The Aesthetics of Evil. The performativity of fascist symbols. Reflections on the image and culture of intolerance and segregation in today's society.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Raphisa.2021.v6i2.13262

Keywords:

Aesthetics, symbolism, performativity, fascism, national socialism, falangism

Abstract

A group of demonstrators meet at Madrid's Almudena cemetery on Saturday 13 February 2021 to pay tribute to the Blue Division soldiers who died in the Second World War. At one point during the ceremony, a speaker said: "The enemy will always be the same, although with different masks: the Jew. The Jew is the guilty one and the Blue Division fought for it".

These words of hate are the origin of this research, in which we will trace vestiges, legacies and resurrections of what we have called the aesthetics of evil. Inquiring and reflecting on the symbolism and image inherited from fascism and national socialism, through culture and aesthetics in our time. A universe of segregation and hate, inscribed in an epidermic western society marked by individualism and consumism.

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Author Biography

Marc Montijano Cañellas

Doctor en Historia del Arte (UMA) y Posgrado en Gestión Cultural, con Especialización en Gestión de Proyectos Culturales (UOC). Miembro del grupo de investigación HUM 862 Estudios en Sociedad, Artes y Gestión Cultural, (UJA). Miembro del Proyecto de Innovación Educativa (PIE19-178) “TransUMA (laboratorio de competencias transdisciplinares): Imaginando futuros posibles", Universidad de Málaga. Actualmente es profesor sustituto interino a tiempo completo en el Departamento de Historia del Arte de la UMA.

Su principal campo de estudio es la performance o arte de acción, y la estética y teoría del arte en el siglo XXI. En este perfil se enmarca su tesis doctoral, además de los trabajos y publicaciones que ha ido realizando en diversos medios especializados. Es autor del libro La performatividad, el laboratorio y el arte (Brumaria, 2021), junto al Catedrático de la Universidad de Jaén, José Luis Anta Félez. Y el capítulo, “La cultura intensiva, fenómeno de entretenimiento de masas. El goce mutilado y la cultura inofensiva” (Universidad de León, 2020). En paralelo, he desarrollado una intensa labor de investigación artística, fundamentalmente vinculada a la performance, lo que me ha permitido un acercamiento global al arte de acción, como teórico y como creador. Realizando numerosos proyectos artísticos en destacadas galerías, museos y centros de arte.

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Published

2021-09-22

How to Cite

Montijano Cañellas, M. (2021). The Aesthetics of Evil. The performativity of fascist symbols. Reflections on the image and culture of intolerance and segregation in today’s society. Review of Anthropology and Philosophy of the Sacrum, 5(2), 69–88. https://doi.org/10.24310/Raphisa.2021.v6i2.13262

Issue

Section

Miscellaneous