The The Macdonization of the University System

A case of exploitation of precarious faculty at the University of La Laguna and its trade union crisis

Authors

  • José María del Castillo Olivares Barberán Universidad de La Laguna Spain http://orcid.org/0000-0002-4175-842X
  • Esther Torrado Martí-Palomino Spain
  • Chaxiraxi Escuela Cruz Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.8728

Keywords:

University Governance, Unionism, Pre-cariousness, Macdonalization.

Abstract

Enrique Díez begins, in his book Neoliberalismo Educativo (2018), narrating an early morning at university
and how an advertising mupis invasion has begun, almost all related to companies and banks.
It is not just an invasion of public spaces, but spaces of knowledge and work,
of a neoliberal pedagogy managing the institutions of knowledge in the style of McDonald's franchises.
For this reason, in this study we have wanted to show the consequences of this model for the teaching staff,
especially in higher education centers and more specifically at the University of La Laguna in the Canary Islands.
We will locate this university from its production descriptors and we will relate them to those of overload
of work and precarious working conditions of the labor PDI. The objective is to typify or identify these
indicators of vulnerability and precariousness, concentrated on specific contractual figures.
We will see how experiences of resistance and struggle are currently beginning to develop in the face
of a model that promotes individual achievement, the elitization of staff and unequal working conditions.
This situation is beginning to mobilize despite the many barriers derived from the hegemonic micro-political
forces held by some groups of officials. We will try to explain some of the keys to a possible regeneration
of the cultures of struggle for labor law.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José María del Castillo Olivares Barberán, Universidad de La Laguna

Prof. Ayudante Doctor del Departamento de Didáctica e Investigación Educativa

Director del grupo de Investigación en Modelos de Intervención Psicopedagógica.

Cooridnador de trabajos de fin de grado de Magisterio Infantil

Pedagogo, Maestro Especialistas Educación Física, Doctor en Evaluación de Programas de Educación a Distancia basada en Redes.

References

Adamini, M. (2014). Formaciones precarias en el estado: La pasantía universitaria como dispositivo pedagógico de control laboral. Trabajo y Sociedad, (22), 161-173.

Barattini, M. (2009). El trabajo precario en la era de la globalización: ¿Es posible la organización? Polis (Santiago), 8(24), 17-37.

Díez Gutierres, E.J. (2018). Neoliberalismo Educativo. Barcelona, Octaedro Editorial.

Cristóbal, A. (ed.). (2016). España 2015: Situación social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 1(155), 155-161.

Díaz, R. (2014). Cuerpos desgarrados, vidas precarias: Violencia, ritualización, performance. Alteridades, 24(48), 71-83.

Donna K. (2010). Trabalho precário e precarização institucional nos Estados Unidos. Sociologías, 12(3), 66-100.

Kalleberg, A. L. (2009). O crescimento do trabalho precário: um desafio global. Revista Brasileira De Ciências Sociais, 24(69), 21-30.

Longo, J. (2012). Las fronteras de la precariedad: percepciones y sentidos del trabajo de los jóvenes trabajadores precarios de hipermercados. Trabajo y Sociedad, (19).

Ramalho, F., y Lima, J. C. (2016). As múltiplas faces do trabalho precário e o sindicalismo: A experiência brasileira. Trabajo y Sociedad, (27), 93-108.

Roca, B. (2006). Movilizando a los precarios. El anarcosindicalismo español contemporáneo ante el capitalismo flexible. Nómadas, (13).

Sarasola, J. L., Malagón, J. L., y Barrera, E. (2014). La legitimidad de los sindicatos. Reflexiones sobre su debilitamiento en la sociedad postfordista. Aposta: Revista de ciencias sociales, 61(61).

Selman, A. (2018). Algunas consideraciones sobre el precario y la naturaleza jurídica del precarista. Ius Et Praxis, 24(2).

Silva, C., y Olmo, M. (2016). Docentes resilientes em contextos precários: Estudo de casos em Espanha. Educação (UFSM), 41(3), 541-552.

Standing, G. (2011) The Precariat: The New Dangerous Class. Bloomsbury Academic, Londres y Nueva York.

Val, F. D., y Fouce, H. (2016). De la apatía a la indignación. Narrativas del rock independiente español en época de crisis. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 4(1).

Valero, E. A. (2015). El precariado. Una nueva clase social, de Guy Standing. Revista Colombiana de Sociología, 38(1), 213-217.

Published

2021-02-02

How to Cite

del Castillo Olivares Barberán, J. M., Torrado Martí-Palomino, E., & Escuela Cruz, C. (2021). The The Macdonization of the University System: A case of exploitation of precarious faculty at the University of La Laguna and its trade union crisis. International Journal of New Education, (5), 117–132. https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.8728

Issue

Section

ARTICLES