaga, Diputación.
DIAZ DE ESCOVAR, N.: Bibliografía de la prensa malagueña. Apuntes para la historia del periodismo en la provincia de Málaga. Ejemplar mecanografiado inédito en A.H.M.M., tomo I, p. 48.
DIAZ DE ESCOVAR, N.: Anales de Málaga, ejemplar mecanografiado en A.H.M.M.
DIAZ DE ESCOVAR, N. (1915): Efemérides de Málaga y su Provincia, Málaga, La Unión Mercantil, A.D.E. Vol. 84.
ESCALERA PÉREZ, R. (1989): “Fiestas por Carlos III en Granada y Málaga”, Boletín de Arte, 10, p. 141.
ETLIN, R.A. (1984): The architecture of death. The transformation of the cementery in eighteenth-century. Massachusetts, Inst. of Technology, pp. 304 y ss.
GALLEGO, J. (1972): Visión y símbolos en la pintura española del Siglo de Oro. Madrid, Aguilar, pp. 161-162.
GARCÍA GALINDO, J.A. (1978): “Publicaciones periódicas malagueñas en la Hemeroteca Municipal de Madrid”, Baética 1. Málaga, Diputación, pp. 403-415.
GARCÍA MONTORO, C. (1978): Málaga en los comienzos de la industrialización: Manuel Agustín Heredia (1786-1846). Córdoba, Universidad e I.H.A.
HEREDIA y GRUND, M.P.: Memorias de una nieta, ejemplar fotocopiado en el Archivo Díaz de Escovar (A.D.E), p. 19.
HERNANDO, J. (1990): Arquitectura en España (1770-1900). Madrid, Cátedra, p. 374.
HOBSBAWM, E.J. (1981): “La aristocracia obrera a revisión”, en AA. VV.: Historia económica: nuevos enfoques y nuevos problemas. Barcelona, Crítica, p. 217.
JOVER ZAMORA, J.M.: “Situación social y poder político en la España de Isabel II”, en AA. VV.: Historia social de España. Siglo XIX. Madrid, Guadiana, p. 244.
JUTGLAR, A. (1972): “Notas sobre la evolución de las burguesías españolas en el siglo XIX”, en AA. VV.: Historia social de España. Siglo XIX. Madrid, Guadiana, p. 116.
MADOZ, P. (1850): Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de ultramar. Vol. 11, Madrid, p. 89.
MORALES FOLGUERA, J.M. (1986): “Construcciones efímeras y fiestas barrocas en la Málaga del siglo XVIII”, Boletín de Arte, 6, pp. 119-121.
MORALES FOLGUERA, J.M. (1986): La Málaga de los Borbones. Málaga, Universidad, P. 128.
NADAL SÁNCHEZ, A. (1986): Patronos, obreros. Historia del movimiento obrero en Málaga, 1861-1906. Málaga, Universidad, p. 18.
PRAZ, M. (1982): Gusto neoclásico. Barcelona, Gustavo Gili, pp. 49-53.
RODRÍGUEZ MARÍN, F.J. (1990): “Beneficencia, sanidad y abastecimiento”. Patrimonio Artístico y Monumental. Málaga, Ayuntamiento, p. 70.
ROMERO FERRER, A. (Coord.) (1995): “VI Encuentro de la Ilustración al Romanticismo: Juego, fiesta y transgresión”, Universidad de Cádiz. Cádiz 16-18 de octubre de 1991.
ROMERO TORRES, J.L. (1981): “La escultura en Málaga a fines del siglo XIX”, Una sociedad a fines del siglo XIX. Málaga y Picasso. I centenario de su nacimiento. Madrid, Mº Cultura, pp. 118 y ss.
ROMERO TORRES, J.L. (1984): “De la arquitectura funeraria al monumento cívico: el mausoleo de Salvador Barroso en Málaga (1843-1845)”, Boletín de Arte, 4-5, p. 241-253.
ROSENBLUM, R. (1986): Transformaciones en el arte de finales del siglo XVIII. Madrid, Taurus.
SÁNCHEZ-MESA MARTÍN, D. (1979): “El documento al Marqués de Larios en Málaga y la problemática de la escultura decimonónica”, Baética, 2 (I). Málaga, Facultad Fª y Letras, Universidad, pp. 61-70.
SAMBRICIO, C. (1988): “Fiestas de Madrid durante el reinado de Carlos III”, Catálogo de la Exposición Carlos III Alcalde de Madrid 1788-1988. Madrid, pp. 549 y ss.
SOTO CABA, V. (1989): “Los cortejos en los funerales reales del Barroco: Notas en torno a su origen y configuración”. Boletín de Arte, 10. Málaga, Dpto. Hª Arte, Universidad, p. 121.
VARELA, J. (1990): La muerte del rey. El ceremonial funerario de la monarquía española (1500-1885). Madrid, Turner, p. 167.
VILA, B. (1861): Guía del viajero en Málaga. Málaga, La Ilustración Española, p. 218.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.